מנהיגות בית-ספרית: מה אנו יודעים ומהן ההשלכות לגבי בתי-ספר, מנהיגיהם ומדיניותם

מאת ג'ף סאות'וורת'
זמן קריאה: 26 דקות

בחלקו הראשון של המאמר מוצגים עקרונות ומאפייני המנהיגות החשובים כפי שהם עולים מסינתזה של שלושה מחקרים. בחלקו השני המחבר מפתח ומעמיק את העקרונות הללו ודן בהשלכותיהם, הן לגבי אנשי חינוך ומנהיגי בתי-ספר והן לגבי קובעי מדיניות.

מקור

Southworth, J. (2009). School leadership: what we know and what it means for schools, their leaders and policy (Seminar series paper, No.185). Melbourne, Australia: Centre for Strategic Education 2009

תרגום

שלומית כנען

עריכה לשונית

לירון אבידר

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

מקורות

  • ​Barber, M., 2007, Instruction to Deliver, London, Politicos Publishing
  • Barber, M. & Mourshed, M. 2007, How the world’s best-performing school systems come out on top, London, McKinsey & Co.
  • Barth, R, 1990, Improving Schools from Within, San Francisco, Jossey-Bass
  • Collins, J. 2001, Good to Great, London, Random House
  • Day, C. & Leithwood, K. (Eds.) 2007, Successful principal leadership in times of change: An international perspective, London, Springer
  • Elmore, R, 2006, ‘Leadership as the practice of improvement’, Harvard University, paper prepared for the International Conference on Perspectives on Leadership for Systemic Improvement
  • Eraut, M. 1999, ‘headteachers’ knowledge, practice and mode of cognition’ in Bush, T., Bell, L., Bolam, R., Glatter, R., & Ribbins, P. (Eds) Educational Management: redefining theory, policy and practice, London, Paul Chapman Publishing
  • Flintham, A, 2009, ‘‘Reservoirs of hope’: sustaining passion in leadership, in Davies & Brighouse (Eds.) Passionate Leadership in Education, London, Sage
  • Flintham, A J, 2003, Reservoirs of hope: Spiritual and moral leadership in headteachers, Nottingham, NCSL
  • Fullan, M, 2007, ‘Leading in a system of change’, Paper prepared for Conference on Systems Thinking and Sustainable School Development, Utrecht, February, OISE/University of Toronto
  • Fullan, M, 2003, The moral imperative of school leadership, Thousand Oaks, CA, Corwin Press
  • Glatter, R., 2008, ‘Of Leadership, Management and Wisdom: a brief synthesis of selected reports and documents on leadership development’, commissioned paper for NCSL
  • Gronn, P, 2003, The new work of educational leaders, London, Paul Chapman Publishing
  • Hallinger, P. & Kamontip, S. 2005, ‘Adding value to school leadership and management: a review of trends in the development of managers in education and the business sectors’ Mahidol University, Thailand; commissioned paper for NCSL, www.ncsl.org.uk
  • Hallinger, P & Heck, R, 1996, ‘Reassessing the principal’s role in school effectiveness: a review of empirical research 1980-1995’, Educational Administration Quarterly, 32[1]:5–44
  • Hargreaves, A. 2009, ‘The emotional geographies of educational leadership’, in Davies & Brighouse (Eds.) op cit
  • Harris, B. 2007, Supporting the Emotional Work of School Leaders, London, Paul Chapman Publishing
  • Hastings, C., Bixby, P. & Chaundry-Lawton, R., 1986, Superteams: A blueprint for organisational success, London, Fontana Books
  • Heifetz, R & Linsky, M, 2002, Leadership on the line: Staying alive through the dangers of leading, Boston, MA, Harvard Business School Press
  • Leithwood, K, Jantzi, D & Steinbach, R, 1999, Changing leadership for changing times, Buckingham, Open University Press
  • Leithwood, R & Reihl, C, 2003, What we know about successful school leadership, Philadelphia, PA, Laboratory for Student Success, Temple University; also published by NCSL
  • Leithwood, K, Day, C, Sammons, P, Harris, A. & Hopkins, D, 2006, Seven strong claims about successful school leadership, Nottingham, NCSL & DfES
  • Margerison, C., & McCann, D. 1990, Team Management, London, W H Allen & Co.
  • Matthews, P., 2009, Schools leading schools: the power and potential of National Leaders of Education, Nottingham, NCSL
  • Mintzberg, H, 2004, Managers not MBAs, San Francisco, CA, Berrett-Koehler
  • Mulford, B. 2008, The Leadership Challenge: Improving learning in schools, Camberwell, Vic., Australian Council for Educational Research
  • NCSL, 2007, What we know about school leadership, Nottingham, NCSL, www.ncsl.org.uk
  • NCSL, 2006, Narrowing the gap: Reducing within school variation in pupil outcomes, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2006a, Leadership succession: An overview – securing the next generation of school leaders, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2004, Learning-centred leadership, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2004a, Distributed leadership, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • Ofsted, 2009, Twelve outstanding secondary schools: Excelling against the odds, London, Ofsted
  • Pont, B. Nusche, D. & Moorman, H., 2008, Improving School Leadership Volume 1: Policy and Practice, Paris, OECD
  • Pont, B. Nusche, D. & Hopkins, D., 2008, Improving School Leadership Volume 2: Case Studies on System Leadership, Paris, OECD
  • PwC (PricewaterhouseCoopers), 2007, Independent study into school leadership: Main report, London, DfES
  • Southworth, G., 2009, ‘Learning-centred Leadership’, in Davies, B. (Ed.) The Essentials of School Leadership, London, Sage, 2nd ed.
  • Southworth, G, 2009a ‘Passionate work: towards a natural history of headship’ in Davies & Brighouse (Eds) op cit
  • Southworth, G., 2004, Primary School Leadership in Context, London, Routledge-Falmer (see chapter 5 ‘Learning-centred leadership: influencing what happens in classrooms’)
  • West-Burnham, J. 2009, Rethinking educational Leadership: from improvement to transformation, London, Continuum Publishing
  • West-Burnham, J, 2002, Leadership and spirituality, NCSL Leading Edge Seminar Think-piece www.ncsl.org.uk/leadingedge
  • Whelan, F. 2009, Lessons Learned: How good policies produce better schools, London, Whelan
  • Zbar, V. Kimber, R. & Marshall, G., 2009, ‘Schools that achieve extraordinary results: how some disadvantaged Victorian schools ‘punch above their weight’’, Melbourne, Centre for Strategic Education Cccasional Paper #109, February,
  • "School Leadership: what we know and what it means for schools, their leaders and policy", Jeff Southworth, Centre for Strategic Studies, Melbourne, 2009.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

63
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

45

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

45

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

49

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

49
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

49
1