כאשר אנשי חינוך פועלים על מנת לקדם למידה חברתית-רגשית צצות על הדרך לא מעט דילמות, למשל סביב התנגדויות או רעיונות ופרקטיקות ,שאולי לא פשוט ליישם אותם בפועל ו'לפצח' איך זה יעבוד הכי טוב בהקשר הספציפי של בית הספר שלהם.
הקשבה אמפתית ופתרון בעיות הן שתי יכולות חברתיות-רגשיות שאנשי חינוך משתמשים בהן לעתים קרובות. כאשר צוות בית הספר משתמש ביכולות אלה כדי לערוך היוועצות עמיתים הוא מוצא דרכים אפקטיביות להתמודדות עם אתגרים בהטמעת SEL מערכתי. זה קורה בזכות האפשרות לשתף בשאלה ולקבל עליה מגוון נקודות מבט, וגם בזכות היכולת להתמודד איתה לא רק מתוך פעולה של אדם אחד אלא מתוך פעולה קבוצתית קולקטיבית.
פרוטוקולים להיוועצות עמיתים מהווים תהליכים מובנים וקווים מנחים לקידום תקשורת משמעותית ויעילה, פתרון בעיות ולמידה. הפרוטוקולים מאפשרים זמן להקשבה והתבוננות פעילה ודואגים לכך שכל הקולות בקבוצה יקבלו מקום.
לפניכם גירסת פרוטוקול היוועצות שנכתבה ב CASEL והיא מספקת מבנה אחד לדיון באתגרי SEL העומדים בפני צוות בית הספר. הפרוטוקול בנוי ממספר שלבים- משלב הכנת הדלימה והבקשה מאיש הצוות להרהר לעומק באתגר, לשלב בו הוא דן בו בקבוצת העמיתים בתהליך הנחיית היוועצות סדור ועד לעזרה של העמיתים בבחינת האתגר מזוויות מרובות בכדי לסייע למצוא לו פיתרון.
פרוטוקולים מהסוג המוצע לכם כאן, מציעים דרכים ממוקדות ומובנות לנהל שיחות חשובות על אתגרי SEL והם יכולים להיות משאב מועיל לשימוש בפגישות, בקהילות למידה מקצועית או בשיחות אחד על אחד.
לחצו כאן לכל התכנים בנושא למידה חברתית-רגשית
מקור
CASEL 2019
עריכה לשונית
ורדה בן יוסף
עריכה מדעית
גילי לייבושור
The tool was independently translated by Avney Rosha. The original source by Collaborative Academic Social and Emotional Learning (CASEL) is available at www.casel.org
מקור
CASEL (2019). The CASEL guide to schoolwide social and emotional learning. Retrieved from https://schoolguide.casel.org
תרגום
גילי לייבושור
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.
כל הכיתה, כל הזמן
האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.
במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.
זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.
המקום: חדר המנהל
מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.
יומן מסע
סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.
סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".
תחרות טרקטורונים בין שני תלמידי כיתה י"ב סיכנה חיי תלמידים ומורים בדרכם חזרה מבית הספר. הסיפור מתאר את התמודדות בית הספר עם המקרה.