גמישות ניהולית – על המתח שבין הכלה לדרישה בעת חירום

מאת צוות מכון אבני ראשה
זמן קריאה: 4 שניות

כיצד להנהיג את בית הספר כאשר הצוות נפגע ומתפקד באופן לא מיטבי? הכלי נועד לפתח גמישות על הציר שבין הכלה להצבת גבולות וביטוי דרישה

אחד האתגרים המרכזיים שמנהלות ומנהלים חווים בימים אלה הוא הצורך להתנהל בגמישות על פני המתח שבין הכלה והבנה – לבין גבולות ודרישות. המלחמה המתמשכת פגעה ועדיין פוגעת בתפקוד של רבים ורבות מאיתנו והדבר מתבטא בקושי לשוב ולהיות מי שהיינו ולחזור ולעבוד כפי שעבדנו. גם אנשי צוות שבשגרה היו יעילים ומסורים מתקשים לעמוד בדרישות המערכת.

מנהלים ומנהלות שנדרשים להנהיג ולנהל את בית הספר במציאות זו תלויים יותר מתמיד ביכולת של הצוות שלהם להיות שם ולהוביל יחד איתם. אולם דווקא בעת הזו היכולת הזו של הצוות נפגעת. כך מוצאים את עצמם המנהלים בודדים, מאוכזבים, לעיתים כועסים ומתוסכלים ובעיקר עמוסים מנשיאת הנטל הכבד על כתפיהם.

כל אלו הם תהליכים טבעיים בעקבות המצב ואין מנהל או מנהלת אשר יוכלו לחמוק מהם כליל. אצל כולנו עולה הצורך לשכלל את היכולת לנוע בגמישות בין סמכות ורכות, בין דרישה והכלה.

 

הכלי שלפניכם נועד לסייע לנוע באופן גמיש ומיטבי על הציר שבין הכלה לדרישה, והוא מציג בירור מושגי של כל אחד מהקטבים – גבולות ודרישה, ולמולם הבנה והכלה והמלצות לפעולות רצויות.

להורדת הכלי:

מקור

מכון אבני ראשה 2023

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

123

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

121

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

117

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

99

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

110

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

100

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

369