חשיבותם של מנהיגי בית הספר: מדידת השפעתם של מנהלי בתי ספר אפקטיביים

מאת גרגורי פ' בראנץ', אריק א' הנושק וסטיבן ג' ריבקין
זמן קריאה: 10 דקות

מחקר זה מעריך את מידת תרומתם של מנהלים לעלייה בהישגי התלמידים. החוקרים מודדים עד כמה העלייה הממוצעת בהישגים משתנה בין מנהלים, הן בבתי ספר שונים והן באותו בית ספר בנקודות זמן שונות. נתונים אלה מסייעים לקבוע את השונות במידת האפקטיביות בין מנהל למנהל. תוצאות המחקר מראות שמנהלים אפקטיביים במיוחד מעלים את הישגיו של תלמיד "טיפוסי" בבתי הספר שלהם בחודשיים עד שבעה חודשי למידה בשנת לימודים אחת, ולהפך – מנהלים שאינם אפקטיביים מורידים את ההישגים במידה דומה. שתי סוגיות מרכזיות שמסבירות את השונות הן ניהול תחלופת המורים בבית הספר ומידת היציבות של הנהגת בית הספר.

מקור

Branch, Gregory F., Hanushek, Eric A., & Rivkin, Steven G. (2013). School leaders matter, Education Next 13(1), pp. 62-69 2013

תרגום

לירון רובינס

עריכה לשונית

ורדה בן-יוסף

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1. ​הניתוח שערכנו מבוסס על נתונים אדמיניסטרטיביים שנאספו במסגרת פרויקט בתי הספר של טקסס, באוניברסיטת טקסס שבדאלאס. פרויקט זה נעשה בשיתוף פעולה עם משרד החינוך בטקסס (Texas Education Agency – TEA) ושילב שני מאגרי נתונים שונים ליצירת מערכות נתונים תואמות של תלמידים, מורים ומנהלי בתי ספר במהלך שנות לימודים רבות. המאגר כולל נתונים של כל המורים, המנהלים, הצוות והתלמידים בבתי הספר הציבוריים בטקסס בכל שנה, והוא מאפשר לקבל תמונה מדויקת של בתי הספר בהנהגתו של כל מנהל. מערכת ניהול המידע בחינוך הציבורי (The Public Education Information Management System – PEIMS) – מאגר המידע הארצי של משרד החינוך בטקסס – מדווחת על נתוני מפתח דמוגרפיים, הכוללים גזע, מוצא אתני ומגדר של התלמידים ושל צוות בית הספר, וכן על מידת זכאותם של התלמידים לארוחות צהריים מסובסדות (אחד האינדיקטורים לעוני). מערכת ניהול המידע כוללת גם נתונים שנתיים על המורים והמנהלנים, ובהם ותק, שכר, השכלה, גודל כיתה, ציונים, אוכלוסייה בכיתה ונושאי הלימוד. חשוב לציין שאפשר למזג את מאגר המידע המדובר עם נתונים על הישגי התלמידים לפי בתי ספר, ציונים ושנים. מאז 1993 החלו בתי הספר במדינה לקיים את אבחון המיומנויות האקדמיות בטקסס (Texas Assessment of Academic Skills – TAAS) מדי אביב, לתלמידים זכאים בכיתות ג' עד ח'. על כן הניתוח שלנו מתמקד במנהלים של בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים, שבעבורם אפשר לפתח מדידת ביצועים. נתוני הצוות משלבים את ותק ההוראה ואת הוותק בתפקיד הניהול במסגרת הוותק הכולל, ולכן אי אפשר למדוד את תקופת הכהונה המדויקת של מנהל בית ספר, בעיקר של מנהלים שנכנסו לתפקידם לפני שנת איסוף המידע הראשונה (שנת הלימודים 1990/91). לכן אנו מתרכזים בשנים 1995 עד 2001. בתקופה זו הצלחנו לבחון 7,420 מנהלים ולהשתמש ב-28,147 תצפיות מנהלים שנתיות.
  2. גישה זו דומה מאוד לגישה המיושמת במחקרים שמודדים את איכות המורים באמצעות מאגרי מידע העוקבים אחר ביצועיהם של תלמידים אינדיווידואלים לאורך זמן.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

261

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

254

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

250

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

246