מבוא
כמה פעמים שמעתם בחצי השנה האחרונה את הדיבור אודות "הזדמנויות" שמביאה עמה הקורונה? סביר להניח שלא מעט…
הדיבור על הזדמנויות חדשות עלול להרתיע מנהלים, צוותי ניהול ומורים, שמוצפים 'עד מעל הראש' באינספור קשיים ואתגרים. אינטואיטיבית, קשה לראות במשבר הכפוי – הזדמנות. יהיו מנהלים שיחוו את הדיבור על הזדמנויות כמרוחק וכמלאכותי – פריווילגיה של מי שלא מתמודד עם עומס אדיר של אתגרים מזה חצי שנה. אחרים יאמרו: קודם כל תנו לנו להחזיר יציבות ושגרה למערכת, לאחר מכן נוכל להתפנות לעסוק בהזדמנויות.
אולם המחקר מלמד כי המעבר (בעת משבר) להתבוננות על הזדמנויות ולניצולן איננו בגדר מותרות, ואיננו נחלתם הבלעדית של חובבי החדשנות, אלא יש לו ערך גדול בתוך תהליך בניית החוסן הארגוני. הוא עוזר לנו לעבור מעמדה מגיבה לעמדה פרואקטיבית ויוזמת, לחזק את תחושת המסוגלות הארגונית ולהחזיר לידינו שליטה על מהלך הדברים.
מה בין חוסן ארגוני ובין זיהוי הזדמנויות חדשות?
חוסן של בתי ספר מוגדר כ"קיומה של הסתגלות ארגונית חיובית במצבים מאתגרים (משברים, זעזועים, שיבוש השגרה המוכרת וסיכונים מתמשכים) שהארגון יוצא מהם מחוזק יותר ובעל תושייה רבה יותר" (Vogus & Sutcliffe, 2007). על פי הגדרה זו, חוסן ארגוני אינו מתמצה רק ביכולת ההסתגלות לנסיבות החדשות, אלא גם ביכולת להתפתח ולצמוח בעזרתן.
בבתי ספר בעלי חוסן ארגוני ניכרים תהליכי הסתגלות מהירה במקרה של שינוי ובעיות מורכבות. הנהלה וצוות בית הספר מגיבים מיד לשינוי, מקדישים זמן חשיבה לפיצוח דרכי ההתמודדות המתאימות, מפעילים כל מומחיות אפשרית ואסטרטגיות מגוונות ומעניקים משאבים לפי הצורך על מנת להתמודד עם המצב המאתגר ולהפוך אותו מסיכון להזדמנות. בארגון בעל חוסן ארגוני שוררת תחושה של קוהרנטיות ארגונית ומשמעות המאפשרת, ברגעי משבר, לנצל את מירב המשאבים העומדים לרשותו כדי להתמודד בהצלחה עם אתגרי המשבר ואף ולהתפתח באמצעותם.
מאפיין מרכזי של בתי ספר בעלי חוסן ארגוני הוא קיומה של הווית למידה מתמשכת (Hoy et al.,2006; Weick, 2016):
- נכונות לחקור, ללמוד ולתפקד בלי לדעת מראש למה בדיוק יהיה צריך לתת מענה.
- תהליכי למידה מתוכננים של מצבים מאתגרים ושל מגוון גדול של תמונות עתיד מפתיעות אפשריות, תוך הרחבת הרפרטואר של תגובות ופתרונות אפשריים.
- תעוזה לטעות, לשתף בשגיאות ובכישלונות, לקיים ניתוח פרואקטיבי שלהם וללמוד מהניסיון.
אודות הכלי המצורף
המהלך הבא נועד לסייע לכם, מנהלים וצוותי ניהול, להתבונן יחד על תהליכי הסתגלות והתפתחות בבית הספר שלכם, כחלק מחיזוק החוסן הארגוני; באמצעות מהלך של למידה משותפת, לזהות יחד באופן פרואקטיבי הזדמנויות שנפתחו, ולתכנן פעולות עתידיות לאור התובנות שלכם.
מצורפים לשימושכם טקסט קצר לקריאה משותפת ופרוטוקול לעבודה בצוות הניהול.