שיתופי פעולה בין בתי ספר לקהילות: שימוש בהקשרים אותנטיים להנעה אקדמית

מאת פטרישה וילֶמס, אליסה גונסלס-דה-האס
זמן קריאה: 18 דקות

עוד ועוד מנהלים מבקשים בשנים האחרונות לחזק את הקשרים בין בית הספר ובין הקהילה המקומית. על פי רוב, שיתופי הפעולה הללו ממוקדים בפעילויות "שמעבר לתכנית הלימודים", כגון אירועי התנדבות של תלמידים או אירועי שיא בבית הספר, ואליהם מוזמנים הורים וחברים אחרים בקהילה. כותבות המאמר שלהלן מציעות לרתום את שיתופי הפעולה עם הקהילה להוראת תחומי הדעת בעזרת שלוש פרקטיקות המקדמות למידה משמעותית: הוראה אותנטית, למידה מבוססת בעיות ולמידת שירות. בלמידת שירות תלמידים לומדים ידע עיוני ומיומנויות דרך התנסות בשירות קהילתי. למידת שירות שונה מאוד מתפיסתנו את ההתנדבות או את השירות הקהילתי משום שהיא כרוכה ביעדי למידה אקדמיים ואישיים, השירות קשור ישירות בתכנית הלימודים והלמידה מועצמת באמצעות רפלקציה על חוויית השירות. הכותבות טוענות כי עירוב תלמידים בפעילויות המשתלבות בסביבה החברתית מחוץ לגבולות בית הספר יעודד למידה משמעותית של תכנים עיוניים. במלים אחרות, הן מציעות מענה למצב מוכר – תלמידים אינם תופסים את "חומר הלימוד" כרלוונטי לעולם האמִתי שמחוץ לכיתה, והם עוסקים בלמידה קצרת טווח כדי לקבל את הציון המבוקש. המאמר מציג את הרקע התאורטי שבבסיס פרקטיקות ההוראה המוצעות וכן עקרונות ליישום מיטבי שלהן במסגרת שיתוף פעולה עם הקהילה. לא פחות חשוב, המאמר מציף אתגרים ומכשולים אפשריים בדרך ליישום מוצלח של פרקטיקות אלה ומציע למנהל בית הספר כיצד להתמודד אתם

מקור

Willems, P. P., & Gonzalez-DeHass, A. R. (2012). School-community partnerships: Using authentic contexts to academically motivate students. School Community Journal, 22(2), 9-30. Retrieved from http://www.adi.org/journal/2012fw/WillemsDeHassFall2012.pdf 2012

