המשגת המנהיגות לשיפור ההוראה והלמידה: קולות המנהלים

מאת אולריך רייצוג, דברה ל' ווסט, רומה אנג'ל
זמן קריאה: 20 דקות

המחקר מתמקד בשאלה כיצד מנהלים מבינים את היחסים בין עבודתם השוטפת לשיפור ההוראה והלמידה בבתי-הספר שלהם. המחקר מביא את קולם של 20 מנהלים. בהמשכו נזהה תפיסות שונות של מנהיגות לשיפור הוראה ולמידה, ונדון בהיבטים בעייתיים של תפיסות אלה.

מקור

אולריך רייצוג, דברה ל' ווסט, רומה אנג'ל 2008

תרגום

אסף כהן

עריכה לשונית

לירון אבידר

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1. ​מבין ארבעת המנהלים שלא הצלחנו להגדיר, אחד לא הוגדר מכיוון שמכשיר ההקלטה שלנו התקלקל וברשותנו רק ההערות מהראיון הזה במקום תמליל מלא. שלושת האחרים שלא הגדרנו לא דיברו על היבטי ההוראה והלמידה של עבודתם במידה מספקת כדי שנוכל להגדיר אותם.

מקורות

  • Argyris, C. (1957) Personality and organization. New York: HarperCollins.
  • Beck, L. G. (1994) Reclaiming educational administration as a caring profession. New York: Teachers College Press.
  • Beck, L. G. & Murphy, J. (1993) Understanding the principalship: Metaphorical themes, 1920s–1990s. New York: Teachers College Press.
  • Bolman, L. G. & Deal, T.E. (2003) Reframing organizations. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Burrell, G. & Morgan, G. (1979) Sociological paradigms and organizational analysis. London: Heinemann.
  • Cuban, L. (1984) Transforming the frog into a prince: Effective schools research, policy and practice at the district level. Harvard Educational Review, 54(2), 129-151.
  • DuFour, R. & Eaker, R. (1998) Professional learning communities at work. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • English, F. W. (1988) Curriculum auditing. Lancaster, PA: Technomic Publishing.
  • Firestone, W. A. & Riehl, C. J. (2005) A new agenda for research in educational leadership. New York: Teachers College Press.
  • Gilligan, C. (1982) In a different voice: Psychological theory and women’s development. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Herzberg, F. (1966) Work and the nature of man. Cleveland, OH: World.
  • Hord, S. (1997) Professional learning communities: Communities of continuous inquiry and improvement. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory.
  • Huffman, J. B. & Hipp, K. K. (2003) Reculturing schools as professional learning communities. Lanham, MD: Scarecrow Education.
  • Joyce, B., Calhoun, E. & Hopkins, D. (1999) The new structure of school improvement: Inquiring schools and achieving students. Philadelphia: Open University Press.
  • Kruse, S. D., Louis, K. S. & Bryk, A. S. (1995) An emerging framework for analyzing
  • school-based professional community. In K. S. Louis & S. D. Kruse (Eds.), Professional and community: Perspectives on reforming urban schools (pp. 23-44). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Lambert, L. (1998) Building leadership capacity in schools. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Lambert, L. (2003) Leadership capacity for lasting school improvement. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Lambert, L., Walker, D., Zimmerman, D. P., Cooper, J. E., Lambert, M. D., Gardner, M. E., et al. (2002) The constructivist leader (2nd ed.). New York: Teachers College Press.
  • Lieberman, A. (1995) Practices that support teacher development: Transforming conceptions of professional learning. Phi Delta Kappan, 76, 591-596.
  • Little, J. W. (1982) Norms of collegiality and experimentation: Workplace conditions of school success. American Educational Research Journal, 19, 325-340.
  • Lugg, C. A., Bulkley, K., Firestone, W. A. & Garner, W. (2002) Understanding the challenge of school and district leadership at the dawn of a new century. In J. Murphy (Ed.), The educational leadership challenge: Redefining leadership for the 21st century: 101st yearbook of the National Society for the Study of Education (Vol. 101, Part 1, pp. 20-41). Chicago: University of Chicago Press.
  • Mangin, M. M. (2007) Facilitating elementary principals’ support for instructional teacher leadership. Educational Administration Quarterly, 43(3), 319-357.
