חשיבותם של מנהיגי בית הספר: מדידת השפעתם של מנהלי בתי ספר אפקטיביים

מאת גרגורי פ' בראנץ', אריק א' הנושק וסטיבן ג' ריבקין
זמן קריאה: 10 דקות

מחקר זה מעריך את מידת תרומתם של מנהלים לעלייה בהישגי התלמידים. החוקרים מודדים עד כמה העלייה הממוצעת בהישגים משתנה בין מנהלים, הן בבתי ספר שונים והן באותו בית ספר בנקודות זמן שונות. נתונים אלה מסייעים לקבוע את השונות במידת האפקטיביות בין מנהל למנהל. תוצאות המחקר מראות שמנהלים אפקטיביים במיוחד מעלים את הישגיו של תלמיד "טיפוסי" בבתי הספר שלהם בחודשיים עד שבעה חודשי למידה בשנת לימודים אחת, ולהפך – מנהלים שאינם אפקטיביים מורידים את ההישגים במידה דומה. שתי סוגיות מרכזיות שמסבירות את השונות הן ניהול תחלופת המורים בבית הספר ומידת היציבות של הנהגת בית הספר.

מקור

Branch, Gregory F., Hanushek, Eric A., & Rivkin, Steven G. (2013). School leaders matter, Education Next 13(1), pp. 62-69 2013

תרגום

לירון רובינס

עריכה לשונית

ורדה בן-יוסף

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1. ​הניתוח שערכנו מבוסס על נתונים אדמיניסטרטיביים שנאספו במסגרת פרויקט בתי הספר של טקסס, באוניברסיטת טקסס שבדאלאס. פרויקט זה נעשה בשיתוף פעולה עם משרד החינוך בטקסס (Texas Education Agency – TEA) ושילב שני מאגרי נתונים שונים ליצירת מערכות נתונים תואמות של תלמידים, מורים ומנהלי בתי ספר במהלך שנות לימודים רבות. המאגר כולל נתונים של כל המורים, המנהלים, הצוות והתלמידים בבתי הספר הציבוריים בטקסס בכל שנה, והוא מאפשר לקבל תמונה מדויקת של בתי הספר בהנהגתו של כל מנהל. מערכת ניהול המידע בחינוך הציבורי (The Public Education Information Management System – PEIMS) – מאגר המידע הארצי של משרד החינוך בטקסס – מדווחת על נתוני מפתח דמוגרפיים, הכוללים גזע, מוצא אתני ומגדר של התלמידים ושל צוות בית הספר, וכן על מידת זכאותם של התלמידים לארוחות צהריים מסובסדות (אחד האינדיקטורים לעוני). מערכת ניהול המידע כוללת גם נתונים שנתיים על המורים והמנהלנים, ובהם ותק, שכר, השכלה, גודל כיתה, ציונים, אוכלוסייה בכיתה ונושאי הלימוד. חשוב לציין שאפשר למזג את מאגר המידע המדובר עם נתונים על הישגי התלמידים לפי בתי ספר, ציונים ושנים. מאז 1993 החלו בתי הספר במדינה לקיים את אבחון המיומנויות האקדמיות בטקסס (Texas Assessment of Academic Skills – TAAS) מדי אביב, לתלמידים זכאים בכיתות ג' עד ח'. על כן הניתוח שלנו מתמקד במנהלים של בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים, שבעבורם אפשר לפתח מדידת ביצועים. נתוני הצוות משלבים את ותק ההוראה ואת הוותק בתפקיד הניהול במסגרת הוותק הכולל, ולכן אי אפשר למדוד את תקופת הכהונה המדויקת של מנהל בית ספר, בעיקר של מנהלים שנכנסו לתפקידם לפני שנת איסוף המידע הראשונה (שנת הלימודים 1990/91). לכן אנו מתרכזים בשנים 1995 עד 2001. בתקופה זו הצלחנו לבחון 7,420 מנהלים ולהשתמש ב-28,147 תצפיות מנהלים שנתיות.
  2. גישה זו דומה מאוד לגישה המיושמת במחקרים שמודדים את איכות המורים באמצעות מאגרי מידע העוקבים אחר ביצועיהם של תלמידים אינדיווידואלים לאורך זמן.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

61
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

43

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

43

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

47

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

45
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

47
1