תרגום

יניב פרקש

עריכה לשונית

ורדה בן-יוסף

עריכה מדעית

איתי אשר

מקורות

  • Alesandrini, K., & Larson, L. (2002). Teachers bridge to constructivism. The Clearing House, 75(3), 118–121.
  • Ames, C., de Stefano, L., Watkins, T., & Sheldon, S. (1995). Teachers' school-to-home communications and parent involvement: The role of parent perceptions and beliefs (Report No. 28). East Lansing, MI: Center on Families, Communities, Schools, & Children's Learning, Michigan State University. (ERIC Document Service No. ED383451)
  • Aspy, D. N., Aspy, C. B., & Quinby, P. M. (1993). What doctors can teach teachers about problem-based learning. Educational Leadership, 50(7), 22–25.
  • Bembenutty, H. (2011). Meaningful and maladaptive homework practices: The role of selfefficacy and self-regulation. Journal of Advanced Academics, 22, 448–473.
  • Billig, S. (2000). Research on K–12 school-based service-learning: The evidence builds. Phi Delta Kappan, 81(9), 658–664.
  • Black, S. (1993). Morning programs revisited. Educational Leadership, 50(7), 50–52.
  • Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M., & Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26(3 & 4), 369–398.
  • Bonk, C. J., & Cunningham, D. J. (1998). Searching for learner-centered, constructivist, and sociocultural components of collaborative educational learning tools. In C. J. Bonk & K. S. King (Eds.), Electronic collaborators: Learner-centered technologies for literacy, apprenticeship, and discourse (pp. 25–50). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Braund, M., & Reiss, M. (2006). Towards a more authentic science curriculum: The contribution of out-of-school learning. International Journal of Science Education, 28(12), 1373–1388.
  • Broome, J. P., & Preston-Grimes, P. (2011). Open for business: Learning economics through social interaction in a student-operated store. Journal of Social Studies Research, 35(1), 39–55.
  • Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18(1), 32–42.
  • Burke, K. (2009). How to assess authentic learning (5th ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Buxton, C. A. (2006). Creating contextually authentic science in a "low-performing" urban elementary school. Journal of Research in Science Teaching, 43(7), 695–721.
  • Ceci, S. J., & Bronfenbrenner, U. (1985). Don't forget to take the cupcakes out of the oven: Prospective memory, strategic time-monitoring, and context. Child Development, 56, 152–164.
  • Chin, C., & Chia, L. (2004). Implementing project work in biology through problem-based learning. Journal of Biological Education, 38(2), 69–75.
  • Cornelius-White, J. H. D., & Harbaugh, A. P. (2010). Learner-centered instruction: Building relationships for student success. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Darling-Hammond, L., Ancess, J., & Falk, B. (1995). Authentic assessment in action: Studies of schools and students at work. New York, NY: Teachers College Press.
  • Day, S. L. (2002). Real kids, real risks: Effective instruction of students at risk of failure. NASSP Bulletin, 86(632), 19–32.
  • Decker, L. E., & Decker, V. A. (2003). Home, school, and community partnerships. Lanham, MD: Scarecrow Press.
  • DeCastro-Ambrosetti, D., & Cho, G. (2005). Synergism in learning: A critical reflection of authentic assessment. The High School Journal, 89(1), 57–62.
  • DeLoache, J. S., & Brown, A. L. (1983). Very young children's memory for the location of objects in a large-scale environment. Child Development, 54, 888–897.
  • DeLoache, J. S., Cassidy, D. J., & Brown, A. L. (1983). Precursors of mnemonic strategies in very young children's memory. Child Development, 56, 125–137.
  • Dennis, J. D., & O'Hair, M. J. (2010). Overcoming obstacles in using authentic instruction: A comparative case study of high school math & science teachers. American Secondary Education, 38(2), 4–22.
  • Dixon-Krauss, L. (1996). Vygotsky's sociohistorical perspective on learning and its application to western literacy instruction. In L. Dixon-Krauss (Ed.), Vygotsky in the classroom: Mediated literacy instruction and assessment (pp. 7–24). White Plains, NY: Longman.
  • Dochy, F., Segers, M., Van den Bossche, P., & Gijbels, D. (2003). Effects of problem-based learning: A meta-analysis. Learning and Instruction, 13, 533–568.
  • Doering, A. (2006). Adventure learning: Transformative hybrid online education. Distance Education, 27(2), 197–215.
  • Driscoll, M. P. (2005). Psychology of learning for instruction (3rd ed.). Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Driver, R., Asoko, H., Leach, J., Mortimer, E., & Scott, P. (1994). Constructing scientific knowledge in the classroom. Educational Researcher, 23(7), 5–12.
  • Duckenfield, M., & Madden, S. J. (2000). An orientation to service learning. In S. J. Madden (Ed.), Service learning across the curriculum: Case applications in higher education (pp. 1–7). Lanham, MD: University Press of America.
  • Duke, N. K., Purcell-Gates, V., Hall, L. A., & Tower, C. (2006). Authentic literacy activities for developing comprehension and writing. The Reading Teacher, 60(4), 344–355.
  • Dymond, S. K., Renzaglia, A., & Chun, E. J. (2008). Elements of high school service learning programs. Career Development for Exceptional Individuals, 31(1), 37–47.
  • Echeverri, J. F., & Sadler, T. D. (2011). Gaming as a platform for the development of innovative problem-based learning opportunities. Science Educator, 20(1), 44–48.
  • Epstein, J. L. (2010a). Caring connections. Phi Delta Kappan, 92(3), 65.
  • Epstein, J. L. (2010b). School/family/community partnerships: Caring for the children we share. Phi Delta Kappan, 92(3), 81–96.