  • Marks, H. M. & Printy, S. M. (2003). Principal leadership and school performance: An integration of transformational and instructional leadership. Educational Administration Quarterly, 39(3), 370-397.
  • Maslow, A. (1954) Motivation and personality. New York: HarperCollins.
  • McGregor, D. (1960) The human side of enterprise. New York: McGraw-Hill.
  • Meier, D. (1995) The power of their ideas: Lessons from a small school in Harlem. Boston: Beacon.
  • Mitchell, C. & Sackney, L. (2006) Building schools, building people: The school principal’s role in leading a learning community. Journal of School Leadership, 16(5), 627-639.
  • Monroe, C. (2003). An analysis of principalship metaphors at the beginning of the new millennium. Unpublished doctoral dissertation, University of North Carolina at Greensboro.
  • Morrissey, M. S. (2000) Professional learning communities: An ongoing exploration. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory.
  • Murphy, J. (1990) Principal instructional leadership. In R. S. Lotto & P. W. Thurston (Eds.), Advances in educational administration: Changing perspectives on the school (Vol. 1, Part B, pp. 163-200). Greenwich, CT: JAI.
  • Murphy, J. (2002) Reculturing the profession of educational leadership: New blueprints. In J. Murphy (Ed.), The educational leadership challenge: Redefining leadership for the 21st century. 151st Yearbook of the National Society for the Study of Education (pp. 65-82). Chicago: University of Chicago Press.
  • Murphy, J. & Hallinger, P. (1987) New directions in the professional development of school administrators. In J. Murphy & P. Hallinger (Eds.), Approaches to administrative training in education (pp. 245-282), Albany: State University of New York Press.
  • Newmann, F. M. & Associates. (1996) Authentic achievement: Restructuring schools for intellectual quality. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Noddings, N. (1984) Caring: A feminine approach to ethics and morals. Berkeley, CA: University of California Press.
  • Purpel, D. E. (1989) The moral and spiritual crisis in education. New York: Bergin & Garvey.
  • Purpel, D. E. (1999) Moral outrage in education. New York: Peter Lang.
  • Reitzug, U. C. (1994) A case study of empowering principal behavior. American Educational Research Journal, 31, 283-307.
  • Reitzug, U. C. (1997) Images of principal instructional leadership: From super-vision to collaborative inquiry. Journal of Curriculum & Supervision, 12, 324-343.
  • Reitzug, U. C. (2002) Professional development. In A. Molnar (Ed.), School reform proposals: The research evidence (pp. 235-258). Greenwich, CT: Information Age.
  • Rosenholtz, S. (1989) Teachers’ workplace: The social organization of schools. New York: Longman.
  • Schaefer, R. J. (1967) The school as a center of inquiry. New York: Harper & Row.
  • Schussler, D. L. (2003) Schools as learning communities: Unpacking the concept. Journal of School Leadership, 13, 498-528.
  • Sergiovanni, T. J. (1996) Moral leadership: Getting to the heart of school improvement. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Sirotnik, K. A. (1989) The school as the center of change. In T. J. Sergiovanni & J. H. Moore (Eds.), Schooling for tomorrow: Directing reforms to issues that count (pp. 89-113). Boston: Allyn & Bacon.
  • Sparks, D. & Hirsh, S. (2000) A national plan for improving professional development. Oxford, OH: National Staff Development Council. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 442 779)
  • Weick, K. E. (1979) The social psychology of organizing. Reading, MA: Addison-Wesley.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

61

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

61
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

43

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

43

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

47

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

45
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

48