מנהיגות בית-ספרית ושילוב תלמידים לקויי למידה

מאת צפי טימור
זמן קריאה: 11 דקות

המחקר עוסק בתפישות הצוות החינוכי את הארגון הבית-ספרי בנושא שילובם של תלמידים לקויי-למידה בחינוך הרגיל. מטרתו העקרית של המחקר היתה לבדוק האם מנהלים הנתפשים כמנהיגים מובילי שינוי נוטים לפתח חזון הכלתי (inclusive vision) לגבי תלמידים בעלי צרכים מיוחדים יותר מאלה הנתפשים כעוסקים בארגון אדמיניסטרטיבי. מסקנות המחקר עשויות להצביע על כך שאותם מנהלים שנמצאו מעודדים שילוב מפגינים תכונות מנהיגות כמו חזון, ויכולת לסחוף את הצוות אחריהם לקראת מטרה. יחד עם זאת נמצא כי כדי להנחיל שינוי דרושות גם יכולות ארגוניות וכן אוריינטציה מונחת-אנשים ולא רק מונחת-מטרות.

מקור

עיונים במינהל ובארגון החינוך, 28: 143-159 2004

מקורות

  • אבישר,  ג', רייטר, ש', לייזר, י', (2001). סגנון הניהול כגורם מכוון בישום שילוב תלמידים חריגים בחינוך הרגיל. סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום, 16(2), 5-16.
  • אבישר, ג', אלמוג, א', (2003). הכשרת מורים במציאות של שילוב: מאין באנו ולאן אנו הולכים? סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום, 18(2), 5-18.
  • אבישר,  ג', רייטר, ש', לייזר, י', (2003). שילוב תלמידים חריגים בחינוך הרגיל: מנהל בית-הספר כסוכן שינוי. עיונים במינהל ובארגון החינוך, 27, 63-92.
  • עיונים במינהל ובארגון החינוך, 28: 159-143, 2004
  •  Adair, J. (1983) Effective Leadership. London: Pan Books.
  • Bass, B. M. and Avolio, B. J. (1994) Improving Organizational Effectiveness through Transformational Leadership, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Beare, H., Caldwell, B. and Millikan, R. (1989) Creating an Excellent School: Some New Management Techniques. London: Routeledge.
  • Bell, J. (1987) Doing Your Research Project. Milton Keynes: Open University Press.
  • Burnes, B. (1996) Managing Change: A Strategic Approach to Organisational Dynamics. London: Pitman.
  • Bush, T. (1995) Theories of Educational Management, 2nd edn. London: Paul Chapman Publishing.
  • Bush, T. and Coleman, M. (2000) Leadership and Strategic Management in Education. London: Paul Chapman Publishing.
  • Caldwell, B.J. and Spinks, J.M (1992) Leading the Self-Managing School, London: Falmer Press.
  • Coleman, M. (1994) ‘Leadership in educational management’, in Bush, T. and West-Burnham, J. (eds.) The Principles of Educational Management, London: Financial Times, Pitman Publishing.
  • Collins, C. and Porras, J. (1991) Organisational vision and visionary organisations, California Management Review, Fall, 30-52.
  • Dakar Framework for Action (2000) Meeting Our Collective Commitments. The World Education Forum, Dakar, Senegal, 26-28 April.
  • Fidler, B. (1996) Strategic Planning for School Improvement. London: Pitman.
  • Foreman, K. (1998) Vision and mission. In Middlewood, D., and Lumby, J. (eds.) Strategic Management in Schools and Colleges, London: Paul Chapman Publishing.
  • Fullan, M. (with Stiegelbauer, S.)  (1991) The New Meaning of Educational Change. London: Cassell.
  • Glatter, R. (1997) Context and capability in educational management Educational Management and Administration, 25(2), 181-92.
  • Hall, G., Rutherford, W. L., Hord, S. M. and Huling, L. L. (1984) Effects of three principal styles on school improvement. Educational Leadership, 41(5), 22-29.
  • Hall, V. (1996) Dancing on the Ceiling: A Study of Women Managers in Education. London: Paul Chapman Publishing.
  • Hall, V., Cromey-Hawke, N. and Oldroyd, D. (1997) Management of Self-Development: A School-Based Distance Learning Programme. Bristol: University of Bristol, NDCEMP.
  • Holmes, G. (1993) Essential School Leadership: Developing Vision and Purpose in Management. London: Kogan Page.
  • Kouzes, J. M. and Posner, B. Z. (1996) The Leadership Challenge. San Francisco, Calif., Jossey-Bass.
  •  Hodgkinson, C. (1991) Educational Leadership: The Moral Art. Albany, NY: State University of New York Press.
  • Law, S. A. (1999) Leadership for learning: the changing culture of professional development in schools, Journal of Educational Administration, 37(1), 66-80.
  • LeCompte, M. and Preissle, J.  (1993) Ethnography and Qualitative Design in Educational Research (2nd edition). London: Academic Press Ltd.
  • Leithwood, K., Jantzi, D. and Steinbach, R. (1998) Changing Leadership for Changing Times. Buckingham: Open University Press.
