איזהו המנהיג הפדגוגי? תפקידם של מנהלי בתי ספר בהצמחת מורים מובילים

מאת ניר מיכאלי
זמן קריאה: 7 דקות

בחלקה הראשון של רשימה זו מתאר הכותב את הקושי הטמון בהאצלת סמכויות של המנהל לצוות המורים כדי שיהפכו למנהיגים שותפים בבית ספר – כפי שזה עולה מתיאורה של שרה פיירמן, מנהלת לשעבר אשר חוללה שינוי מעין זה בבית הספר שניהלה. בחלק השני מוצג מיזם ישראלי חדש להצמחת מורים מובילים, והוא נדון לאור הקטגוריות שהוצגו בחלק הראשון.

מקור

מנדל-לוי נ' ובוזו-שוורץ מ' (עורכות) (2016). עושים בית ספר: ידע מעשי על מנהיגות פדגוגית. ירושלים: מכון אבני ראשה. 2016

עריכה לשונית

ורדה בן יוסף

עריכה מדעית

ד"ר נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1. על תכנית הסטנדרטים ראו באתר: http://www.nbpts.org
  2. על תכנית מנהיגות המורים ראו באתר: http://www.edu.gov.on.ca/eng/teacher/tllp.html
  3. המהלך החל בנייר מדיניות שנכתב ב"יזמה למחקר יישומי בחינוך" ואומץ ב-2014 על-ידי הנהגת משרד החינוך. לקריאת המסמך: מיכאלי, נ׳ וסומר, א׳ (עורכים) (תשע״ד). דוח פעילות של צוות היגוי בראשות פרופ׳ מרים בן פרץ ופרופ׳ לי שולמן: מורים מובילים כסוכני שיפור במערכת החינוך. ירושלים: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.
  4. ראו מסמכי משרד החינוך בנושא, לדוגמה: המזכירות הפדגוגית (תשע"ה). למידה משמעותית בתחומי הדעת מהלכה למעשה. ירושלים: משרד החינוך המינהל הפדגוגי (תשע"ה). נתיבים להוראה משמעותית – מניפת מודלים יישומיים. ירושלים: משרד החינוך; המזכירות הפדגוגית (תשע"ה). עקרונות מנחים לפיתוח בחינות בגרות ברוח הלמידה המשמעותית. ירושלים: משרד החינוך.
  5. לחיזוק תפיסה זו ראו לדוגמה דוח של OECD משנת 2015:
    Schleicher, A. (2015). Schools for 21st-century learners: Strong leaders, confident teachers, innovative approaches. International Summit 
    on the Teaching Profession, OECD Publishing. http://www.oecd-ilibrary.org/education/schools-for-21st-century-learners_9789264231191-en
  6. תהליך פיתוח המתווים הובל על-ידי הגוף המקצועי שמלווה את מחוז מרכז – המעבדה הפדגוגית של אוניברסיטת בן-גוריון, בשיתוף אבני ראשה, ברנקו וייס והמחוז, ואוגד בשנת  2015 לחוברת: טיפוח שיח ומנהיגות פדגוגיים – ערכת כלים וחומרים למדריכה ולרכזת http://dialogicpedagogy.com/cultivating-discourse/

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

230

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

224

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

220

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

216