איזהו המנהיג הפדגוגי? תפקידם של מנהלי בתי ספר בהצמחת מורים מובילים

מאת ניר מיכאלי
זמן קריאה: 7 דקות

בחלקה הראשון של רשימה זו מתאר הכותב את הקושי הטמון בהאצלת סמכויות של המנהל לצוות המורים כדי שיהפכו למנהיגים שותפים בבית ספר – כפי שזה עולה מתיאורה של שרה פיירמן, מנהלת לשעבר אשר חוללה שינוי מעין זה בבית הספר שניהלה. בחלק השני מוצג מיזם ישראלי חדש להצמחת מורים מובילים, והוא נדון לאור הקטגוריות שהוצגו בחלק הראשון.

מקור

מנדל-לוי נ' ובוזו-שוורץ מ' (עורכות) (2016). עושים בית ספר: ידע מעשי על מנהיגות פדגוגית. ירושלים: מכון אבני ראשה. 2016

עריכה לשונית

ורדה בן יוסף

עריכה מדעית

ד"ר נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1. על תכנית הסטנדרטים ראו באתר: http://www.nbpts.org
  2. על תכנית מנהיגות המורים ראו באתר: http://www.edu.gov.on.ca/eng/teacher/tllp.html
  3. המהלך החל בנייר מדיניות שנכתב ב"יזמה למחקר יישומי בחינוך" ואומץ ב-2014 על-ידי הנהגת משרד החינוך. לקריאת המסמך: מיכאלי, נ׳ וסומר, א׳ (עורכים) (תשע״ד). דוח פעילות של צוות היגוי בראשות פרופ׳ מרים בן פרץ ופרופ׳ לי שולמן: מורים מובילים כסוכני שיפור במערכת החינוך. ירושלים: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.
  4. ראו מסמכי משרד החינוך בנושא, לדוגמה: המזכירות הפדגוגית (תשע"ה). למידה משמעותית בתחומי הדעת מהלכה למעשה. ירושלים: משרד החינוך המינהל הפדגוגי (תשע"ה). נתיבים להוראה משמעותית – מניפת מודלים יישומיים. ירושלים: משרד החינוך; המזכירות הפדגוגית (תשע"ה). עקרונות מנחים לפיתוח בחינות בגרות ברוח הלמידה המשמעותית. ירושלים: משרד החינוך.
  5. לחיזוק תפיסה זו ראו לדוגמה דוח של OECD משנת 2015:
    Schleicher, A. (2015). Schools for 21st-century learners: Strong leaders, confident teachers, innovative approaches. International Summit 
    on the Teaching Profession, OECD Publishing. http://www.oecd-ilibrary.org/education/schools-for-21st-century-learners_9789264231191-en
  6. תהליך פיתוח המתווים הובל על-ידי הגוף המקצועי שמלווה את מחוז מרכז – המעבדה הפדגוגית של אוניברסיטת בן-גוריון, בשיתוף אבני ראשה, ברנקו וייס והמחוז, ואוגד בשנת  2015 לחוברת: טיפוח שיח ומנהיגות פדגוגיים – ערכת כלים וחומרים למדריכה ולרכזת http://dialogicpedagogy.com/cultivating-discourse/

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

203

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

190

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

189

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

167

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

171

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

170

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

437