המשגת המנהיגות לשיפור ההוראה והלמידה: קולות המנהלים

מאת אולריך רייצוג, דברה ל' ווסט, רומה אנג'ל
זמן קריאה: 20 דקות

המחקר מתמקד בשאלה כיצד מנהלים מבינים את היחסים בין עבודתם השוטפת לשיפור ההוראה והלמידה בבתי-הספר שלהם. המחקר מביא את קולם של 20 מנהלים. בהמשכו נזהה תפיסות שונות של מנהיגות לשיפור הוראה ולמידה, ונדון בהיבטים בעייתיים של תפיסות אלה.

מקור

אולריך רייצוג, דברה ל' ווסט, רומה אנג'ל 2008

תרגום

אסף כהן

עריכה לשונית

לירון אבידר

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1. ​מבין ארבעת המנהלים שלא הצלחנו להגדיר, אחד לא הוגדר מכיוון שמכשיר ההקלטה שלנו התקלקל וברשותנו רק ההערות מהראיון הזה במקום תמליל מלא. שלושת האחרים שלא הגדרנו לא דיברו על היבטי ההוראה והלמידה של עבודתם במידה מספקת כדי שנוכל להגדיר אותם.

מקורות

  • Argyris, C. (1957) Personality and organization. New York: HarperCollins.
  • Beck, L. G. (1994) Reclaiming educational administration as a caring profession. New York: Teachers College Press.
  • Beck, L. G. & Murphy, J. (1993) Understanding the principalship: Metaphorical themes, 1920s–1990s. New York: Teachers College Press.
  • Bolman, L. G. & Deal, T.E. (2003) Reframing organizations. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Burrell, G. & Morgan, G. (1979) Sociological paradigms and organizational analysis. London: Heinemann.
  • Cuban, L. (1984) Transforming the frog into a prince: Effective schools research, policy and practice at the district level. Harvard Educational Review, 54(2), 129-151.
  • DuFour, R. & Eaker, R. (1998) Professional learning communities at work. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • English, F. W. (1988) Curriculum auditing. Lancaster, PA: Technomic Publishing.
  • Firestone, W. A. & Riehl, C. J. (2005) A new agenda for research in educational leadership. New York: Teachers College Press.
  • Gilligan, C. (1982) In a different voice: Psychological theory and women’s development. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Herzberg, F. (1966) Work and the nature of man. Cleveland, OH: World.
  • Hord, S. (1997) Professional learning communities: Communities of continuous inquiry and improvement. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory.
  • Huffman, J. B. & Hipp, K. K. (2003) Reculturing schools as professional learning communities. Lanham, MD: Scarecrow Education.
  • Joyce, B., Calhoun, E. & Hopkins, D. (1999) The new structure of school improvement: Inquiring schools and achieving students. Philadelphia: Open University Press.
  • Kruse, S. D., Louis, K. S. & Bryk, A. S. (1995) An emerging framework for analyzing
  • school-based professional community. In K. S. Louis & S. D. Kruse (Eds.), Professional and community: Perspectives on reforming urban schools (pp. 23-44). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Lambert, L. (1998) Building leadership capacity in schools. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Lambert, L. (2003) Leadership capacity for lasting school improvement. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Lambert, L., Walker, D., Zimmerman, D. P., Cooper, J. E., Lambert, M. D., Gardner, M. E., et al. (2002) The constructivist leader (2nd ed.). New York: Teachers College Press.
  • Lieberman, A. (1995) Practices that support teacher development: Transforming conceptions of professional learning. Phi Delta Kappan, 76, 591-596.
  • Little, J. W. (1982) Norms of collegiality and experimentation: Workplace conditions of school success. American Educational Research Journal, 19, 325-340.
  • Lugg, C. A., Bulkley, K., Firestone, W. A. & Garner, W. (2002) Understanding the challenge of school and district leadership at the dawn of a new century. In J. Murphy (Ed.), The educational leadership challenge: Redefining leadership for the 21st century: 101st yearbook of the National Society for the Study of Education (Vol. 101, Part 1, pp. 20-41). Chicago: University of Chicago Press.
  • Mangin, M. M. (2007) Facilitating elementary principals’ support for instructional teacher leadership. Educational Administration Quarterly, 43(3), 319-357.
