מה ניתן ללמוד מהרכב ג'אז כמטאפורה למנהיגות?
נושאים במאמר
הקדמה
השנה הנוכחית ערערה את חיינו ברמות שונות, הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית. בחלקים מסוימים מהשנה חלקנו הרגשנו שרויים בין מצב של כאוס למצב של סדר בצל הקורונה. לפניכם מודל לחשיבה על המרחב שבין הסדר לכאוס שיעזור לכם להתבונן בהשארת עקרונות הג'אז על השנה החולפת ולתכנן את שנת הלימודים הבאה.
שנת הקורונה זימנה לנו לאמץ גישות הוראה חדשות, ליישם יוזמות שונות, לגלות חוזקות של אנשים בצוות, לאלתר, לפעול בגמישות ולחשוב על עבודתנו כמנהיגים. התקופה מהווה הזדמנות להפיק לקחים, לאסוף תובנות ולתת ביטוי לשלל הגילויים החדשים בשנה הבאה.
ההיערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ב תזמן העלאה של דעות וקולות מגוונים, תאחד ותאפשר לחברי הצוות להתקשר ביניהם, לחשוב יחד על צמתי עבודה שיצרו סדר או ערערו ועל בסיסם ניתן ליזום חיבורים, פעולות וקשרים יצירתיים וחדשניים. הפעילות והכלי שלפניכם יסייעו לכם לעשות זאת.
הפעילות מיועדת למנהלים ולצוותם ומתמקדת בפיתוח תהליך תכנון בית ספרי בהשראת עקרונות הג'אז.
אודות הפעילות – פיתוח של תהליך תכנון בית ספרי בהשראת עקרונות הג'אז
הפעילות מתמקדת בפיתוח של יצירה משותפת בצוות ובהיערכות לקראת שנת הלימודים הבאה מבחינה מנהיגותית-אישית ומבחינה צוותית. בבסיס הפעילות ניצבת מטאפורת הג'אז, אשר מסייעת לנו ללמוד מעולם ששונה מההקשר החינוכי על מרכיבים מנהיגותיים וצוותיים שמתאפיינים באלתור ויצירה משותפת במצבים מערערים. מטאפורה זו מקבלת משמעות ורלוונטיות בייחוד לאור התמורות הרבות שהתחוללו בשנת הלימודים המאתגרת בצל הקורונה.
הערכה לפעילות כוללת:
- מודל לחשיבה על מנהיגות והמרחב שבין הסדר לכאוס בעידן של תמורות – מושגים והנחות יסוד
- הנחיות לפעילות עבור המנהל וצוותו
- כלי לפיתוח ותכנון – פיתוח של תהליך תכנון בית ספרי בהשראת עקרונות הג'אז
- קישור לסרטון של ד"ר רז יצחקי ביוטיוב בנושא "חופש וסדר בג'אז"
*הפעילות נכתבה בלשון זכר אך מיועדת לשני המינים.
מוזמנים לשתף בתגובות ולהגיב על הפעילות או לשתף לאחר התנסות בה עם צוותכם.
כלים להורדה לשימושכם:
חופש וסדר בג'אז, ד"ר רז יצחקי
מקור
מכון אבני ראשה 2021
עריכה מדעית
אריאב יוסט
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.
מעברים
שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.
תמונות מחיי המנהל
הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.
זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.
המקום: חדר המנהל
מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.
יומן מסע
סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.
המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.
סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".