גישת המיקוד בפתרון

מאת עודד בן מנחם
זמן קריאה: 11 שניות

גישת המיקוד בפתרון היא מתודולוגיה המאפשרת למדריך (1) להוביל תהליך שנועד לזהות סוגיה הדורשת התמודדות, (2) להתמקד בפתרון, (3) לתכנן את המהלך האסטרטגי כדי להשיגו. הגישה דוחה תפיסות המתבססות על אבחון בעיה, חקירתה והסקת מסקנות. היא מכוונת את המנהל לתכנון אסטרטגי ולבחירת פתרון אופטימלי, על-פי מטרות בית הספר, מצבו העכשווי ומגמות הסביבה שבה הוא פועל.

פריט זה פותח במקור עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם.
עם זאת הוא עשוי לעניין גם מנהלים ומנחי מנהלים.

כלי להורדה:

מקור

מכון אבני ראשה 2011

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

145

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

140

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

139

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

134