חשיבותם של מנהיגי בית הספר: מדידת השפעתם של מנהלי בתי ספר אפקטיביים

מאת גרגורי פ' בראנץ', אריק א' הנושק וסטיבן ג' ריבקין
זמן קריאה: 10 דקות

מחקר זה מעריך את מידת תרומתם של מנהלים לעלייה בהישגי התלמידים. החוקרים מודדים עד כמה העלייה הממוצעת בהישגים משתנה בין מנהלים, הן בבתי ספר שונים והן באותו בית ספר בנקודות זמן שונות. נתונים אלה מסייעים לקבוע את השונות במידת האפקטיביות בין מנהל למנהל. תוצאות המחקר מראות שמנהלים אפקטיביים במיוחד מעלים את הישגיו של תלמיד "טיפוסי" בבתי הספר שלהם בחודשיים עד שבעה חודשי למידה בשנת לימודים אחת, ולהפך – מנהלים שאינם אפקטיביים מורידים את ההישגים במידה דומה. שתי סוגיות מרכזיות שמסבירות את השונות הן ניהול תחלופת המורים בבית הספר ומידת היציבות של הנהגת בית הספר.

מקור

Branch, Gregory F., Hanushek, Eric A., & Rivkin, Steven G. (2013). School leaders matter, Education Next 13(1), pp. 62-69 2013

תרגום

לירון רובינס

עריכה לשונית

ורדה בן-יוסף

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1. ​הניתוח שערכנו מבוסס על נתונים אדמיניסטרטיביים שנאספו במסגרת פרויקט בתי הספר של טקסס, באוניברסיטת טקסס שבדאלאס. פרויקט זה נעשה בשיתוף פעולה עם משרד החינוך בטקסס (Texas Education Agency – TEA) ושילב שני מאגרי נתונים שונים ליצירת מערכות נתונים תואמות של תלמידים, מורים ומנהלי בתי ספר במהלך שנות לימודים רבות. המאגר כולל נתונים של כל המורים, המנהלים, הצוות והתלמידים בבתי הספר הציבוריים בטקסס בכל שנה, והוא מאפשר לקבל תמונה מדויקת של בתי הספר בהנהגתו של כל מנהל. מערכת ניהול המידע בחינוך הציבורי (The Public Education Information Management System – PEIMS) – מאגר המידע הארצי של משרד החינוך בטקסס – מדווחת על נתוני מפתח דמוגרפיים, הכוללים גזע, מוצא אתני ומגדר של התלמידים ושל צוות בית הספר, וכן על מידת זכאותם של התלמידים לארוחות צהריים מסובסדות (אחד האינדיקטורים לעוני). מערכת ניהול המידע כוללת גם נתונים שנתיים על המורים והמנהלנים, ובהם ותק, שכר, השכלה, גודל כיתה, ציונים, אוכלוסייה בכיתה ונושאי הלימוד. חשוב לציין שאפשר למזג את מאגר המידע המדובר עם נתונים על הישגי התלמידים לפי בתי ספר, ציונים ושנים. מאז 1993 החלו בתי הספר במדינה לקיים את אבחון המיומנויות האקדמיות בטקסס (Texas Assessment of Academic Skills – TAAS) מדי אביב, לתלמידים זכאים בכיתות ג' עד ח'. על כן הניתוח שלנו מתמקד במנהלים של בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים, שבעבורם אפשר לפתח מדידת ביצועים. נתוני הצוות משלבים את ותק ההוראה ואת הוותק בתפקיד הניהול במסגרת הוותק הכולל, ולכן אי אפשר למדוד את תקופת הכהונה המדויקת של מנהל בית ספר, בעיקר של מנהלים שנכנסו לתפקידם לפני שנת איסוף המידע הראשונה (שנת הלימודים 1990/91). לכן אנו מתרכזים בשנים 1995 עד 2001. בתקופה זו הצלחנו לבחון 7,420 מנהלים ולהשתמש ב-28,147 תצפיות מנהלים שנתיות.
  2. גישה זו דומה מאוד לגישה המיושמת במחקרים שמודדים את איכות המורים באמצעות מאגרי מידע העוקבים אחר ביצועיהם של תלמידים אינדיווידואלים לאורך זמן.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

203

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

190

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

189

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

167

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

171

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

170

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

437