תהליכי סיום ופרידה במסגרות החינוך הזמניות לתלמידים שפונו מבתיהם

מאת עופר פריאל
זמן קריאה: 3 שניות

כיצד לנהל תהליכי סיום בריאים מתלמידים שנקלטו באופן זמני בבית הספר, המחזקים את החוסן ובונים את המשך דרכם?

מתקפת הפתע על ישראל ומלחמת "חרבות ברזל" שפרצה בעקבותיה, הולידו מציאות קשה ומאתגרת, שחייבה בין השאר הקמה מהירה של מסגרות חינוכיות במלונות ובמקומות שונים. מרכזים אלה פועלים למשכי זמן משתנים, ולאורך פעילותם מתקיימים בהם שני אופנים של סיומים ופרידות:

 

  1. עזיבה "בטפטופים" של תלמידים ואנשי צוות, החוזרים לביתם או עוברים למסגרת זמנית אחרת.
  2. פיזור כלל התלמידים והצוות עם סגירת המרכז וסיום פעולתו, עקב חזרת המשפחות לביתן או מעבר לפתרון זמני אחר.

 

בשני סוגי הסיום הללו ראוי לקיים תהליכי פרידה נכונים ובריאים, כיוון שמדובר באוכלוסייה שחוותה טראומה, שנקרעה מביתה ללא פרידה מסודרת ותוך קטיעה של רצף החיים, ושחוותה סוגים שונים של אובדן – של בית, של מסגרת חברתית, של חלקים בזהות, ואף אובדן של קרובים וחברים. עזיבה של מסגרת ומעבר נוסף – גם אם הוא חיובי בעיקרו (חזרה הביתה), עשויה להיות חוויה משברית הטעונה ברגשות שונים ואף סותרים – הקלה לצד חשש מהלא נודע, ציפייה לשינוי לצד הרגשת אובדן, ועוד.

 

טיפול מושכל ורגיש בשלבי הפרידה יכול לסייע במשאבי הנפש והחוסן הנדרשים להתמודדות עם הסיום, הפרידה והמעבר, לעצב באופן בונה את המשך דרכם של התלמידים, התלמידות ואנשי צוות, ו"למלא את המצברים" שלהם בכוחות לקראת התמודדות עם מעבר נוסף או עם חזרה למקום אותו נאלצו לעזוב בחטף. תהליך פרידה מובנה יכול להקל על תלמידים ואנשי צוות, ואף לשמש כהזדמנות לצמיחה ולהתפתחות.

 

הכלי מציע עקרונות חשובים להתנהלות נכונה ובריאה סביב תהליכי הסיום והפרידה, ולצידם דוגמאות לפעולות ולכלים שאפשר ליישם. עקרונות אלו משמעותיים גם ביחס לתהליכי פרידה בימי שגרה, אך הם מקבלים משנה תוקף במציאות של שגרת החירום.

להורדת הכלי:

מקור

מכון אבני ראשה 2024

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: פרופ' מיכל ראזר; ד"ר הילה כ"ץ ברגר עורכים אחראיים

מדוע נוטים מנהלים ומנהלות להתערב במהירות בקונפליקט שנוצר בין מורות להורים ולטפל בו בעצמם? המאמר מציע הבנה של המניעים והשפעותיהם

318

מאת: יפה בניה

ל"פדגוגיה של אכפתיות" שפיתחה נל נודינגס יש השלכות חיונוכיות מרחיקות לכת על כל מה שמתרחש בבית הספר - מבנה תוכנית הלימודים, שיטת ההוראה ובעיקר היחסים האנושיים. יש לה גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת. הבית (הטוב), על ערכי הדאגה והאכפתיות המאפיינים אותו, הוא המקום שממנו צריך להתחיל השינוי.

226

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

230

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

224

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

220