  • Marks, H. M. & Printy, S. M. (2003). Principal leadership and school performance: An integration of transformational and instructional leadership. Educational Administration Quarterly, 39(3), 370-397.
  • Maslow, A. (1954) Motivation and personality. New York: HarperCollins.
  • McGregor, D. (1960) The human side of enterprise. New York: McGraw-Hill.
  • Meier, D. (1995) The power of their ideas: Lessons from a small school in Harlem. Boston: Beacon.
  • Mitchell, C. & Sackney, L. (2006) Building schools, building people: The school principal’s role in leading a learning community. Journal of School Leadership, 16(5), 627-639.
  • Monroe, C. (2003). An analysis of principalship metaphors at the beginning of the new millennium. Unpublished doctoral dissertation, University of North Carolina at Greensboro.
  • Morrissey, M. S. (2000) Professional learning communities: An ongoing exploration. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory.
  • Murphy, J. (1990) Principal instructional leadership. In R. S. Lotto & P. W. Thurston (Eds.), Advances in educational administration: Changing perspectives on the school (Vol. 1, Part B, pp. 163-200). Greenwich, CT: JAI.
  • Murphy, J. (2002) Reculturing the profession of educational leadership: New blueprints. In J. Murphy (Ed.), The educational leadership challenge: Redefining leadership for the 21st century. 151st Yearbook of the National Society for the Study of Education (pp. 65-82). Chicago: University of Chicago Press.
  • Murphy, J. & Hallinger, P. (1987) New directions in the professional development of school administrators. In J. Murphy & P. Hallinger (Eds.), Approaches to administrative training in education (pp. 245-282), Albany: State University of New York Press.
  • Newmann, F. M. & Associates. (1996) Authentic achievement: Restructuring schools for intellectual quality. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Noddings, N. (1984) Caring: A feminine approach to ethics and morals. Berkeley, CA: University of California Press.
  • Purpel, D. E. (1989) The moral and spiritual crisis in education. New York: Bergin & Garvey.
  • Purpel, D. E. (1999) Moral outrage in education. New York: Peter Lang.
  • Reitzug, U. C. (1994) A case study of empowering principal behavior. American Educational Research Journal, 31, 283-307.
  • Reitzug, U. C. (1997) Images of principal instructional leadership: From super-vision to collaborative inquiry. Journal of Curriculum & Supervision, 12, 324-343.
  • Reitzug, U. C. (2002) Professional development. In A. Molnar (Ed.), School reform proposals: The research evidence (pp. 235-258). Greenwich, CT: Information Age.
  • Rosenholtz, S. (1989) Teachers’ workplace: The social organization of schools. New York: Longman.
  • Schaefer, R. J. (1967) The school as a center of inquiry. New York: Harper & Row.
  • Schussler, D. L. (2003) Schools as learning communities: Unpacking the concept. Journal of School Leadership, 13, 498-528.
  • Sergiovanni, T. J. (1996) Moral leadership: Getting to the heart of school improvement. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Sirotnik, K. A. (1989) The school as the center of change. In T. J. Sergiovanni & J. H. Moore (Eds.), Schooling for tomorrow: Directing reforms to issues that count (pp. 89-113). Boston: Allyn & Bacon.
  • Sparks, D. & Hirsh, S. (2000) A national plan for improving professional development. Oxford, OH: National Staff Development Council. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 442 779)
  • Weick, K. E. (1979) The social psychology of organizing. Reading, MA: Addison-Wesley.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

237

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

224

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

224

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

201

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

205

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

203

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

544

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

472