מנהיגות וניהול
"מנהיגות מורים איננה מושג חדש, אולם בכל פעם שאנו מתייחסים לרעיון נדמה שגילינו אותו לראשונה" (האריס, 2002). ואכן, דו"ח משנת 2004 של מכון הפיקוח על חינוך והדרכה בוויילס מצא כי בתי ספר חלשים מבחינת הישגיהם הם בתי ספר ששכבת מנהיגות הביניים בהם הייתה חלשה ולא קיבלה הדרכה מקצועית. באותו דו"ח נמצא כי אחד המאפיינים המרכזיים של בתי הספר החזקים היה דרג ביניים העובד בצורה אפקטיבית וממלא תפקיד מרכזי בהובלת בית הספר. גלובר ועמיתיו (1998) מצאו כי בבתי ספר בהם דרג מנהיגות הביניים קיבל את הסמכויות הרבות ביותר - המורים דיווחו על התחושה שבית הספר "מתנהל היטב" ושהם יכולים ללמד בצורה אפקטיבית, היו גבוהים יותר מאשר בבתי ספר אחרים. "שכבת מנהיגות הביניים זוכה להכשרה לא מספקת לתפקידה", כותב אדי (2000) ומכאן שפוטנציאל השיפור בעבודתה גדול, אם תינתן להם הכשרה מתאימה. ומאידך, התכניות האפקטיביות ביותר לפיתוחם של בעלי תפקידים בבתי ספר היו תכניות שהתקיימו בתוך בית הספר וכללו רכיבים של רפלקציה על העבודה (האריס, 2003). המסקנה היא, שמנהיגות ביניים חזקה בבית הספר מנבאת הצלחה במגוון ממדים הקשורים לשיפור בית ספרי. מהן הנחות היסוד שלך באשר למנהיגות שאותה הוא מצמיח בבית הספר שבניהולך? מהן הדרכים המיטביות לעבודה עם המנהיגות הבית ספרית? הכלי 'פיתוח מנהיגות הביניים' עשוי לשמש אותך בנושא זה.
במוקד העניין במחקר זה פרקטיקות מנהיגוּת התומכות בלמידה מעצבת בקרב מורים – למידה הנוגעת לצמיחת דעת (mind) – וכן הבדיקה כיצד עשויים מנהלים לתמוך בהתפתחותם שלהם באמצעות פרקטיקה רפלקטיבית. במאמר מוצגות שלוש יזמוֹת המשרתות מנהיגים ביישום מודל של למידה ומודגש ערכה של רפלקציה בתור שיטה התומכת בצמיחה מקצועית ואישית, הן של מורים הן של מנהיגים בית ספריים. כמו כן מתוארת הדרך שבה יצרה מנהלת בית ספר הזדמנויות ללמידה מעצבת, כיצד נראו יזמות ההתפתחות שלה ואיך תמכו בהתפתחות מורים.
המאמר מציג ממצאים מ-10 חקרי מקרה של בתי ספר מצטיינים בהם מנהלים תיווכו, כל אחד בדרכו, תכתיבים חיצוניים המתמקדים ביעילות ואפקטיביות ביצועים כדי להתאימם להקשר הבית ספרי. מנהיגותם התבססה על כוחם המניע של ערכים. המקרים שנחקרו מראים שכמעט כל המנהיגים ביססו את ערכיהם, התוו והפיצו אותם בעבודה המתאפיינת בשינויים, ניהול שינויים ואפילו חיפוש פעיל אחר שינויים. הם ייחדו תשומת לב רבה לניהול המידע במסגרת בית הספר ועדכון תמידי של העובדים; עבדו בשיתוף הדוק עם קבוצות המנהיגות בבית הספר, לעתים עד כדי השתלבות בצוות ואף פיתחו יכולת מנהיגות ואחריות בבית הספר כולו. המאמר פורט את הפרקטיקות שננקטו במהלכים אלו.
המטריצה לפרישת חזון היא מודל לעבודה המפתח ראייה מערכתית, מאפשר לזהות פערים בין חזון למציאות ולהוביל תהליכי שיפור ושינוי בית ספריים ההולמים את חזון בית הספר. המודל והכלים הנלווים לו מסייעים לפרוש את החזון על פני רמות הביצוע השונות הנדרשות למימושו: חזון, מודלים מנטאליים, מבנים מערכתיים, דפוסי התנהגות, ואירועים.
זהו מודל לתהליך עבודה שתכליתו לחזק את מנהיגות הביניים בבית הספר. מטרת התהליך לתת בידי המנהל כלים לפיתוח שדרת מנהיגות הביניים כדי לספק לבית הספר יכולות טובות יותר להשגת מטרותיו בתחום הלמידה וההוראה. המודל כולל תהליך חניכה אישי ותהליך גיבוש קבוצתי, מותאמים לתכנית העבודה הבית ספרית.
לפניכם כלי לגיבוש יעדים שמטרתו לסייע למנהיגות בית הספר בכלל ולמנהיגות הביניים בפרט (רכזי שכבה, רכזי מקצוע, בעלי תפקידים מובילים ועוד) לנסח יעדים טובים בתחום אחריותם ולהגדיר תהליך אופרטיבי להשגתם
5 מתוך 5 פריטים