מלחמת חרבות ברזל, ובמסגרתה פינוי של מאות אלפי אנשים מבתיהם, דרשה פתרונות חינוך לכל אותם תלמידים שפוזרו בארץ. אחד הפתרונות כלל את שילובם של תלמידים אלה בבתי ספר קיימים, ובמקרים מסויימים שילובם של מורים שפונו מבתיהם בבתי ספר בישובים אליהם עברו. מסמך זה מאפשר התבוננות באופני הקליטה של התלמידים והמורים החדשים ומציע שאלות למחשבה ודרכי פעולה שעשויות לקדם הסתגלות מיטבית למצב.
מלחמת חרבות ברזל, ובמסגרתה פינוי של מאות אלפי אנשים מבתיהם, דרשה פתרונות חינוך לכל אותם תלמידים שפוזרו בארץ. אחד הפתרונות כלל את שילובם של תלמידים אלה בבתי ספר קיימים, ובמקרים מסויימים שילובם של מורים שפונו מבתיהם בבתי ספר בישובים אליהם עברו. מסמך זה מאפשר התבוננות באופני הקליטה של התלמידים והמורים החדשים ומציע שאלות למחשבה ודרכי פעולה שעשויות לקדם הסתגלות מיטבית למצב.
נושאים במאמר
אודות המסמך
בעקבות המלחמה, משפחות רבות פונו מבתיהן ותלמידים רבים שולבו בבתי ספר שונים ברחבי הארץ. כל המנהלים, המנהלות והצוותים פעלו מהרגע הראשון לקליטת התלמידים, בסיוע אנשי מקצוע. ריכזנו עבורכם חמישה עקרונות אשר עשויים לסייע בהמשך הבניה והביסוס של "החיים המשותפים" – התלמידים הקבועים והנקלטים הזמניים ועמידה באחריות שהוטלה עליכם. במסמך זה בחרנו להתמקד בחמישה עקרונות פעולה, שעל פי המחקר מסייעים לקדם הסתגלות חיובית אחרי טראומה קולקטיבית ונמצאים באיזור האחריות והמסוגלות של בית הספר. המסמך מציע התאמה של העקרונות למצב הייחודי של קליטת תלמידים ואנשי צוות באופן זמני.
איך המסמך יכול לשרת אותי?
- לאפשר לצוות ולי להתבונן בהחלטות שקיבלנו ובפעולות בהן נקטנו עד כה, לשאול לגביהן שאלות ולחדד את תפיסת העבודה שלנו עם התלמידים ואנשי הצוות הנקלטים.
- לתכנן בעקבות החשיבה את צעדי ההמשך.
- למקד את תשומת הלב להיבטים השונים של כל אחד מהעקרונות באמצעות שאלות לחשיבה ובירור.
- לחשוב שוב על דברים שנראים לנו לכאורה מובנים מאליהם.
- לאסוף רעיונות מרכזיים לחשיבה עם הצוות ולרושמם בחלון ה"פרקטיקות שלי"
להורדת המסמך
מקור
מכון אבני ראשה 2023
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
של מי הקונפליקט הזה? התבוננות מחודשת על תפקיד המנהלות והמנהלים בקונפליקט בין הורים לבית ספר
מדוע נוטים מנהלים ומנהלות להתערב במהירות בקונפליקט שנוצר בין מורות להורים ולטפל בו בעצמם? המאמר מציע הבנה של המניעים והשפעותיהם
הכול מתחיל בבית
ל"פדגוגיה של אכפתיות" שפיתחה נל נודינגס יש השלכות חיונוכיות מרחיקות לכת על כל מה שמתרחש בבית הספר - מבנה תוכנית הלימודים, שיטת ההוראה ובעיקר היחסים האנושיים. יש לה גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת. הבית (הטוב), על ערכי הדאגה והאכפתיות המאפיינים אותו, הוא המקום שממנו צריך להתחיל השינוי.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר