מנהיגות חינוכית

סובב למידה

הכנס הארצי הרביעי למנהלי בתי ספר ולמפקחים הכנס התקיים בכ"ב במרחשוון התשע"ז, 23.11.16, במרכז הקונגרסים בירושלים (בנייני האומה), במעמד שר החינוך ומנכ"לית המשרד. כותרת הכנס "סובב למידה" משקפת את התפיסה הרואה בתהליכי למידה מתמשכים של אנשי המקצוע (מפקחים, מנהלים ומורים) – בד בבד עם העבודה – מנוף מרכזי לשיפור ההוראה והלמידה בכיתות. בכנס הודגש תפקידם של המנהלים והמפקחים בתהליכי הלמידה של המורים בבתי הספר: מה תפקידם בתהליכים אלו? כיצד הם משפיעים על אופן הלמידה וההתפתחות של מורים, ובאמצעות אילו פרקטיקות מנהיגותיות אפשר לתמוך בלמידתם? הדימוי "סובב למידה" מניח שכל מלמד צריך להיות גם לומד כדי להיות איש מקצוע טוב יותר – בוודאי במערכת שהנושא המרכזי שלה הוא למידה. לפיכך חשפנו את באי הכנס לתהליכי למידה אפקטיביים ולעקרונותיהם, למאפיינים של שיח מקצועי המתנהל בשגרות העבודה, וכן למבנים ולתנאים התומכים בתהליכים אלו.

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז
אירוע עבר כנס

להאיץ למידה

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז
אירוע עבר כנס

כאן ועכשיו: פיתוח מקצועי של מורים במקום עבודתם

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז
אירוע עבר כנס

פיתוח מקצועי 2.0: עקרונות ללמידה מקצועית

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז
אירוע עבר כנס

ממנהיגות ללמידה – תמיכה בדיאלוגים מקצועיים וכיתתיים

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז
אירוע עבר כנס

מקצוענות מעולם אחר

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז
אירוע עבר כנס

מנהלים-לומדים דיגיטליים

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז
אירוע עבר כנס

סערה רגשית והדיקטטורה של המיידי: כיצד להיחלץ מן המצר?

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז
אירוע עבר כנס

על חבל דק: בין סמכות להדדיות בשיחות משוב

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז
אירוע עבר כנס

פדגוגיה של זהויות

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז
אירוע עבר כנס

למעשה, למידה של אנשי מקצוע בחינוך – חילוץ ידע מעשי

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

להאיץ למידה

אירוע עבר
23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

כאן ועכשיו: פיתוח מקצועי של מורים במקום עבודתם

אירוע עבר
23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

פיתוח מקצועי 2.0: עקרונות ללמידה מקצועית

אירוע עבר
23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

ממנהיגות ללמידה – תמיכה בדיאלוגים מקצועיים וכיתתיים

אירוע עבר
23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

מקצוענות מעולם אחר

אירוע עבר
23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

מנהלים-לומדים דיגיטליים

אירוע עבר
23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

סערה רגשית והדיקטטורה של המיידי: כיצד להיחלץ מן המצר?

אירוע עבר
23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

על חבל דק: בין סמכות להדדיות בשיחות משוב

אירוע עבר
23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

פדגוגיה של זהויות

אירוע עבר
23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

למעשה, למידה של אנשי מקצוע בחינוך – חילוץ ידע מעשי

אירוע עבר
23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

להאיץ למידה

אירוע עבר

סיכום אירוע

​המאה העשרים ואחת מאתגרת מנהיגים בכל התחומים – גם בחינוך. עליהם ללמוד ולהתפתח כל הזמן כדי לקדם את הארגון שהם עומדים בראשו. לשם כך יש לייצר עבורם פלטפורמות למידה שבעזרתן יוכלו להתבונן בארגון פנימה ובמערכות הסובבות אותו וללמוד אותם ומהם.  רב-שיח של מומחים לארגונים דן בדרכים לקדם למידה של מנהיגי ארגונים, בכללם מנהל ביה"ס.

