מנהיגות בית-ספרית: מה אנו יודעים ומהן ההשלכות לגבי בתי-ספר, מנהיגיהם ומדיניותם

מאת ג'ף סאות'וורת'
זמן קריאה: 26 דקות

בחלקו הראשון של המאמר מוצגים עקרונות ומאפייני המנהיגות החשובים כפי שהם עולים מסינתזה של שלושה מחקרים. בחלקו השני המחבר מפתח ומעמיק את העקרונות הללו ודן בהשלכותיהם, הן לגבי אנשי חינוך ומנהיגי בתי-ספר והן לגבי קובעי מדיניות.

מקור

Southworth, J. (2009). School leadership: what we know and what it means for schools, their leaders and policy (Seminar series paper, No.185). Melbourne, Australia: Centre for Strategic Education 2009

תרגום

שלומית כנען

עריכה לשונית

לירון אבידר

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

מקורות

  • ​Barber, M., 2007, Instruction to Deliver, London, Politicos Publishing
  • Barber, M. & Mourshed, M. 2007, How the world’s best-performing school systems come out on top, London, McKinsey & Co.
  • Barth, R, 1990, Improving Schools from Within, San Francisco, Jossey-Bass
  • Collins, J. 2001, Good to Great, London, Random House
  • Day, C. & Leithwood, K. (Eds.) 2007, Successful principal leadership in times of change: An international perspective, London, Springer
  • Elmore, R, 2006, ‘Leadership as the practice of improvement’, Harvard University, paper prepared for the International Conference on Perspectives on Leadership for Systemic Improvement
  • Eraut, M. 1999, ‘headteachers’ knowledge, practice and mode of cognition’ in Bush, T., Bell, L., Bolam, R., Glatter, R., & Ribbins, P. (Eds) Educational Management: redefining theory, policy and practice, London, Paul Chapman Publishing
  • Flintham, A, 2009, ‘‘Reservoirs of hope’: sustaining passion in leadership, in Davies & Brighouse (Eds.) Passionate Leadership in Education, London, Sage
  • Flintham, A J, 2003, Reservoirs of hope: Spiritual and moral leadership in headteachers, Nottingham, NCSL
  • Fullan, M, 2007, ‘Leading in a system of change’, Paper prepared for Conference on Systems Thinking and Sustainable School Development, Utrecht, February, OISE/University of Toronto
  • Fullan, M, 2003, The moral imperative of school leadership, Thousand Oaks, CA, Corwin Press
  • Glatter, R., 2008, ‘Of Leadership, Management and Wisdom: a brief synthesis of selected reports and documents on leadership development’, commissioned paper for NCSL
  • Gronn, P, 2003, The new work of educational leaders, London, Paul Chapman Publishing
  • Hallinger, P. & Kamontip, S. 2005, ‘Adding value to school leadership and management: a review of trends in the development of managers in education and the business sectors’ Mahidol University, Thailand; commissioned paper for NCSL, www.ncsl.org.uk
  • Hallinger, P & Heck, R, 1996, ‘Reassessing the principal’s role in school effectiveness: a review of empirical research 1980-1995’, Educational Administration Quarterly, 32[1]:5–44
  • Hargreaves, A. 2009, ‘The emotional geographies of educational leadership’, in Davies & Brighouse (Eds.) op cit
  • Harris, B. 2007, Supporting the Emotional Work of School Leaders, London, Paul Chapman Publishing
  • Hastings, C., Bixby, P. & Chaundry-Lawton, R., 1986, Superteams: A blueprint for organisational success, London, Fontana Books
  • Heifetz, R & Linsky, M, 2002, Leadership on the line: Staying alive through the dangers of leading, Boston, MA, Harvard Business School Press
  • Leithwood, K, Jantzi, D & Steinbach, R, 1999, Changing leadership for changing times, Buckingham, Open University Press
  • Leithwood, R & Reihl, C, 2003, What we know about successful school leadership, Philadelphia, PA, Laboratory for Student Success, Temple University; also published by NCSL
  • Leithwood, K, Day, C, Sammons, P, Harris, A. & Hopkins, D, 2006, Seven strong claims about successful school leadership, Nottingham, NCSL & DfES
  • Margerison, C., & McCann, D. 1990, Team Management, London, W H Allen & Co.
  • Matthews, P., 2009, Schools leading schools: the power and potential of National Leaders of Education, Nottingham, NCSL
  • Mintzberg, H, 2004, Managers not MBAs, San Francisco, CA, Berrett-Koehler
  • Mulford, B. 2008, The Leadership Challenge: Improving learning in schools, Camberwell, Vic., Australian Council for Educational Research
  • NCSL, 2007, What we know about school leadership, Nottingham, NCSL, www.ncsl.org.uk
  • NCSL, 2006, Narrowing the gap: Reducing within school variation in pupil outcomes, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2006a, Leadership succession: An overview – securing the next generation of school leaders, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2004, Learning-centred leadership, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • NCSL, 2004a, Distributed leadership, Nottingham, NCSL www.ncsl.org.uk/publications
  • Ofsted, 2009, Twelve outstanding secondary schools: Excelling against the odds, London, Ofsted
  • Pont, B. Nusche, D. & Moorman, H., 2008, Improving School Leadership Volume 1: Policy and Practice, Paris, OECD
  • Pont, B. Nusche, D. & Hopkins, D., 2008, Improving School Leadership Volume 2: Case Studies on System Leadership, Paris, OECD
  • PwC (PricewaterhouseCoopers), 2007, Independent study into school leadership: Main report, London, DfES
  • Southworth, G., 2009, ‘Learning-centred Leadership’, in Davies, B. (Ed.) The Essentials of School Leadership, London, Sage, 2nd ed.
  • Southworth, G, 2009a ‘Passionate work: towards a natural history of headship’ in Davies & Brighouse (Eds) op cit
  • Southworth, G., 2004, Primary School Leadership in Context, London, Routledge-Falmer (see chapter 5 ‘Learning-centred leadership: influencing what happens in classrooms’)
  • West-Burnham, J. 2009, Rethinking educational Leadership: from improvement to transformation, London, Continuum Publishing
  • West-Burnham, J, 2002, Leadership and spirituality, NCSL Leading Edge Seminar Think-piece www.ncsl.org.uk/leadingedge
  • Whelan, F. 2009, Lessons Learned: How good policies produce better schools, London, Whelan
  • Zbar, V. Kimber, R. & Marshall, G., 2009, ‘Schools that achieve extraordinary results: how some disadvantaged Victorian schools ‘punch above their weight’’, Melbourne, Centre for Strategic Education Cccasional Paper #109, February,
  • "School Leadership: what we know and what it means for schools, their leaders and policy", Jeff Southworth, Centre for Strategic Studies, Melbourne, 2009.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

203

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

190

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

189

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

167

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

171

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

170

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

437