
סובב למידה
הכנס הארצי הרביעי למנהלי בתי ספר ולמפקחים הכנס התקיים בכ"ב במרחשוון התשע"ז, 23.11.16, במרכז הקונגרסים בירושלים (בנייני האומה), במעמד שר החינוך ומנכ"לית המשרד. כותרת הכנס "סובב למידה" משקפת את התפיסה הרואה בתהליכי למידה מתמשכים של אנשי המקצוע (מפקחים, מנהלים ומורים) – בד בבד עם העבודה – מנוף מרכזי לשיפור ההוראה והלמידה בכיתות. בכנס הודגש תפקידם של המנהלים והמפקחים בתהליכי הלמידה של המורים בבתי הספר: מה תפקידם בתהליכים אלו? כיצד הם משפיעים על אופן הלמידה וההתפתחות של מורים, ובאמצעות אילו פרקטיקות מנהיגותיות אפשר לתמוך בלמידתם? הדימוי "סובב למידה" מניח שכל מלמד צריך להיות גם לומד כדי להיות איש מקצוע טוב יותר – בוודאי במערכת שהנושא המרכזי שלה הוא למידה. לפיכך חשפנו את באי הכנס לתהליכי למידה אפקטיביים ולעקרונותיהם, למאפיינים של שיח מקצועי המתנהל בשגרות העבודה, וכן למבנים ולתנאים התומכים בתהליכים אלו.
למעשה, למידה של אנשי מקצוע בחינוך – חילוץ ידע מעשי
אסטרטגיה: כן בבית ספרנו
המנהל והמפקח: ניווט רגשי במים סוערים
מליאת צהריים – פרופ' משה הלברטל
רכבת הרים – מורים חדשים לומדים בבית הספר
מליאת בוקר – דברי פתיחה ופרופ' יאנג זאהו
משחקי משמעות
סבבי למידה. גם בישראל!
מנהלים למידה
טעות וכישלון כמנופי למידה
למעשה, למידה של אנשי מקצוע בחינוך – חילוץ ידע מעשי
אסטרטגיה: כן בבית ספרנו
המנהל והמפקח: ניווט רגשי במים סוערים
מליאת צהריים – פרופ' משה הלברטל
רכבת הרים – מורים חדשים לומדים בבית הספר
מליאת בוקר – דברי פתיחה ופרופ' יאנג זאהו
משחקי משמעות
סבבי למידה. גם בישראל!
מנהלים למידה
טעות וכישלון כמנופי למידה
למעשה, למידה של אנשי מקצוע בחינוך – חילוץ ידע מעשי
סיכום אירוע
הציפיות מן התלמידים – ללמוד, לחקור, לחשוב – נכונות גם למורים. המנהל והמנהיגות הבית-ספרית צריכים לתת למורים תנאים לכך. מהם התנאים החיוניים ללמידת מורים? כיצד המנהל וצוותו יכולים לספק אותם? ארבעה דוברים שיתפו את הקהל בניסיונם וסיפרו כיצד קידמו למידה של מורים. הידע שנאסף במהלך המושב תועד באמצעות מפת חשיבה שהתהוותה במהלכו.
מנחה: מר איל שאול, ראש תחום מפקחים, מכון אבני ראשה
פרופ' שרה הנסי, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת קיימברידג', אנגליה
ד"ר מור דשן, משנה למנכ"ל ומנהלת תחום פדגוגיה, רשת דרכא
מר שגיב אלבז, מנהל ביה"ס העל-יסודי יחד, מודיעין, מחוז ירושלים
מר ברק ברבי, מנחה פדגוגי, מכון ברנקו וייס
ליווי מאויר של המושב: מר עמוס אלנבוגן, מאייר
תיעוד המושב: למעשה, למידה של אנשי מקצוע החינוך – חילוץ ידע מעשי.
מצגות המושב
אסטרטגיה: כן בבית ספרנו
סיכום אירוע
לטפח תלמידים מצטיינים או לקדם שוויון הזדמנויות? לערב את קהילת ההורים בהתוויית דרך החינוך או להדוף אותם? מנהלי ביה"ס נדרשים לקבל הכרעות שישפיעו באופן מהותי על עיצובו של ביה"ס. במגזר העסקי נעזרים המנהלים במומחי אסטרטגיה לצורך קבלת החלטות חשובות. כיצד יכולים מנהיגי חינוך לאמץ חשיבה אסטרטגית שתסייע להם בהובלת הארגון?
