כלי מעשי להתבוננות על מערכות היחסים עם הצוות החינוכי כדי לקדם ניהול מצמיח
נושאים במאמר
ככל הנראה הצרכים הבסיסיים המובילים לשגשוג ולתפקוד מקצועי, רגשי וחברתי מיטבי של הצוות החינוכי אינם מושגים חדשים למנהיגות הבית ספרית: הצורך בקשר, ביטחון, שייכות, תחושת מסוגלות, חופש מכפייה וגיבוש ומימוש מצפן פנימי. אולם, פעמים רבות המנהיגות הבית ספרית עוסקת בהם יותר ברגעים של התבוננות על תלמידים ותלמידות ופחות על צוותי החינוך וגם על עצמה. היות ואנחנו כל כך מורגלים לדבר על צרכים בהקשר של תלמידים, נניח כאן את המובן מאליו – כשם שתלמידים נמצאים במיטבם כאשר הם מקבלים מענה לצרכים הללו, כך גם צוותי חינוך וכך גם מנהלים ומנהלות ומפקחים ומפקחות. ויותר מכך, כאשר צוותי חינוך מקבלים מענה לצרכים אלו, הם יכולים לספק אותם לתלמידיהם בצורה טובה יותר.
ההיכרות המסודרת עם הצרכים מספקת לכם כלי ניהולי חשוב באמצעותו תגלו כי כל מיני רגעים בחיי הניהול שהבנתם אותם היום באופן אחד מקבלים פתאום משמעות חדשה אם מעבירים אותם דרך פילטר צרכים.
באמצעות הכלי שלפניכם 'פילטר תנאים מצמיחים' תוכלו לא רק לצקת משמעות חדשה למערכות היחסים שלכם עם הצוות החינוכי שאתם מנהלים ומנהלות, אלא מתוך ההבנות שצומחות מפילטר הצרכים הזה, תוכלו לעשות עבודה יישומית לנסח פעולות ניהוליות שיסייעו לכם לקדם באופן יעיל ומצמיח את המטרות החינוכיות שלכם.
להרחבה על מהם הצרכים הבסיסיים שמענה להם מוביל לשגשוג ותפקוד מיטבי של כלל באי בית הספר אתם מוזמנים לקרוא את מאמר התשתית שנכתב במיוחד עבור המנהיגות הבית ספרית על אתגריה והסביבה הייחודית לה.
להורדה:
מקור
מכון אבני ראשה, 2020
עריכה מדעית
גילי לייבושור
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
תהליכים מקבילים בהדרכה אישית
'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך
כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.
שאילת שאלות בהדרכה האישית
שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.
"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.
שיקוף בהדרכה אישית למנהלים חדשים
שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.
מטפורות בהדרכה אישית
מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר