חוסן ניהולי: מנהלים כאדריכלים של משמעות

מאת גילי לייבושור, יונתן שיף
זמן קריאה: 7 שניות

מנהלי בתי הספר יכולים לייצב עבור עצמם ועבור צוותם את המבנים שהתערערו במהלך משבר, כאשר הם מתפקדים כאדריכלים של משמעות – כמי שמבנים ראשית עבור עצמם, ולאחר מכן עבור הצוות והארגון שהם מנהיגים, תחושת משמעות.

אדריכלים של משמעות

​​​​​​​משבר מערער את המבנים היציבים והמוכרים אשר מקנים סדר ופשר לחיינו. הוא מטלטל את המטרות והתכניות שלנו לעתיד, מציף שאלות מהותיות באשר לאופן שבו אנחנו מנהלים את חיינו ומאתגר את תחושת הרצף שלנו. מנגד, היכולת שלנו לשמר את תחושת המשמעות בונה חוסן ומסייעת לנו לצלוח משברים ולהתמודד עמם היטב.

 

כאשר יש לנו תחושה שאירועי חיינו משתלבים לכדי שלם קוהרנטי ומתמשך, כשברורה לנו התכלית למעשינו  וכאשר אנו חשים שקיומנו בעל ערך וחשיבות – אנו חווים משמעות.

 

תחושת משמעות לא נוצרת מאליה, היא מצריכה מצדכם מאמץ מודע ואקטיבי לערוך חיבור בין מי שאתם כבני אדם לבין מה שאתם נדרשים לעשות במסגרת תפקידכם כמנהלי בית הספר; היא מצריכה לעצור ולספר סיפור קוהרנטי המאגד את אוסף הפעולות הניהוליות שעשיתם במשבר הקורונה לכדי מהלך שמבטא אתכם; היא מצריכה כל אחד ואחת מכם לענות על שאלות כגון: מה הערך המוסף שלי כמנהל בתקופה הזאת? מה נשאר בהיר וברור לי גם כשהנסיבות ממשיכות להשתנות מסביב?

 

מנהלי בתי הספר יכולים לייצב עבור עצמם ועבור צוותם את המבנים שהתערערו כאשר הם מתפקדים כאדריכלים של משמעות – כמי שמבנים ראשית עבור עצמם, ולאחר מכן עבור הצוות והארגון שהם מנהיגים, תחושת משמעות.

מהלך לבניית תערוכה אישית: משמיעים משמעות

לפניכם מהלך לבניית תערוכה אישית של תמונות ודימויים המתחברים יחדיו לסיפור של ניהול בית הספר בתקופה של משבר.

 

התערוכה תסייע למנהלים להתבונן במהלך הרציף של הדברים, לצקת לתוכו משמעות, לדייק לאן מתקדמים בהמשך, ולזהות את הערך המוסף הייחודי שלי כמנהל.ת בתקופה זו. מהלכים אלו חשובים לשם בניית חוסן ניהולי.

 

למהלך זה מצורף שקף ליצירת התערוכה האישית של כל משתתף.

מקור

מכון אבני ראשה 2020

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

260

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

254

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

250

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

246