משתתפים:
מנחה: מר עידו ברקן, חבר צוות מחקר ופיתוח, מכון אבני ראשה
ד"ר מיכל טביביאן-מזרחי, ראש אגף בכיר לתכנון ואסטרטגיה, משרד החינוך
מר מיכאל ביטון, ראש מועצת ירוחם ויו"ר מועצת הנגב
מר סאמי פרידריך, מנכ"ל שלדור, חברה ליעוץ אסטרטגי
הרב בני פרל, מנהל הישיבה למדעים ואמנויות בר-אילן, תל אביב, מחוז תל אביב
תיעוד המושב: אסטרטגיה - כן בבית ספרנו
מצגת המושב
המנהל והמפקח: ניווט רגשי במים סוערים
סיכום אירוע
מפקחים ומנהלים יודעים: העולם הרגשי – עולם סבוך ומסתורי – משפיע על התנהלותם. כדי לנהל את העולם הזה במקום להתנהל על ידו, יש להכיר ולהבין אותו. סמנכ"ל במשרד החינוך ושני פסיכואנליטיקנים ניתחו מצב רגשי משלוש נקודות מבט.
משתתפים:
מנחה: ד"ר איתמר לוריא, פסיכולוג ופסיכואנליטיקאי, מנחה בחברה הפסיכואנליטית
מר אריאל לוי, סמנכ"ל בכיר ומנהל המינהל הפדגוגי, משרד החינוך
מר מתי בן צור, פסיכואנליטיקאי, מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל ופסיכולוג קליני מדריך
תיעוד המושב: המנהל והמפקח - ניווט רגשי במים סוערים
מצגת המושב
מליאת צהריים – פרופ' משה הלברטל
סיכום אירוע
האדם בתהליך הלמידה: שלושה מושגים של כבוד האדם
ההרצאה בחנה את המושג כבוד האדם באמצעות חקירה של שלושה הקשרים שבהם כבודו של אדם נפגע. ההרצאה עסקה, בין היתר, בניסיון להבין כיצד העצמה של כבוד האדם משפיעה על תהליכי הלמידה, ומדוע הפגיעה בכבודו מערערת את יסודות היכולת ללמידה.
אודות פרופ' משה הלברטל
סיים את שלושת תאריו בחוגים למחשבת ישראל ולפילוסופיה כללית באוניברסיטה העברית בירושלים. פרופסור למחשבת ישראל ולפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים, ופרופסור למשפטים באוניברסיטת ניו יורק ובמרכז הבינתחומי הרצליה. היה עמית באוניברסיטת הרווארד ופרופסור אורח בביה"ס למשפטים באוניברסיטת פנסילבניה. קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מטעם הסמינר התיאולוגי היהודי בניו יורק. לצד תפקידיו האקדמיים הוא חבר סגל בביה"ס מנדל למנהיגות חינוכית ועמית במכון הרטמן. מחברם של ספרים ומאמרים, זוכה פרס ברונו של קרן רוטשילד. חבר באקדמיה הלאומית למדעים של מדינת ישראל. היה ממייסדי התנועות "עוז לשלום" ו"נתיבות שלום", כיהן כחבר באגודה לזכויות האזרח והיה ממנסחי הקוד האתי של צה"ל.
מרצה אורח: פרופ' משה הלברטל, פרופ' למחשבת ישראל ולפילוסופיה, האוניברסיטה העברית בירושלים ופרופ' למשפטים באוניברסיטת ניו יורק ובמרכז הבינתחומי הרצליה
פרופ' משה הלברטל - האדם בתהליך הלמידה: שלושה מושגים של כבוד האדם
תכנית אמנותית
תכנית אמנותית - תזמורת המהפכה
תזמורת המהפכה - צעד תימני, מתוך המופע "שרקייה"
רכבת הרים – מורים חדשים לומדים בבית הספר
סיכום אירוע
מדי שנה בשנה משתלבים כ-8,000 מורים חדשים במערכת החינוך הישראלית. רבים מהם חשים בודדים, חווים תסכול ומתקשים להתמודד בהצלחה עם משימות מקצועיות הנדרשות מהם בכיתה ובביה"ס. התוצאה: כ-14% מהמורים החדשים נושרים בסוף שנת ההוראה הראשונה, וכ-28% בתום חמש שנים. כיצד אפשר לתמוך בלמידה מקצועית אפקטיבית של מורים מתחילים בתוך ביה"ס?
רב-שיח של אנשי חינוך ממשרד החינוך, מן האקדמיה ומן השדה התמודד עם שאלה זו.
