מנהיגים עם עקרונות? מנהיגות מוּנעת על-ידי ערכים: ראיות מ-10 חקרי מקרה על מנהיגים בית ספריים מצטיינים

מאת אן גולד, ג'ניפר אוואנס, פיטר ארלי, דייויד הלפּין, פטרישיה קולרבּון
זמן קריאה: 15 דקות

המאמר מציג ממצאים מ-10 חקרי מקרה של בתי ספר מצטיינים בהם מנהלים תיווכו, כל אחד בדרכו, תכתיבים חיצוניים המתמקדים ביעילות ואפקטיביות ביצועים כדי להתאימם להקשר הבית ספרי. מנהיגותם התבססה על כוחם המניע של ערכים. המקרים שנחקרו מראים שכמעט כל המנהיגים ביססו את ערכיהם, התוו והפיצו אותם בעבודה המתאפיינת בשינויים, ניהול שינויים ואפילו חיפוש פעיל אחר שינויים. הם ייחדו תשומת לב רבה לניהול המידע במסגרת בית הספר ועדכון תמידי של העובדים; עבדו בשיתוף הדוק עם קבוצות המנהיגות בבית הספר, לעתים עד כדי השתלבות בצוות ואף פיתחו יכולת מנהיגות ואחריות בבית הספר כולו. המאמר פורט את הפרקטיקות שננקטו במהלכים אלו.

מקור

Gold, A., Evans, J., Earley, P., Halpin, D., & Collarbone, P. (2003). Principled principals? values-driven leadership: Evidence from ten case studies of 'outstanding' school leaders. Educational Management & Administration, 31(2), 127-138 2003

תרגום

אסף כהן

עריכה לשונית

רעיה כהן

הערת שוליים

  1. ​הממשלה הקימה את המכון בשנת 2000, במטרה מוצהרת לשנות את פני המנהיגות בבתי ספר באנגליה.

מקורות

  • Bass, B. (1999). Two decades of research and development in transformational leadership. European Journal of Work and Organisational Psychology 8(3):9-32.
  • Bottery, M. (1992). The ethics of educational management. London: Cassell.
  • Campbell, C., Gold, A. and Lunt, I. (forthcoming). An exploration of leadership values in action: Conversations with six school leaders. Paper submitted to International Journal of Leadership in Education.
  • Day, C., Harris, A., Hadfield, M., Tolly, H. and Beresford, J. (2000). Leading schools in times of change. Buckingham: Open University Press.
  • Earley, P., Evans, J., Gold, A., Collarbone, P. and Halpin, D. (2002). Establishing the current state of school leadership in England. London: DfES.
  • Forde, R., Hobby, R. and Lees, A. (2000). The lessons of leadership: A comparison of heads in UK schools and senior executives in private enterprise. London: HayGroup.
  • Gewirtz, S. and Ball, S. (2000). From 'Welfarism' to 'New Managerialism': Shifting discourses of school headship in the education marketplace. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 21(3):253-68.
  • Grace, G. (1995). School leadership: Beyond education management. London: Falmer Press.
  • Greenfield, T. (1986). The decline and fall of science in educational administration. Interchange 2(2):57–80.
  • Gronn, P. (1999). The making of educational leaders. London: Cassell.
  • HayGroup (2001). Leadership Programme for Serving Headteachers: Handbook for Trainers, updated from 1998. London: DfES.
  • Hodgkinson, C. (1978). Towards a science of administration. Oxford: Blackwells.
  • Hodgkinson, C. (1991). Educational leadership: The moral art. Albany: SUNY Press.
  • Holmes, E. (2000). School inspection: A handbook for schools. London: Stationery Office.
  • Hopkins, D. (2001). School improvement for real. London: Falmer.
  • Hopkins, D. and Reynolds, D. (2001). The past, present and future of school improvement: Towards the third age. British Educational Research Journal 27(4):459–75.
  • Moore, A., George, R. and Halpin, D. (2002). The developing role of the headteacher in English schools: Management, leadership and pragmatism. Educational Management & Administration 30(2):175–88.
  • National College for School Leadership (2001). Leadership development framework. Nottingham: NCSL.
  • PricewaterhouseCoopers (2001). Teacher workload study: Final report to the DfES. London: DfES.
  • Stoll, L. and Fink, D. (1996). Changing our schools. Buckingham: Open University Press.
  • Wright, D. (2001). Leadership, 'bastard leadership' and managerialism: Confronting twin paradoxes in the Blair Education Project. Educational Management & Administration 29(3):275-90.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

275

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

269

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

262

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

258

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

254