​מנחה: ד"ר יואב הלר, מנהל כללי מעוז

המומחים שהשתתפו הכנס:

עו"ד ציונה קניג יאיר, לשעבר נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה
גב' דלית ברג, יועצת ארגונית בכירה לעמותות ולארגונים חברתיים
מר אופיר פלדי, מנכ"ל ומייסד "שמיים"
מר אבי קמינסקי, סמנכ"ל חינוך ורווחה בעיריית הוד השרון ויו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות

מצגת המושב

תיעוד המושב להאיץ למידה

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

כאן ועכשיו: פיתוח מקצועי של מורים במקום עבודתם

אירוע עבר

סיכום אירוע

​הלמידה החשובה ביותר של מורים מתרחשת בין כותלי ביה"ס, תוך כדי עבודה, ביחסי הגומלין בין עמיתים. במושב זה ניתחנו שיחות מוקלטות בין מורים ודנו בדרכים שבהן מנהלי ביה"ס עשויים לקדם תהליכי למידה – או לשבש אותם (ללא כוונה). הדיון במושב התבסס על ניסיון ועל נתונים שהצטברו בתכנית "טיפוח שיח ומנהיגות פדגוגיים" – תכנית מורים מובילים במחוז מרכז.

מנחה: ​פרופ' אדם לפסטיין, המחלקה לחינוך, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

 

מרצים:
ד"ר דנה ודר-וייס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב
גב' עמליה חיימוביץ, מנהלת מחוז המרכז, משרד החינוך

תיעוד המושב: כאן ועכשיו

תמנות - כאן ועכשיו: פיתוח מקצועי של מורים במקום עבודתם

תמונות המרצים והמשתתפים במושב "כאן ועכשיו: פיתוח מקצועי של מורים במקום עבודתם"

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

פיתוח מקצועי 2.0: עקרונות ללמידה מקצועית

אירוע עבר

סיכום אירוע

​במערכת החינוך שוררת הסכמה על חשיבות הפיתוח המקצועי של צוותי ההוראה והניהול, אך בשנים האחרונות מתעוררות שאלות רבות על האפקטיביות של התהליכים הקיימים.
הדוברת במושב הציגה מסגרת חשיבה ללמידה מקצועית שפותחה בידי המומחים של אבני ראשה. המשתתפים התנסו בעבודה עם מחשב לוח (טאבלט) ונחשפו לעקרונות של למידה מקצועית בחינוך.

​מנחה: גב' מאיה בוזו-שוורץ, ראש תחום מחקר ופיתוח, מכון אבני ראשה

תיעוד המושב: פיתוח מקצועי 2.0: עקרונות ללמידה מקצועית

תמונות - פיתוח מקצועי 2.0: עקרונות ללמידה מקצועית

תמונות המשתתפים במושב "פיתוח מקצועי 2.0: עקרונות ללמידה מקצועית"

מצגת המושב

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

ממנהיגות ללמידה – תמיכה בדיאלוגים מקצועיים וכיתתיים

אירוע עבר

סיכום אירוע

​פרופ' הנסי דיברה על פיתוח מקצועי של מורים באמצעות פדגוגיה אינטראקטיבית. היא הציגה מודלים תומכי למידה – דיאלוגים מקצועיים בין מורים, משימות מעשיות וניסוי וטעייה בכיתות – ולוותה את דבריה בצילומי וידאו משיעורים. היא הראתה, בעזרת דוגמאות ממקומות שונים בעולם, איך אפשר לסייע למורים להשתמש בטכנולוגיה דיגיטלית לצורך תמיכה בדיאלוג ובחקירה.
המושב התנהל באנגלית ולווה בתרגום סימולטני.

מנחה: פרופ' שרה הנסי, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת קיימברידג', אנגליה
מגיב: מר איל שאול, ראש תחום מפקחים, מכון אבני ראשה

ממנהיגות ללמידה – תמיכה בדיאלוגים מקצועיים וכיתתיים

תמונות - ממנהיגות ללמידה – תמיכה בדיאלוגים מקצועיים וכיתתיים

תמנות המרצים והמשתתפים במושב "ממנהיגות ללמידה – תמיכה בדיאלוגים מקצועיים וכיתתיים"

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

מקצוענות מעולם אחר

אירוע עבר

סיכום אירוע

​מדוע אנו סומכים ב"עיניים עצומות" על הרופא המנתח שלנו? מדוע מאמן כדורסל נתפס "מקצוען"? מדוע "הטובים לטייס"? מדוע אנו מתמסרים לפסיכולוג שלנו? וברקע מהדהדת השאלה – מדוע אין מתייחסים כך אלינו, אנשי החינוך? רב-שיח 'מקצוענות מעולם אחר' דן בסוגיות אלו.