משתתפים:
מנחה: גב' גילי טלמור-דוד, חברת צוות מחקר ופיתוח, מכון אבני ראשה
פרופ' מאנו קאפור, פרופ' לפסיכולוגיה, האוניברסיטה לחינוך של הונג קונג (HKIED)
ד"ר שרה זילברשטרום, מנהלת אגף התמחות וכניסה להוראה
גב' שלומית עמיחי, יו"ר חותם, לשעבר מנכ"לית משרד החינוך
גב' דימה אגבריה עפיפי, מנהלת ביה"ס היסודי מאי זיאדה אלשיכון, נצרת, מחוז הצפון
תיעוד המושב: סבבי למידה. גם בישראל!
מצגות המושב
מליאת בוקר – דברי פתיחה ופרופ' יאנג זאהו
אודות הכנס
במליאת הבוקר בכנס הארצי הרביעי למנהלי בתי ספר ולמפקחים, נישאו דברי הפתיחה הבאים:
- חה"כ נפתלי בנט, שר החינוך
- גב' מיכל כהן, מנכ"לית משרד החינוך
- גב' יהודית שלוי, מנכ"לית מכון אבני ראשה
סיכום אירוע
מרצה אורח: פרופסור יאנג זאהו (Yong Zhao)
פרופסור מחקר בבית הספר לחינוך, אוניברסיטת קנזס, ארצות הברית. עמית במכון מיטשל למדיניות הבריאות והחינוך, אוניברסיטת ויקטוריה, אוסטרליה.
סכנות או הבטחות – הובלת החינוך בעידן המכשירים החכמים
כדי לעמוד באתגרי העידן החדש, אי אפשר לפעול רק לשיפור הפרדיגמה החינוכית הישנה; צריך להמציא פרדיגמה חדשה. בהרצאתו ינסח זאהו פרדיגמה חינוכית חדשה שתתמקד בטיפוח יזמים חדשנים בקנה-מידה עולמי. הפרדיגמה מדגישה את הצורך להביא בחשבון את העוצמות והתשוקות של יחידים ולחזק אותן, במקום לכפות על כל הילדים אותן המיומנויות ואותו הידע. הפרדיגמה החדשה מדגישה את הצורך לעבוד עם תלמידים על יצירת ערך אמִתי במקום להתמקד בהעברת ידע; להרחיב את הזדמנויות הלמידה העומדות לרשותם באמצעות חיבורם לעולם כולו, במקום לצמצם את הלמידה לכיתות מבודדות.
אודות פרופ' יאנג זאהו (Yong Zhao)
מכהן כיו"ר ומנהל של המכון לחינוך מקוון וגלובלי בבית הספר לחינוך (Institute for Global and Online Education) באוניברסיטת אורגון וכן כמרצה במחלקה להערכה, מדיניות ומנהיגות בחינוך. בנוסף לכך הוא עמית במכון מיטשל (Mitchell Institute) לבריאות ומדיניות חינוך באוניברסיטת ויקטוריה באוסטרליה ועמית חבר באקדמיה הבינלאומית לחינוך (International Academy for Educationׂׂׂ). מחקריו של ד"ר זאהו עוסקים בהשפעות של הגלובליזציה והשינויים הטכנולוגיים על החינוך והוא פרסם למעלה מ-100 מאמרים ו-20 ספרים בנושא זה.
ד"ר זאהו זכה בפרס לחוקר בראשית דרכו מטעם האגודה האמריקאית למחקר בחינוך, אשר ניתן לחוקרים שערכו מחקר משמעותי בעשר השנים שלאחר קבלת הדוקטורט. בשנת 2012, המגזין Tech & Learn בחר בו כאחד מעשרת האנשים המשפיעים ביותר בתחום של חינוך וטכנולוגיה. ספרו World Class Learners: Educating Creative and Entrepreneurial Students זכה בשנת 2013 בפרס האגודה לפרופסורים בחינוך (Society of Professors of Education), פרס מטעם אגודת המו"לים בחינוך (AEP) וכן פרס על הישג יוצא דופן ופרס השופטים מטעם כתב העת Educational Leadership.
ד"ר זאהו ייסד וניהל את המרכז להוראה וטכנולוגיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת מישיגן וכן את מרכז ארצות הברית-סין למחקר במצוינות בחינוך.
ד"ר זאהו נולד במחוז סצ'ואן בסין. הוא סיים תואר ראשון בלימודי אנגלית במכון לשפות זרות בסצ'ואן. לאחר שלימד אנגלית במשך מספר שנים הוזמן להיות מרצה אורח במכללת לינפילד באורגון. בשנת 1994 סיים את לימודי התואר השני בחינוך באוניברסיטה של אילינוי ובשנת 1996 קיבל תואר דוקטור.
