הפוטנציאל להנהיג: ההבדלים בין "מנהיגים" ל"לא מנהיגים"

מאת קארין אמית, מיכה פופר, ראובן גל, מורן משקל–סיני, אלון ליסק
זמן קריאה: 20 דקות

מחקר זה מתמקד בסוגיה המרכזית שהעסיקה את החוקרים בראשית המחקר על מנהיגות: זיהוי היכולות החשובות להנהגה. לבחינת יכולות אלה, ניגשנו מצוידים במושגים, כלים ומודלים פסיכולוגיים שפותחו בעשורים האחרונים. לטענתנו, שלושה סוגי יכולות חשובים להנהגה: האחד, בטחון עצמי המבוטא באמצעות מוקד שליטה פנימי, רמת חרדה תכונתית נמוכה ואמונה במסוגלות עצמית כללית. השני, דפוסי חשיבה המאופיינים באופטימיות. והשלישי, יכולות הנדרשות לקיום יחסים פרו-סוציאליים, אשר מתפתחות בשלבי החיים הראשונים ונמצאו שכיחות יותר בקרב בעלי דפוס התקשרות בטוח. נמצא כי המשתנה המבחין ביותר בין "מנהיגים" ל"לא מנהיגים" הוא חרדה תכונתית. בחינת השפעתם של המשתנים השונים על המשתנה הרציף של מנהיגות העלתה כי למשתנים, חרדה, מוקד שליטה ודפוס בטוח השפעה מובהקת על מנהיגות. דיון בממצאים אלו לאור מודלים עכשוויים של מנהיגות, חותם מאמר זה.

מקור

מגמות, 44 (2): 277-296 2006

מקורות

  • גלצר, א' (1975 ). מוקד שליטה, הטלת אחריות ותגובה לתסכול. רמת גן: חמו"ל.
  • טייכמן,י' ומלינק, ח'  (1979). שחמ"ת-שאלון להערכת חרדה מצבית ותכונת חרדה. תל-אביב: החוג לפסיכולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב.
  • ליטוביץ,א' (1999). השפעת דרכי ההתמודדות של גברים עם טיפולי פוריות על הבריאות הנפשית וההסתגלות הזוגית שלהם. עבודת מ.א., הפקולטה למדעי החברה והמתמטיקה, החוג לפסיכולוגיה אוניברסיטת חיפה.
  • נאמן – נגור, א' (1998 ).  מאפייני  מנהיגים  בעלי כריזמה  אישית  ובעלי כריזמה  חברתית
  • עבודת MA    החוג  לפסיכולוגיה  אוניברסיטת  חיפה .
  • פרנקל, י' (1980). שאלון רוטר למיקוד שליטה. אוניברסיטת בר-אילן, המחלקה לפסיכולוגיה.
  • רוזן,י' (1998). חוללות עצמית תכונתית וחרדה תכונתית כגורמים מתווכים לאפקט הציפייה העצמית.  עבודת גמר לתואר מוסמך. תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב.
  • מגמות: רבעון למדעי ההתנהגות , 44 (2): 296-2772006
  • Anderson, C.R. (1977). Locus of control, coping behaviors, and performance in stress settings: A longitudinal study. Journal of Applied Psychology, 62: 446-451.
  • Atwater,L. E., Dionne , S. H., Avolio , B. Camobreco , J. F., Lau, A. W. (1999) .
  • A longitudinal study of the leadership development process : Individual
  • differences predicting leader effectiveness.  Human Relation ,52 (12) ,1543-1562
  • Avolio, B., (1999). Full leadership development. London: Sage Publications.
  • Avolio, B. J., & Gibbons, T. C. (1988). Developing transformational leaders: A life span
  • approach. In J.A. Conger & R.N. Kanungo (Eds.), Charismatic leadership: The elusive factor in organizational effectiveness (pp. 276-308). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Avolio, B.,  & Yammarino, F.( Eds.). (2002).Transformational  and  Charismatic
  • Leadership :The road  ahead. Monographs in leadership and management
  • Elseveier , Science Publications ,New-York.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive View. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (Ed.). (1995). Self-efficacy in Changing Societies. New York, NY: Cambridge University Press.
  • Bartone, P. T.  Snook, S. A. & Tremble, T. R. (2002). Cognitive and personality
  • predictors of Leader performance in West Point Cadets. Military Psychology, 14(4), 321-338.
  • Bartholomew, K.,  & Horowitz, L. M. (1991). Attachments styles among young  adults: A test  of four-category model. Journal of Personality and Social Psycholog,. 61, 226-244.
  • Bass, B. M. (1985). Leadership Performance beyond Expectations. New York: The Free Press.
  • Bass, B. M. (1990). Bass & Stogdill’s Handbook of Leadership: Theory, Research and Management Applications. New York: Free Press.
  • Bass, B.M (1999). Two decades of research and development in transformational leadership.
  • European  journal of work and organizational psychology , 8 (1), 9-32 .
  • Berson, Y..  Shamir, B.,  Avolio, B. J.,  & Popper, M. (2001). The relationship between vision strength, leadership style, and context.  The Leadership Quarterly, 12, 53-73.
  • Bowlby, J. (1969). Attachment and Loss: Vol. 1 Attachment. New York: Basic Books.
  • Bowlby, J. (1973). Attachment and Loss: Separation. New York: Basic Books.
  • Bryman , A. (1986). Leadership and organizations . London : Routledge & Kegan Paul .
  • Bullock, A. (1991). Hitler and Stalin. Parallel lives. London: Harper and Collins.
  • Burns, J. M. (1978). Leadership. New York: Harper and Row.
  • Bycioi, P., Hackett, R. D., & Allen , J. S . (1995). Further assessment of Bass’s (1985) conceptualization of transactional and transformational leadership.Journal  of Applied Psychology ,80, 468- 478.
  • Cassidy , J. ( 1999). The nature of the child’s ties .In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds) Handbook of attachment : Theory , research and  clinical implications. (3-20). New-York, Guilford Press.
  • Cassidy, J., & Shaver, P. R. ( 1999) (Eds).Handbook of attachment : Theory , research and  clinical implications. New-York , Guilford  Press.
  • Chan, K. Y. (1999). Toward a theory of individual differences and leadership: Understanding the motivation to lead. Doctoral dissertation. Urbana,University of Illinois.
  • Chemers M. M.,  Watson, C. B., & May, S. T. (2000). Dispositional affects and leadership effectiveness: A comparison of self-esteem, optimism and efficacy. Personality and Social Psychology Bulletin, 26 (3), 267-277.
  • Chen, G., & Gully, S. M. (1997). Specific self-efficacy, general self-efficacy, and self-esteem. Are they distinguishable constructs? Paper presented at the 57th annual meeting of the Academy of Management, Boston, MA.
  • Chen, G.,  Gully, S. M.,  & Eden, D. (2001). Validation of a new General Self-Efficacy scale. Organizational Research Methods. 4(1), 62-82.
  • Dorfman ,P (1996) . International and cross-cultural leadership .In Punnett , B,J,Shenkar ,O (1996) . Handbook for the International Research .Blackwell,Oxford U.K (pp. 267-349) .
  • Eden, D. (1988). Pygmalion, goal setting, and expectancy: Compatible ways to raise productivity. Academy of Management Review, 13, 639-652.
  • Eden, D. (1996). From self-efficacy to means efficacy: Internal and external sources of general and specific self-efficacy. Paper presented at the Annual Meeting of the Academy of Management, Cincinnati, OH.
  • Endler, N. S. (1980). Person-situation interaction and anxiety. In I. L. Kutash & L. B. Schlesinger (Eds.) Handbook on Stress and Anxiety: Contemporary Knowledge, Theory and Treatment, San Francisco: Jossey-Bass,(pp. 142-266).
  • Erikson ,E. H  .( 1969) .Gandhi's Truth : On the Origins of Militant Non-Violence New York : Norton .
  • Gardner, D. G.,  & Pierce, I. L. (1998). Self-esteem and self-efficacy within the organizational context. Group and Organization Management,. 23, 48-70.
  • George, J. M. (2000). Emotion and leadership: The role of emotional intelligence.  Human Relations, 53(8),1027-1055.
  • Gibbons, T. C. (1986). Revisiting the question of born vs. made: Toward a theory of development of transformational leaders. Doctoral dissertation. Fielding institute, Santa Barbara, CA.
  • Graen, G.B., & Uhi-Bien, M. (1995). Relationship-based approach to leadership: Development of leader-member exchange (LMX) theory of leadership over 25  years:  Applying  a multi-level multi-domain perspective. Leadership Quarterly, 6, 219-247.
  • Hackett, G., & Betz, N. E. (1995). Self-efficacy and career choice and development. In J. E. Maddux (Ed) Self-efficacy, Adaptation and Adjustment: Theory, Research and Application. New York: Plenum.
  • Hazan , C.,  & Shaver , P (1987) . Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology . 52, 511-524.
  • Hazan, C.,  & Shaver, P. (1990). Love and  work : An  attachment theoretical perspective. Journal of Personality and Social Psychology,  59,  270-280.
  • Hoffman , M . L .(2000) . Empathy and moral development : Implications for caring and justice . Cambridge , Cambridge University Press.
  • House, R. J.,  & Howell, J. M. (1992). Personality and charismatic leadership. Leadership Quarterly, 3 (2), 81-108.
  • Howell, J. M. (1988). Two faces of charisma: socialized and personalized leadership in organizations. In J. A. Conger & R.N. Kanungo (Eds.) Charismatic Leaders. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Howell, J.M., & Avolio, B. (1993). Transformational leadership, locus of control, and support for innovation: Key predictors of consolidated-business-unit performance.  Journal of Applied Psychology, 78 (6), 891-902.
  • Judge, T. A.,  & Bono, J. E. (2000). Five-factor model of personality and transformational leadership. Journal of Applied Psychology, 85 (5), 751-765.
  • Judge, T. A.,  Bono, J. E.,  Ilies, R., & Gerhardt, M. W. (2002). Personality and leadership: A qualitative and quantitative review. Journal of Applied Psychology, 87 (4),765-780.
  • Kets de Vries, M. F. R. (1989).Prisoners of leadership. New York: Norton.
  • Kotter , J. P . (1988). The leadership factor. New- York : The Free Press.
  • Lefcourt, H. M. (1966). Internal-external control of reinforcement: A review. Psychological Bulletin,   65(4),206-220.
  • Lord , R . G., & Maher , K . J (1993 ) .Leadership and information processing :Linking  perceptions and performance . London , routledge .
  • Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible selves. American Psychologist, 41: 954-969.
  • Mayseless , O.,  Sharabany , R.,  & Sagi , A . (1997) . Attachment concerns of others as manifested in parental ,spousal  and  friendship  relationships. Personal Relationships ,4, 255-269.
  • Meindl , J . R., Erlich , S. B.,  & Dukerich ,J. M .(1985) . The romance of leadership. Administrative Science Quarterly, 30, 78-102.
  • Meindl, J. R.(1995).The romance of leadership as follower-centric theory :a social construction approach . Leadership Quarterly, 6, 329-341.
  • Mikulincer, M., & Florian, V. (1995). Appraisal of and coping with real life stressful situation: The contribution of attachment styles. Journal of Personality and Social Psychology, 21 (4), 406-414.
  • Mikulincer, M., & Florian, V. (2000). Exploring individual differences in reaction to mortality salience: Does attachment styles regulate terror management mechanisms? Journal of Personality and Social Psychology, 79 (2): 260-273.
  • Mikulincer, M.,  Florian, V.,  & Tolmaz, R. (1990). Attachment styles and fear of personal death: A case study of affect regulation. Journal of Personality and Social Psychology, 58(2), 273-280.
  • Miller, D.,  Kets de Vries, M. F. R., & Toulouse, J. M. (1982). Top executive locus of control and its relationship to strategy-making, structure, and environment. Academy of Management Journal, 25, 237-253.
  • Miller, D., & Touluose, J. M. (1986). Strategy, structure, CEO personality and performance in small firms. American Journal of Small Business,15, 47-62.
  • Mumford , M. D., Strange , J . M . (2002 ) . Vision and mental  models : The  case  of charismatic and  ideological leadership . In B. J. Avolio , & F.  J. Yammarino
  • 2002 (eds) . Transformational  and Charismatic Leadership : The Road Ahead . New-York,   JAI , Elsevier Science Publications.
  • Murphy, S. E., (2002). Leader self-regulation: The role of self-efficacy and multiple intelligences. In R. E. Riggio, S. E. Murphy & F. J. Pirozzolo (Eds.) Multiple Intelligences and Leadership. Mahwan: New Jersey:  Lawrence Erlbaum Associates, (pp. 163-186).
  • Peterson , C.,  & Bossio ., L . (1991). Health and Optimism. New-York. Free Press.
  • Phares, E. S. (1976). Locus of Control in Personality. Morristown, New Jersey: Central Learning Press.
  • Popper, M.,  Mayseless, O.,  & Castelnovo, O. (2000). Transformational leadership and attachment.  Leadership Quarterly, 11(2),267-289.
  • Popper,M., Mayseless, O. (2002). Internal world of transformational leaders .In
  • B. Avolio & F. Yammarino ( Eds) .Transformational  and  Charismatic
  • Leadership :The road  ahead. Monographs in leadership and management
  • Elseveier, Science Publications, New-York, (pp. 203-229).
  • Popper, M (2000). The development of charismatic leaders. Political Psychology ,21,(4 ), 729-744.
  • Popper, M.(2002).  Narcissism and attachment  patterns of personalized and socialized  charismatic leaders.  Journal of Social and Personal Relations, 19 (6), 798-809
  • Popper, M.,  Mayseless, O. (2003).  Back to basics :Applying parenting perspective to transformational  leadership.  Leadership Quarterly, 14, 41 -65.
  • Rotter, J. B. (1966). “Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement”. Psychological Monographs General and Applied,. 80(1).
  • Shamir , B.(1991) The charismatic relationship : Alternative explanations and predictions. Leadership Quarterly 2, (2), 81-104.
  • Shamir ,B.( 1995) .Social distance and charisma .Theoretical notes and explanatory study. Leadership Quqrterly 1,19-48.
  • Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1985). Optimism, coping and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology, 4: 219-247.
  • Scheier, M. F.,  & Carver, C. S. (1986). Coping with stress: Divergent Strategies of optimistic and pessimistic. Journal of Personality and Social Psychology, 5 (6):1257-1264.
  • Scheier, M. F.,  & Carver, C. S. (1993). On the power of positive thinking: The benefits of being optimistic. Current Directions in Psychological Sciences, 2 (1):26-30.
  • Sarason, I. G. (1975). Anxiety and self preoccupation. In I. G. Sarason & C. D. Spielberger (Eds), Stress and Anxiety- Series in clinical and community psychology, Vol. 1.
  • Shelton, S. H. (1990). Developing the construct of general self efficacy. Psychological Report, 53, 899-902.
  • Smith, J. A.,  & Foti, R. J. (1998). A pattern approach to the study of leader emergence. Leadership Quarterly, 9, 2, 147-160.
  • Snyder, C. R. , Harris, C.,  Anderson, J. R.,  Holleran, S. A.,  Irving, L. M.,  Sigmon, S. T., Yoshinobu, Z,  Gibb, J.,  Langelle, C., & Harney, P.  (1991). The will and the ways: Development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Psychology, 60 (4), 570-585.
  • Spielberger, C. D. (1972). Conceptual and methodological issues in anxiety research. In C. D. Spielberger (Ed.) Anxiety: Current Trends in Theory and Research.  New York: Academic Press, Vol. 1.
  • Spielberger, C. D., Gorsuuch, R. L.,  & Lushene, E. (1970). STAI Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Palo-Alto California: Consulting Psychology Press.
  • Stogdill , R. M .( 1974) . Handbook of Leadership Research . A  Survey of Theory and Research . Riverside , New Jersey : Free Press.
  • Wunderley, L .J., Reddy, W. B., & Dember, W. N. (1998). Optimism and pessimism in business leaders. Journal of Applied Social Psychology, 28 (9), 751-760.
  • Zacharatos, A.,  Barling , J.,  Kelloway,  K.  E. (2000) . Development and effects of transformational  leadership in adolescents. Leadership Quarterly , 11, 2, 211-226.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

65

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

63
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

45

מאת: בני פרל

סיפור על הכלתם מצד אחד והדחקתם מצד שני של קשיי השתלבות תלמידים במסגרת החינוכית. מטרתו לעורר דיון על אודות תפקיד המנהל והצוות החינוכי בכל הקשור ברווחת התלמיד וביחסים החברתיים בין כותלי הכיתה ובית הספר. אין כאן פתרונות אלא רק שאלות והצבת מראה מול היחסים בין המערכת לפרט. זהו כלי המיועד למנחים של קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות אלו וכן למנהלים שרוצים לגבש את עמדותיהם הבסיסיות על הכלת השונה ועל רווחת תלמידים בבית ספרם.

60

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

45

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

49

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

49
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

50