  • Middlewood, D. and Lumby, J. (eds.) (1998) Strategic Management in Schools and Colleges.  London: Paul Chapman Publishing.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994) Qualitative Data Analysis (2nd edn.). USA: Sage Publications.
  • Millett, A. (1996) A head is more than a manager, The Times Educational Supplement, 15 July.
  • Mitchell, D. E. and Tucker, S. (1992) Leadership as a way of thinking, Educational Leadership, 49(5), 30-5.
  • Mittler, P. (2000) Working Towards Inclusion: Social Contexts. London: Fulton.
  • Morrison, K. (1998) Management Theories for Educational Change. London: Paul Chapman Publishing.
  • Murgatroyd, S. and Morgan, C. (1993) Total Quality Management and the School. Buckingham: Open University Press.
  • Ribbins, P. (1995) Understanding contemporary leaders and leadership in education: values and visions, in J. Bell, and B. T. Harrison (eds.) Vision and Values in Managing Education: Successful Leadership Principles and Practice. London: David Fulton.
  • Rosener, J. B. (1990) Ways women lead, Harvard Business Review, Nov/Dec, 68, 119-125.
  • Rouse, M. and Florian, L. (1996) Effective inclusive schools: a study in two countries, Cambridge Journal of Education, 26(1), 71-85.
  • Schon, D. A. (1984) Leadership as reflection in action, in T. Sergiovanni,, and J. Corbally (eds.) Leadership and Organizational Culture, Urbana, IL, and Chicago, IL, University of Illinos Press.
  • Sebba, J.and Ainscow, M. (1996) ‘International developments in inclusive schooling: mapping the issues’, Cambridge Journal of Education, 26 (1), 5-18.
  • Senge, P. (1993) Transforming the practice of management, Human Resource Development Quarterly, 4(1), 5-37.
  • Sergiovanni, T. J. (1984b) Leadership and excellence in schooling, Educational Leadership, February, 4-13.
  • Slavin, R. (1997) Including inclusion in school reform, in D. K. Lipsky and A. Gartner (eds.), Inclusion and School Reform: Transforming America’s Classrooms (375-388). Baltimore: Paul H. Brookes.
  • Smith, H. (1996) Procedures, Practice and Guidance for SENCOs. London: NASEN Enterprises.
  • Sommefeldt (2001) Managing individual needs within an inclusive curriculum, in D. Middlewood and N. Burton (eds.) Managing the Curriculum. London: Paul Chapman Publishing.
  • Stanovich, P. J. and Jordan, A. (1998) Canadian teachers and principals’ beliefs about inclusive education as predictors of effective teaching in heterogeneous classrooms, The Elementary School Journal, 98(3), 221-238.
  • Starratt, R. J. (1988) Dimensions of the Principal’s Leadership: Vision and Dramatic Consciousness, Paper presented to the Southern Tasmania Council for Educational Administration.
  • Stewart, V. (1990) The David Solution: How to Reclaim Power and Liberate Your Organization. London: Gower.
  • Stoll, L. and Fink, D. (1996) Changing Our Schools. Buckingham: Open University Press.
  • Thomas, M. W. (1978) A Study of Alternatives in American Education, Vol. II: The Role of the Principal. Santa Monica: Rand Corporation.
  • UNESCO (1994) The Salamanca Statement and Framework on Special Needs Education, Paris: UNESCO.
  • Villa,  R. A., and Thoudsand, J. S. (1995) Creating an Inclusive School. Alexandria, VA: ASCD.
  • West-Burnham, J. (1997) Managing Quality in Schools, 2nd edn. London: Pitman Publishing​

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

243

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

231

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

230

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

207

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

211

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

209

מאת: פרופ' מיכל ראזר; ד"ר הילה כ"ץ ברגר עורכים אחראיים

מדוע נוטים מנהלים ומנהלות להתערב במהירות בקונפליקט שנוצר בין מורות להורים ולטפל בו בעצמם? המאמר מציע הבנה של המניעים והשפעותיהם

803

מאת: יפה בניה

ל"פדגוגיה של אכפתיות" שפיתחה נל נודינגס יש השלכות חיונוכיות מרחיקות לכת על כל מה שמתרחש בבית הספר - מבנה תוכנית הלימודים, שיטת ההוראה ובעיקר היחסים האנושיים. יש לה גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת. הבית (הטוב), על ערכי הדאגה והאכפתיות המאפיינים אותו, הוא המקום שממנו צריך להתחיל השינוי.

474