מנהיגים עם עקרונות? מנהיגות מוּנעת על-ידי ערכים: ראיות מ-10 חקרי מקרה על מנהיגים בית ספריים מצטיינים

מאת אן גולד, ג'ניפר אוואנס, פיטר ארלי, דייויד הלפּין, פטרישיה קולרבּון
זמן קריאה: 15 דקות

המאמר מציג ממצאים מ-10 חקרי מקרה של בתי ספר מצטיינים בהם מנהלים תיווכו, כל אחד בדרכו, תכתיבים חיצוניים המתמקדים ביעילות ואפקטיביות ביצועים כדי להתאימם להקשר הבית ספרי. מנהיגותם התבססה על כוחם המניע של ערכים. המקרים שנחקרו מראים שכמעט כל המנהיגים ביססו את ערכיהם, התוו והפיצו אותם בעבודה המתאפיינת בשינויים, ניהול שינויים ואפילו חיפוש פעיל אחר שינויים. הם ייחדו תשומת לב רבה לניהול המידע במסגרת בית הספר ועדכון תמידי של העובדים; עבדו בשיתוף הדוק עם קבוצות המנהיגות בבית הספר, לעתים עד כדי השתלבות בצוות ואף פיתחו יכולת מנהיגות ואחריות בבית הספר כולו. המאמר פורט את הפרקטיקות שננקטו במהלכים אלו.

מקור

Gold, A., Evans, J., Earley, P., Halpin, D., & Collarbone, P. (2003). Principled principals? values-driven leadership: Evidence from ten case studies of 'outstanding' school leaders. Educational Management & Administration, 31(2), 127-138 2003

תרגום

אסף כהן

עריכה לשונית

רעיה כהן

הערת שוליים

  1. ​הממשלה הקימה את המכון בשנת 2000, במטרה מוצהרת לשנות את פני המנהיגות בבתי ספר באנגליה.

מקורות

  • Bass, B. (1999). Two decades of research and development in transformational leadership. European Journal of Work and Organisational Psychology 8(3):9-32.
  • Bottery, M. (1992). The ethics of educational management. London: Cassell.
  • Campbell, C., Gold, A. and Lunt, I. (forthcoming). An exploration of leadership values in action: Conversations with six school leaders. Paper submitted to International Journal of Leadership in Education.
  • Day, C., Harris, A., Hadfield, M., Tolly, H. and Beresford, J. (2000). Leading schools in times of change. Buckingham: Open University Press.
  • Earley, P., Evans, J., Gold, A., Collarbone, P. and Halpin, D. (2002). Establishing the current state of school leadership in England. London: DfES.
  • Forde, R., Hobby, R. and Lees, A. (2000). The lessons of leadership: A comparison of heads in UK schools and senior executives in private enterprise. London: HayGroup.
  • Gewirtz, S. and Ball, S. (2000). From 'Welfarism' to 'New Managerialism': Shifting discourses of school headship in the education marketplace. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 21(3):253-68.
  • Grace, G. (1995). School leadership: Beyond education management. London: Falmer Press.
  • Greenfield, T. (1986). The decline and fall of science in educational administration. Interchange 2(2):57–80.
  • Gronn, P. (1999). The making of educational leaders. London: Cassell.
  • HayGroup (2001). Leadership Programme for Serving Headteachers: Handbook for Trainers, updated from 1998. London: DfES.
  • Hodgkinson, C. (1978). Towards a science of administration. Oxford: Blackwells.
  • Hodgkinson, C. (1991). Educational leadership: The moral art. Albany: SUNY Press.
  • Holmes, E. (2000). School inspection: A handbook for schools. London: Stationery Office.
  • Hopkins, D. (2001). School improvement for real. London: Falmer.
  • Hopkins, D. and Reynolds, D. (2001). The past, present and future of school improvement: Towards the third age. British Educational Research Journal 27(4):459–75.
  • Moore, A., George, R. and Halpin, D. (2002). The developing role of the headteacher in English schools: Management, leadership and pragmatism. Educational Management & Administration 30(2):175–88.
  • National College for School Leadership (2001). Leadership development framework. Nottingham: NCSL.
  • PricewaterhouseCoopers (2001). Teacher workload study: Final report to the DfES. London: DfES.
  • Stoll, L. and Fink, D. (1996). Changing our schools. Buckingham: Open University Press.
  • Wright, D. (2001). Leadership, 'bastard leadership' and managerialism: Confronting twin paradoxes in the Blair Education Project. Educational Management & Administration 29(3):275-90.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

63

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

63
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

45

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

45

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

49

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

47
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

50