  • Epstein, J. L. (2011). School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools. Boulder, CO: Westview Press.
  • Erdogan, I., & Campbell, T. (2008). Teacher questioning and interaction patterns in classrooms facilitated with differing levels of constructivist teaching practices. International Journal of Science Education, 30(14), 1891–1914.
  • Eyler, J. (2002). Reflection: Linking service and learning – linking students and communities. Journal of Social Issues, 58(3), 517–534.
  • Faulconer, J. L. (2010). Success by working together: A county-wide coalition to recognize outstanding teachers. Delta Kappa Gamma Bulletin, 76(2), 6–9.
  • Ferreira, M. (2001). Building communities through role models, mentors, and hands-on science. School Community Journal, 11(2), 27–38.
  • Fischer, C. F., & King, R. M. (1995). Authentic assessment: A guide to implementation. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Gestwicki, C. (2013). Home, school, and community relations (8th ed.). Belmont, CA: Wadsworth.
  • Gonzalez-DeHass, A. R., Willems, P. P., & Doan Holbein, M. F. (2005). Examining the relationship between parental involvement and student motivation. Educational Psychology Review, 17(2), 99–123.
  • Gulikers, J. T. M., Bastiaens, T. J., & Kirschner, P. A. (2004). A five-dimensional framework for authentic assessment. Educational Technology Research and Development, 52(3), 67–86.
  • Hands, C. (2005). It's who you know and what you know: The process of creating partnerships between schools and communities. School Community Journal, 15(2), 64–84.
  • Havorson, S. J., & Wescoat, J. L. (2002). Problem-based inquiry on world water problems in large undergraduate classes. Journal of Geography, 101(3), 91–102.
  • Hickey, D. T., Moore, A. L., & Pellegrino, J. W. (2001). The motivational and academic consequences of elementary mathematics environments: Do constructivist innovations and reforms make a difference? American Educational Research Journal, 38(3), 611–652.
  • Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 16(3), 235–266.
  • Hobart, P. (2005). Authentic learning beyond the classroom: Authentic learning, VELS, and PoLTs. Ethos, 13(1), 12–19.
  • House, D. (2010). Effects of computer activities and instructional strategies on science achievement of students in the United States and Japan: Results from the TIMSS 2003 assessment. International Journal of Instructional Media, 37(1), 103–114.
  • Hung, D. (2002). Situated cognition and problem-based learning: Implications for learning and instruction with technology. Journal of Interactive Learning Research, 13(4), 393–415.
  • Hushman, G., & Napper-Owen, G. (2011). Incorporating problem-based learning in physical education teacher education: Prepare new teachers to overcome real-world challenges. JOPERD – The Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 82(8), 17–23.
  • Irvin, T. M. (2007). Nature lessons. Educational Leadership, 64(8), 54–56.
  • Jago, C. (2002). Cohesive writing: Why concept is not enough. Westport, CT: Heinemann (ERIC Document Reproduction Service No. ED462691).
  • Janesick, V. J. (2006). Authentic assessment primer. New York, NY: Peter Lang.
  • Kaye, C. B. (2004). The complete guide to service learning: Proven, practical ways to engage students in civic responsibility, academic curriculum, and social action. Minneapolis, MN: Free Spirit Publishing.
  • Koliba, C. J., Campbell, E. K., & Shapiro, C. (2006). The practice of service learning in local school–community contexts. Educational Policy, 20, 683–717.
  • Koran, M. L, Willems, P. P., & Camp, B. D. (2000). Situated cognition: Implication for visitor studies. Journal of Interpretation Research, 5(2), 5–13.
  • Krovetz, M., Casterson, D., McKowen, C., & Willis, T. (1993). Beyond show and tell. Educational Leadership, 50(7), 73–76.
  • Laster, K. P., Ortlieb, E. T., & Cheek, E. H. (2009). Beyond skill instruction: Promoting literacy acquisition in kindergarten. International Journal of Education, 1(1), 3–16.
  • Lave, J. (1988). Cognition in practice: Mind, mathematics, and culture in everyday life. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
  • Lave, J., Murtaugh, M., & De la Rocha, O. (1984). The dialectic of arithmetic in grocery shopping. In B. Rogoff & J. Lave (Eds.), Everyday cognition: Its development in social context (pp. 67–94). Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Learner-Centered Principles Work Group of the American Psychological Association's Board of Educational Affairs (1997, November). Learner-centered psychological principles: A framework for school reform and redesign. Washington, DC: Author. Retrieved from
  • Mabry, L. (1999). Writing to the rubric: Lingering effects of traditional standardized testing on direct writing assessment. Phi Delta Kappan, 80(9), 673–679.
  • Mayer, R. E. (2004). Should there be a three-strikes rule against pure discovery learning? American Psychologist, 59(1), 14–19.
  • McCann, T. M., Jones, A. C., & Aronoff, G. (2010). Truths hidden in plain view: To improve learning, educators must first confront the truths about how schools actually operate – and then respond to those realities. Phi Delta Kappan, 92(2), 65–67.
  • McCombs, B. L. (2003). A framework for the redesign of K–12 education in the context of current educational reform. Theory Into Practice, 42(2), 93–101.
  • McCombs, B. L., & Miller, L. (2007). Learner-centered classroom practices and assessments: Maximizing student motivation, learning, and achievement. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Miner, J., & Elshof, L. (2007). Empowering youth: An international program prepares students to lead environmental stewardship of the Gulf of Maine watershed. The Science Teacher, 74(4), 24–26.