מנחה: מר אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ
פרופ' עמיה ליבליך, נשיאת המכללה האקדמית לחברה ואמנויות, פרופ' (אמריטה) לפסיכולוגיה האוניברסיטה העברית בירושלים
ד"ר מוטי ליפשיץ, לשעבר המשנה למנהל, מרכז רפואי רבין

פרופ' עמיה ליבליך, נשיאת המכללה האקדמית לחברה ואמנויות, פרופ' (אמריטה) לפסיכולוגיה האוניברסיטה העברית בירושלים
אלוף (במיל') עדו נחושתן, לשעבר מפקד חיל האוויר
מר עודד קטש, מאמן הפועל אילת

תמונות - מקצוענות מעולם אחר

תמונות המרצים והמשתתפים במושב "מקצוענות מעולם אחר"

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

מנהלים-לומדים דיגיטליים

אירוע עבר

סיכום אירוע

​מצבי הצבירה הדיגיטליים החדשים של מידע מאפשרים לצרוך וליצור "תרכובות" מידע דיגיטליות שערכן המוסף עולה לאין שיעור על זה של "תערובות" המידע הישנות. בתוך כך, אנשי החינוך וההוראה יכולים להצטייד בכלים דיגיטליים יעילים להשגת ידע, לפרשנותו וליישומו.
פאנל של מומחים ומנהלים עסק בהשפעת הטכנולוגיה הדיגיטלית על התודעה, על למידת המורים ועל עולם הניהול הבית ספרי.

​מנחה: גב' יעל דורון-דרורי, מנהלת פעילות Google בחינוך בישראל
פרופ' יונתן מזרחי, ראש החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, המכללה האקדמית עמק יזרעאל
ד"ר מירה המאירי, ראש התכנית להכשרת מנהלים, אורנים – המכללה האקדמית לחינוך
ד"ר עופר מוקדי, מנהל ביה"ס העל-יסודי מקיף גוונים, מועצה האזורית מנשה, המינהל לחינוך התיישבותי

תיעוד המושב: מנהלים - לומדים דיגיטליים

תמונות - מנהלים-לומדים דיגיטליים

תמונות המרצים והמשתתפים במושב "מנהלים-לומדים דיגיטליים"

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

סערה רגשית והדיקטטורה של המיידי: כיצד להיחלץ מן המצר?

אירוע עבר

​סיכום אירוע

האם אתם מכירים מצב שבו עניינים בוערים מעוררים סערה רגשית המונעת חשיבה שקולה? בוודאי. כיצד מנהלים חשיבה מאוזנת – עמוקה ורחבה – חרף הבּעֵרות והסערות המתרחשות בביה"ס? הפסיכואנליטיקאי מתי בן צור הציג מבט טיפולי נוקב על ההתרחשות הרגשית-ניהולית הנפוצה הזאת.

​מנחה: מר מתי בן צור, פסיכואנליטיקאי, מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל ופסיכולוג קליני מדריך

תיעוד המושב: סערה רגשית והדיקטטורה של המיידי - כיצד להיחלץ מן המצר?

תמנות - סערה רגשית והדיקטטורה של המיידי: כיצד להיחלץ מן המצר?

תמונות המרצים והמשתתפים במושב "סערה רגשית והדיקטטורה של המיידי: כיצד להיחלץ מן המצר?"

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

על חבל דק: בין סמכות להדדיות בשיחות משוב

אירוע עבר

סיכום אירוע

מנהל ומורה מנהלים שיחה אישית במטרה משותפת לשפר את ההוראה בביה"ס. על פניו מדובר בהזדמנות מיטבית ללמידה מקצועית. בפועל, שיחות משוב נתפסות לעתים קרובות כביטוי של יחסי סמכות, שבהם צד אחד אוחז בידע המקצועי ומעריך בעזרתו את הצד השני. האם בסיטואציה כזו יכולה להתרחש למידה אמתית? המושב חקר הזדמנויות ללמידה הדדית בדגמים שונים של שיחות משוב באמצעות התבוננות וניתוח סימולציות שהתקיימו בזמן אמת על הבמה.

 

בשיתוף המרכז הארצי לסימולציות בחינוך, אוניברסיטת בר אילן.

 

מנחה: מר עדו ברקן, חבר צוות מחקר ופיתוח, מכון אבני ראשה
ד"ר אברהם ליפשיץ, מנהל מינהל החינוך הדתי, משרד החינוך
גב' רותם טרכטנברג-מסלטון, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב
גב' יעל פולברמכר, מנהלת את המרכז לפיתוח מקצועי של מורות ומורים: 'מלמדים ולומדים' במכון כרם להכשרת מורים, כי"ח
גב' רנא פאהום, מפקחת כוללת, מנח"י

 

מתנסים:
גב' גילה טטר, מנהלת ביה"ס "כל ישראל חברים" לחרשים ולכבדי שמיעה, ירושלים,  מנח"י
מר אמנון רבינוביץ, מנהל חטיבת הביניים ע"ש זיו ומרקס, ירושלים, מנח"י
גב' מיכל רם, מורה בביה"ס גוונים, ראש העין

בשיתוף המרכז הארצי לסימולציות בחינוך, אוניברסיטת בר אילן.

