משלחת משותפת למנהלים ולמנהלות המשתתפים במיזם מישרים ובוגרי תוכנית "מיטיבי דרך" יצאה בחודש דצמבר 2022 לקופנהגן, דנמרק, למסע למידה שכותרתו "חינוך מיטבי בעוני והדרה".
לדנמרק מוניטין של מערכת חינוך מובילה, הנשען על מסורת ארוכת שנים של חינוך האדם במטרה לפתחו לגרסה הטובה ביותר של עצמו. לאורך השנים התבסס מוניטין זה גם באמצעות הישגי התלמידים הדנים במבחנים הבינלאומיים.
יחד עם זאת, מאז ראשית המאה ה 21- חווה החברה הדנית ההומוגנית תמורות דמוגרפיות, כלכליות וחברתיות אשר מאתגרות את תפיסות מדינת הרווחה ומשפיעות, בין היתר, גם על מערכת החינוך. בד בבד, אחוז הילדים בעוני עלה בתוך 20 שנה מ- 2.2% לכ- 5.5% , ובעיר קופנהגן הלכו והתפתחו שכונות עוני ומצוקה.
מערכת החינוך הדנית מחפשת נקודת איזון חדשה, והיא עושה זאת באמצעות הגדרה מחדש של מטרות החינוך, יישום רפורמות ולמידת תוצאותיהן.
המשלחת ביקרה בשמונה בתי ספר יסודיים ציבוריים בעיר קופנהגן ובסביבותיה, שישה מהם בשכונות המוחלשות של העיר. בנוסף, נפגשה המשלחת עם נציגי משרד הילדים והחינוך הדני, מינהל החינוך והנוער של עיריית קופנהגן (שהוא גם הבעלים של בתי-הספר הציבוריים בעיר), איגוד מנהיגי בתי הספר הציבוריים של דנמרק, עמותה לקידום ילדים ונוער בסיכון וחוקר מדע המדינה מאוניברסיטת דרום דנמרק.
בדנמרק מוביל עקרון הלמידה לאורך החיים, שנוסח עוד במאה ה 18- כתנאי יסוד להשתתפות פעילה של כלל האזרחים בחברה דמוקרטית. עיקרון זה עומד גם היום בבסיסה של מערכת המציעה חינוך חינם מגיל חצי שנה ועד להשכלת מבוגרים באקדמיה ומחוצה לה. לצידו, אמון גבוה כתנאי לחברה משגשגת ובריאה נוכח גם הוא בבתי-הספר בדמות האוטונומיה הרחבה הניתנת למנהלים לקבוע את סדר היום הבית-ספרי ולהתאים לו מבנים ארגוניים, סדירויות וניצול משאבים על פי צרכי הקהילה. הרווחה הנפשית והשגשוג הן מטרות העומדות בשורה אחת עם ההישגים האקדמיים. כל אלה באים לידי ביטוי ביעדי החינוך המעודכנים של דנמרק.
מסמך זה מסכם את חווית המסע של המשלחת וכולל תובנות מרכזיות הרלבנטיות ליישום גם בעשייה החינוכית בישראל.
סיכום המסע להורדה
מקור
מכון אבני ראשה, 2023
עריכה מדעית
אריאב יוסט; מיכל אילן; ד"ר יעל פולברמכר
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
כל הכיתה, כל הזמן
האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.
במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.
מעברים
שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.
אולי נספר קצת
סיפור על הכלתם מצד אחד והדחקתם מצד שני של קשיי השתלבות תלמידים במסגרת החינוכית. מטרתו לעורר דיון על אודות תפקיד המנהל והצוות החינוכי בכל הקשור ברווחת התלמיד וביחסים החברתיים בין כותלי הכיתה ובית הספר. אין כאן פתרונות אלא רק שאלות והצבת מראה מול היחסים בין המערכת לפרט. זהו כלי המיועד למנחים של קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות אלו וכן למנהלים שרוצים לגבש את עמדותיהם הבסיסיות על הכלת השונה ועל רווחת תלמידים בבית ספרם.
תמונות מחיי המנהל
הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.
זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.
המקום: חדר המנהל
מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.
יומן מסע
סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.