  • Moon, T. R., Brighton, C. M., Callahan, C. M., & Robinson, A. (2005). Development of authentic assessments for the middle school classroom. Journal of Secondary Gifted Education, 26(2/3), 119–134.
  • Nunes, T., Schliemann, A. D., & Carraher, D. W. (1993). Street mathematics and school mathematics. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
  • Own, Z., Chen, D., & Chiang, H. (2010). A study on the effect of using problem-based learning in organic chemistry for web-based learning. International Journal of Instructional Media, 37(4), 417–430.
  • Parsons, S. A., & Ward, A. E. (2011). The case for authentic tasks in content literacy. The Reading Teacher, 64(6), 462–465.
  • Pedersen, S. (2003). Motivational orientation in a problem-based learning environment. Journal of Interactive Learning Research, 14(1), 51–77.
  • Pedersen, S., & Liu, M. (2002). The effects of modeling expert cognitive strategies during problem-based learning. Journal of Educational Computing Research, 26(4), 353–380.
  • Pierce, J. W., & Kalkman, D. L. (2003). Applying learner-centered principles in teacher education. Theory Into Practice, 42(2), 127–132.
  • Quitadamo, I. J., & Campanella, R. (2005). Cougars, curriculum, and community. The Science Teacher, 72(4), 28–31.
  • Rule, A. C. (2006). Editorial: The components of authentic learning. Journal of Authentic Learning, 3(1), 1–10.
  • Sagor, R. (2003). Motivating students and teachers in an era of standards. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Sanders, M. G. (2006). Building school–community partnerships: Collaboration for student success. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Sanders, M. G. (2008). Using diverse data to develop and sustain school, family, and community partnerships. Educational Management Administration Leadership, 36(4), 530–545.
  • Santrock, J. W. (2011). Educational psychology (5th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Savoie, J. M., & Hughes, A. S. (1994). Problem-based learning as classroom solution: Strategies for success. Educational Leadership, 52(3), 54–58.
  • Schack, G. D. (1993). Involving students in authentic research. Educational Leadership, 50(7), 29–31.
  • Schmidt, J. A., Shumow, L., & Kackar, H. (2007). Adolescents' participation in service activities and its impact on academic, behavioral, and civic outcomes. Journal of Youth Adolescence, 36(2), 127–140.
  • Sears, S. (2003). Introduction to contextual teaching and learning. Phi Delta Kappa Fastbacks, 504, 7–51.
  • Sheldon, S. B. (2007). Improving student attendance with school, family, and community partnerships. The Journal of Educational Research, 100(5), 267–275.
  • Soslau, E. G., & Yost, D. S. (2007). Urban service-learning: An authentic teaching strategy to deliver a standards-driven curriculum. Journal of Experiential Education, 30(1), 36–53.
  • Stepien, W., & Gallagher, S. (1993). Problem-based learning: As authentic as it gets. Educational Leadership, 50(7), 25–29.
  • Sterling, D. R., & Frazier, W. M. (2006). Collaboration with community partners. The Science Teacher, 73(4), 28–31.
  • Sungur, S., & Tekkaya, C. (2006). Effects of problem-based learning and traditional instruction on self-regulated learning. The Journal of Educational Research, 99(5), 307–317.
  • Sungur, S., Tekkaya, C., & Geban, O. (2006). Improving achievement through problem-based learning. Journal of Biological Education, 40(4), 155–160.
  • Svinicki, M. D. (2004). Authentic assessment: Testing in reality. New Directions for Teaching and Learning, 100, 23–29.
  • Thomsen, K. (2006). Service learning in grades K–8: Experiential learning that builds character and motivation. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Thoonen, E. E. J., Sleegers, P. J. C., Oort, F. J., Peetsma, T. D., & Geijsel, F. P. (2011). How to improve teaching practices: The role of teacher motivation, organizational factors, and leadership practices. Educational Administration Quarterly, 47(3), 496–536.
  • Tsui, A. B. M., & Ng, M. M. Y. (2010). Cultural contexts and situated possibilities in the teaching of second language writing. Journal of Teacher Education, 61(4), 364–375.
  • Turner, E. E., Gutiérrez, M. V., Simic-Muller, K., & Díez-Palomar, J. (2009). Everything is math in the whole world: Integrating critical and community knowledge in authentic mathematical investigations with elementary Latina/o students. Mathematical Thinking and Learning, 11(3), 136–157.
  • Vygotsky, L. S. (1962). Thought and language (E. Hanfmann & G. Vakar, Eds., Trans.). Cambridge, MA: The MIT Press.
  • Weimer, M. (2002). Learner-centered teaching: Five key changes to practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Weinberger, E., & McCombs, B. L. (2001, April). The impact of learner-centered practices on the academic and non-academic outcomes of upper elementary and middle school students. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Seattle, WA.
  • Wiggins, G. (1998). Educative assessment: Designing assessments to inform and improve student performance. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Williams, S. M. (1993). Putting case based learning into context: Examples from legal, business, and medical education. Journal of the Learning Sciences, 2, 367–427.
  • Yadav, A., Subedi, D., Lundeberg, M. A., & Bunting, C. F. (2011). Problem-based learning: Influence on students' learning in an electrical engineering course. Journal of Engineering Education, 100(2), 253–280.
  • Zumbach, J., Kumpf, D., & Koch, S. C. (2004). Using multimedia to enhance problem-based learning in elementary school. Information Technology in Childhood Education Annual, 1, 25–37.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

75

מאת: יפה בניה

ל"פדגוגיה של אכפתיות" שפיתחה נל נודינגס יש השלכות חיונוכיות מרחיקות לכת על כל מה שמתרחש בבית הספר - מבנה תוכנית הלימודים, שיטת ההוראה ובעיקר היחסים האנושיים. יש לה גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת. הבית (הטוב), על ערכי הדאגה והאכפתיות המאפיינים אותו, הוא המקום שממנו צריך להתחיל השינוי.

79

מאת: מירי ימיני, נטע שגיא

בישראל, ובעולם, האוטונומיה של מנהלים מתרחבת (בד בבד עם הדרישה הגוברת לאחריותיות ועמידה בסטנדרטים). האוטונומיה מזמנת למנהלים אפשרות ליזום ולהוביל תהליכים חדשניים בבתי הספר שלהם בהתאם לתפיסת עולמם וחזונם החינוכי. המחקר המוצג במאמר בחן עשרה מנהלים-יזמים בישראל וביקש להתחקות אחר הכוחות המניעים את היזמות שלהם בסביבה הבית ספרית. החוקרות מצאו ארבעה מאפיינים משותפים: היזמות מבוססת ומונעת על ידי חזון וערכים שחשובים למנהל; המנהל מצליח לרתום את צוות בית הספר ליישום היזמה; הם אינם נרתעים ממגבלות תקציביות ובטוחים ביכולתם לגייס את המשאבים הדרושים ליישום היזמה; הם אינם מפחדים לקחת סיכונים.

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

205
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

151

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

134

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

134
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

131