דברי פתיחה: שר החינוך נפתלי בנט - חינוך לשינויים והתמקדות בחוזקות הילדים
מליאת בוקר: מיכל כהן, מנכ"לית משרד החינוך - תפקיד המנהל בעולם משתנה
הובלת החינוך בעידן של מכשירים חכמים
משחקי משמעות
סיכום אירוע
הדוקטור הציג תפיסה חינוכית שלפיה יש להפוך את בית הספר למרחב משמעות; הפרופסור – מנוסה ומפוכח – הסתייג ואמר שמרחב משמעות הוא רעיון יפה אך לא ישים; הדוקטור התעקש ואמר שהרעיון ישים וכי יש לאפשר למנהלים ומורים "לשחק במשמעות"; הפרופסור אמר שבית הספר קובע את כללי המשחק; הדוקטור – צעיר ואופטימי – שאל (בעקבות קאמי): האם אנו יכולים לדמיין מנהלים ומורים מאושרים, כלומר – חווים משמעות? הפרופסור השיב… והכול התקיים ברוח טובה ובשיתוף הקהל.
משתתפים:
מנחה: פרופ' יורם הרפז, המכללה האקדמית בית ברל
ד"ר שמעון אזולאי, האוניברסיטה העברית בירושלים, מו"פ, מכון ברנקו וייס
תיעוד המושב: משחקי משמעות
מצגת המושב
סבבי למידה. גם בישראל!
סיכום אירוע
ראיתם כיצד רופאים מתייעצים סביב מיטתו של החולה לצורך שיפור בריאותו? זהו מקור ההשראה לסבב למידה – התייעצות של אנשי חינוך לצורך שיפור ההוראה הלמידה. לסבב למידה ארבעה רכיבים: הגדרת הבעיה בהוראה ובלמידה; התבוננות בזירות שבהן הבעיה באה לידי ביטוי; איסוף נתונים ופרשנותם; סיכום הלמידה במליאה והצעות לצעדים מעשיים בהתמודדות עם הבעיה. הצגת המודל לוּותה בהתנסות ובקטעים מצולמים.
מנחי הפאנל: מר מתן ברק, חבר בצוות מחקר ופיתוח, מכון אבני ראשה
גב' סיגל רם, מפקחת בחינוך היסודי במחוז המרכז
משתתפים:
גב' סימה אטיאס, מנהלת ביה"ס היסודי רימון, כפר יונה, מחוז המרכז
מר יגאל אריכא, מנהל ביה"ס היסודי תל"י ע"ש פרנקל, רעננה, מחוז המרכז
גב' גילה זילברשטיין-קסטיאל, מנהלת ביה"ס היסודי אביחיל, עמק חפר, מחוז המרכז
גב' גלית חרובי, מנהלת ביה"ס היסודי יובלים, עמק חפר, מחוז המרכז
תיעוד המושב: סבבי למידה. גם בישראל!
מצגת המושב
מנהלים למידה
סיכום אירוע
לו הייתם צריכים לחשוב על שני התנאים החשובים ביותר ללמידה של אנשי הצוות בבית ספרכם, מה הם היו? וכיצד בית הספר היה מבטיח לקיימם?
הדוברים התמודדו עם שאלות אלו והציעו דגמים מבניים ותוכניים לקידום הלמידה של צוות ביה"ס במסגרת התנאים הקיימים בו.
מנחה: מר נתן רייכמן, מנחה ומנהל תכנית צמרות, מכון אבני ראשה
מר גדעון זיילר, יועץ למידה ובעלי מתודיקה
ד"ר מירי שליסל, סמנכ"לית פדגוגית ברשת 'דעת', מקימה ומנהלת את מרכז 'לדעת' מרכז לחדשנות פדגוגית בחמ"ד
גב' עינת רום, מפקחת על הפיתוח המקצועי, מחוז תל-אביב, משרד החינוך
מר איל רם, סמנכ"ל ומנהל מינהל עובדי הוראה, משרד החינוך
תיעוד המושב: טעות וכישלון כמנופי למידה
מצגת המושב
טעות וכישלון כמנופי למידה
סיכום אירוע
פרופ' מאנו קאפור תיאר תכנית מחקר שעסקה ב"כישלונות פוריים" בשיעורי מתמטיקה בסינגפור. הוא דן בטעות ובכישלון כמחוללי למידה וכמנוף להתפתחות של מורים ותלמידים.
מרצה: פרופ' מאנו קאפור, פרופ' לפסיכולוגיה, האוניברסיטה לחינוך של הונג קונג (HKIED)