שתי הנמקות לחשיבות קידום היכולות החברתיות-רגשיות של צוות בית הספר
כדי לקדם את היכולות החברתיות-רגשיות של התלמידים, חשוב שבתי הספר יטפחו בו בזמן סביבת צוות תומכת המקדמת את היכולות החברתיות-רגשיות של המבוגרים.
הטמעה מוצלחת של למידה חברתית-רגשית תלויה בשאלה עד כמה הצוות יודע לעבוד טוב יחד כדי לקדם הוראת SEL, לטפח קהילה חיובית בבית הספר ולהוות מודל ליכולות חברתיות-רגשיות. לכן, בתי הספר צריכים, להתמקד בצמיחה המקצועית של המחנכים ובכלל זה בלמידה החברתית-רגשית שלהם (Jones et al.,2013).
סביר להניח שמהלך הטמעת SEL בבית הספר ידרוש ממבוגרים רבים – ובכללם מורים, אנשי מנהלה ושותפים מחוץ לבית הספר – להשתתף באופן פעיל בקידום למידה חברתית-רגשית בקרב תלמידים. ייתכן שתגלו כי אנשי הצוות צריכים ללמוד תוכנית לימודים חדשה, לחלופין – לקבל אחריות שונה או לכוונן מחדש את הפרקטיקות המקצועיות שלהם או לפתח מיומנויות חברתיות-רגשיות כדי לעמוד במטרות ההטמעה. בנוסף, הוראה היא אחד המקצועות מעוררי הלחץ (Gallup, 2014) אשר משפיע על בריאותם של המורים, על שביעות הרצון מהמקצוע, על שחיקה ועל תוצאות התלמידים (Greenberg et al.,2016).
לכן, גם על מנת שההטמעה תהיה איכותית וברת קיימא וגם למען שלומותם (well-being) של אנשי החינוך, חשוב מאוד שהטמעת למידה חברתית-רגשית בצורה מערכתית תטפח במכוון סביבת עבודה שבה הצוות ירגיש נתמך, מועצם, מסוגל לשתף פעולה, לבנות יחסי אמון ולפתח את היכולות החברתיות-רגשיות שלו.
תפקיד המנהיגות הבית-ספרית בפיתוח SEL בקרב צוות בית הספר
בהיותם של מנהיגי בית הספר הדמות המרכזית המובילה את פיתוח היכולות החברתיות-רגשיות של צוות בית הספר , יש להם השפעה מכרעת על אקלים בית הספר. מנהלים מעצבים את האופן שבו הצוות משתף פעולה ומתפתח באופן מקצועי והם עושים זאת תוך מודלינג של היכולות החברתיות-רגשיות שלהם.
מחקרים מראים כי מנהיגי בתי ספר המעודדים שיתוף פעולה בין מורים יוצרים בבית הספר אקלים חיובי שטומן בחובו רווחים לימודיים עבור התלמידים (Allensworth & Hart, 2018). מנהיגי בתי ספר בעלי יכולות חברתיות-רגשיות גבוהות מיטיבים לבסס יחסים חיוביים ובטוחים – שהם מרכיב מכריע ביצירת אקלים חיובי, תומך ויעיל בבית הספר (Patti&Tobin, 2003). באמצעות מודלינג עקבי של יכולות חברתיות-רגשיות, הקצאת זמן להתבוננות ולתכנון הנוגעים לפיתוח SEL של מבוגרים, ועבודה מכוונת לבניית קשרים עם צוות בית הספר – מנהלי בתי הספר הופכים לשגרירים גלויים של SEL מערכתי.
מתוך תובנות מחקריות אלו פיתוח יכולות חברתיות-רגשיות בקרב צוות בית הספר מתמקד בשלוש פעולות מרכזיות: ללמוד, לשתף פעולה ולהוות מודל.
פעולות מרכזיות בהטמעת למידה חברתית-רגשית בקרב צוות בית הספר
ללמוד, לשתף פעולה ולהוות מודל ל SEL הן הפעלות המרכזיות המקדמות פתוח יכולות חברתיות-רגשיות בקרב צוות בית הספר. בחלק זה תוכלו לקרוא על מה מרכיב את הפעולות המרכזיות הללו וכן על אלו כלים עומדים לרשותכם באתר על מנת לקדם ולפתח אותן.
למדו: תמכו בצוות במהלך של התבוננות רפלקטיבית על היכולות החברתיות-רגשיות שלו ועל פיתוח היכולת לתמוך ב-SEL של עמיתים ותלמידים. למידה כזאת כוללת רפלקציה על יכולות SEL אישיות , בחינת הטיות באשר ליכולת תרבותית, טיפוח דפוס חשיבה מתפתח של הצוות, עבודה על Self Care ו"הטענה מחדש" ותוכניות פיתוח מקצועי ב-SEL המותאמות אישית לצרכי צוות בית הספר. באתר תוכלו למצוא את הכלי – רפלקציה עצמית על SEL- התבוננות על יכולות חברתיות רגשיות של מבוגרים.
שתפו פעולה: הגדירו לצוות מבנים כגון קהילות למידה מקצועית או חונכות עמיתים כדי לחדד את האסטרטגיות שלהם לקידום SEL מערכתי. שיתוף פעולה כזה יכול להתרחש באמצעות בניית הסכמים צוותיים משותפים, בניית קהילות למידה מקצועית, חונכות עמיתים, שילוב SEL בישיבות צוות ובאמצעות פרוטוקולים של היוועצות עמיתים. באתר תוכלו למצוא שני כלים: מתווה לבניית הסכם משותף ופרוטוקול להיוועצות עמיתים.
היו מודל כמנהלים תמכו בצוות במודלינג של יכולות חברתיות-רגשיות ודפוס חשיבה מתפתח (Growth Mindset). התבוננו על האופן שבו אתם כצוות מהווים מודל ללמידה חברתית-רגשית עבור תלמידים, ובססו בצוות תרבות של הוקרה והערכה. באתר תוכלו למצוא כלי המסייע לצוות להתבונן על האופן שבו הוא מהווה מודל ל SEL לתלמידים.