תיעוד המושב: על חבל דק - בין סמכות והדדיות בשיחות משוב

תמונות - על חבל דק: בין סמכות להדדיות בשיחות משוב

תמונות המרצים והמשתתפים במושב "על חבל דק: בין סמכות להדדיות בשיחות משוב"

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

פדגוגיה של זהויות

אירוע עבר

סיכום אירוע

​השיח הציבורי בישראל רווי בסוגיות של זהות, הבאות לידי ביטוי במאבקן של קבוצות להשגת צדק והכרה. כיצד מתרגמים את שיח הזהויות לחינוך בכלל, ולתהליכי הלמידה של המורים בפרט? רב-שיח בהשתתפות נשות חינוך בעלות זהויות שונות עסק בסוגיה טעונה זו.

 

מנחה: גב' יפה בניה, מנחה במכון הרטמן, אוניברסיטת בן גוריון ובמכון מנדל למנהיגות חינוכית
פרופ' יפעת ביטון, חברת סגל בכירה בביה"ס למשפטים ע"ש שטריקס, המכללה למינהל
ד"ר מראם מסרוואי, דיקנית הפקולטה לחינוך, אלקאסמי המכללה האקדמית לחינוך
גב' ליסה לוי, ראש תחום עתודת מנהלים, מכון אבני ראשה
גב' שולה מולא, חברה בצוות חינוך אזרחי וחיים משותפים במטח ויו"ר האגודה הישראלית למען יוצאי אתיופיה

תיעוד המושב: פדגוגיה של זהויות

תמונות - פדגוגיה של זהויות

תמונות המרצים והמשתתפים במושב "פדגוגיה של זהויות"

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

למעשה, למידה של אנשי מקצוע בחינוך – חילוץ ידע מעשי

אירוע עבר

סיכום אירוע

​הציפיות מן התלמידים – ללמוד, לחקור, לחשוב – נכונות גם למורים. המנהל והמנהיגות הבית-ספרית צריכים לתת למורים תנאים לכך. מהם התנאים החיוניים ללמידת מורים? כיצד המנהל וצוותו יכולים לספק אותם? ארבעה דוברים שיתפו את הקהל בניסיונם וסיפרו כיצד קידמו למידה של מורים. הידע שנאסף במהלך המושב תועד באמצעות מפת חשיבה שהתהוותה במהלכו.

 

מנחה: מר איל שאול, ראש תחום מפקחים, מכון אבני ראשה
פרופ' שרה הנסי, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת קיימברידג', אנגליה
ד"ר מור דשן, משנה למנכ"ל ומנהלת תחום פדגוגיה, רשת דרכא
מר שגיב אלבז, מנהל ביה"ס העל-יסודי יחד, מודיעין, מחוז ירושלים
מר ברק ברבי, מנחה פדגוגי, מכון ברנקו וייס
ליווי מאויר של המושב: מר עמוס אלנבוגן, מאייר

תיעוד המושב: למעשה, למידה של אנשי מקצוע החינוך – חילוץ ידע מעשי.

תמונות - למעשה, למידה של אנשי מקצוע בחינוך – חילוץ ידע מעשי

תמונות המרצים והמשתתפים במושב "למעשה, למידה של אנשי מקצוע בחינוך – חילוץ ידע מעשי"

מצגות המושב

כל מפגשי הסדרה

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

להאיץ למידה

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

כאן ועכשיו: פיתוח מקצועי של מורים במקום עבודתם

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

פיתוח מקצועי 2.0: עקרונות ללמידה מקצועית

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

ממנהיגות ללמידה – תמיכה בדיאלוגים מקצועיים וכיתתיים

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

מקצוענות מעולם אחר

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

מנהלים-לומדים דיגיטליים

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

סערה רגשית והדיקטטורה של המיידי: כיצד להיחלץ מן המצר?

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

על חבל דק: בין סמכות להדדיות בשיחות משוב

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

פדגוגיה של זהויות

23 נובמבר 2016
כ"ב חשון התשע"ז

למעשה, למידה של אנשי מקצוע בחינוך – חילוץ ידע מעשי