מנהיגים עם עקרונות? מנהיגות מוּנעת על-ידי ערכים: ראיות מ-10 חקרי מקרה על מנהיגים בית ספריים מצטיינים

מאת אן גולד, ג'ניפר אוואנס, פיטר ארלי, דייויד הלפּין, פטרישיה קולרבּון
זמן קריאה: 15 דקות

המאמר מציג ממצאים מ-10 חקרי מקרה של בתי ספר מצטיינים בהם מנהלים תיווכו, כל אחד בדרכו, תכתיבים חיצוניים המתמקדים ביעילות ואפקטיביות ביצועים כדי להתאימם להקשר הבית ספרי. מנהיגותם התבססה על כוחם המניע של ערכים. המקרים שנחקרו מראים שכמעט כל המנהיגים ביססו את ערכיהם, התוו והפיצו אותם בעבודה המתאפיינת בשינויים, ניהול שינויים ואפילו חיפוש פעיל אחר שינויים. הם ייחדו תשומת לב רבה לניהול המידע במסגרת בית הספר ועדכון תמידי של העובדים; עבדו בשיתוף הדוק עם קבוצות המנהיגות בבית הספר, לעתים עד כדי השתלבות בצוות ואף פיתחו יכולת מנהיגות ואחריות בבית הספר כולו. המאמר פורט את הפרקטיקות שננקטו במהלכים אלו.

מקור

Gold, A., Evans, J., Earley, P., Halpin, D., & Collarbone, P. (2003). Principled principals? values-driven leadership: Evidence from ten case studies of 'outstanding' school leaders. Educational Management & Administration, 31(2), 127-138 2003

תרגום

אסף כהן

עריכה לשונית

רעיה כהן

הערת שוליים

  1. ​הממשלה הקימה את המכון בשנת 2000, במטרה מוצהרת לשנות את פני המנהיגות בבתי ספר באנגליה.

מקורות

  • Bass, B. (1999). Two decades of research and development in transformational leadership. European Journal of Work and Organisational Psychology 8(3):9-32.
  • Bottery, M. (1992). The ethics of educational management. London: Cassell.
  • Campbell, C., Gold, A. and Lunt, I. (forthcoming). An exploration of leadership values in action: Conversations with six school leaders. Paper submitted to International Journal of Leadership in Education.
  • Day, C., Harris, A., Hadfield, M., Tolly, H. and Beresford, J. (2000). Leading schools in times of change. Buckingham: Open University Press.
  • Earley, P., Evans, J., Gold, A., Collarbone, P. and Halpin, D. (2002). Establishing the current state of school leadership in England. London: DfES.
  • Forde, R., Hobby, R. and Lees, A. (2000). The lessons of leadership: A comparison of heads in UK schools and senior executives in private enterprise. London: HayGroup.
  • Gewirtz, S. and Ball, S. (2000). From 'Welfarism' to 'New Managerialism': Shifting discourses of school headship in the education marketplace. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 21(3):253-68.
  • Grace, G. (1995). School leadership: Beyond education management. London: Falmer Press.
  • Greenfield, T. (1986). The decline and fall of science in educational administration. Interchange 2(2):57–80.
  • Gronn, P. (1999). The making of educational leaders. London: Cassell.
  • HayGroup (2001). Leadership Programme for Serving Headteachers: Handbook for Trainers, updated from 1998. London: DfES.
  • Hodgkinson, C. (1978). Towards a science of administration. Oxford: Blackwells.
  • Hodgkinson, C. (1991). Educational leadership: The moral art. Albany: SUNY Press.
  • Holmes, E. (2000). School inspection: A handbook for schools. London: Stationery Office.
  • Hopkins, D. (2001). School improvement for real. London: Falmer.
  • Hopkins, D. and Reynolds, D. (2001). The past, present and future of school improvement: Towards the third age. British Educational Research Journal 27(4):459–75.
  • Moore, A., George, R. and Halpin, D. (2002). The developing role of the headteacher in English schools: Management, leadership and pragmatism. Educational Management & Administration 30(2):175–88.
  • National College for School Leadership (2001). Leadership development framework. Nottingham: NCSL.
  • PricewaterhouseCoopers (2001). Teacher workload study: Final report to the DfES. London: DfES.
  • Stoll, L. and Fink, D. (1996). Changing our schools. Buckingham: Open University Press.
  • Wright, D. (2001). Leadership, 'bastard leadership' and managerialism: Confronting twin paradoxes in the Blair Education Project. Educational Management & Administration 29(3):275-90.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

203

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

190

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

189

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

167

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

171

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

170

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

511

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

437