החוט המשולש: הכנה ומתווה לשיח בין שלושת מנהלי בית הספר השש-שנתי

מאת עופר פריאל, אריאב יוסט, טובית חקאק - קול
זמן קריאה: 3 שניות

המתווה יסייע בהגדרת גבולות הסמכות והאחריות, וחידוד התרומה הייחודית של כל אחד ואחת ליצירת מערכת מקצועית שעובדת טוב יותר

״על שלושה דברים העולם עומד" (פרקי אבות)

ועל שלושה עומד בית הספר השש־שנתי: מנהל חטיבת הביניים, מנהל החטיבה העליונה והמנהל השש־שנתי.

אומנם אתם לא לבד, אך אתם אלו שמנהיגים ומובילים את בית הספר להצלחה. בית הספר זקוק להובלה המיטבית של כל אחד מכם בנפרד ושל שלושתכם יחד. זהו ריקוד עדין מאוד.

  • לא תמיד ברורים גבולות האחריות והסמכות בין שלוש צלעות המשולש. היכן עובר הגבול בין תפקיד מנהל או מנהלת בית הספר השש־שנתי ובין מנהלי חטיבת הביניים או התיכון?
  • כשמנהלי החטיבות עושים את עבודתם היטב, מהו בעצם הערך המוסף של מנהל או מנהלת השש־שנתי ומה תפקידם?
  • ואתם כצוות ניהול בכיר – איך תיראה הובלה מיטבית של שלושתכם יחד? איך כל אחד מכם יוכל להביא את עצמו לידי ביטוי ולהרגיש משמעותי? איך ייראה ה"ריקוד" שלכם?

    מטרות מתווי השיח:

  • לסייע בהסדרת גבולות הסמכות והאחריות ביניכם.
  • לעמוד על התרומה הייחודית של כל אחד ואחת מכם על מנת שתתרום ליצירת מערכת מקצועית שעובדת טוב יותר.
  • לשמש דוגמה ולתת השראה למנהיגות הביניים ולצוות בית הספר.

המתווה שלפניכם בנוי כמשולש ומזמין לעבודה בשלוש קומות – קומה אישית, זוגית ומשולשת.

השאלות בכל קומה מיועדות לדיוק וחשיבה על תפקידכם ועל ממשקי העבודה שלכם. הן תאפשרנה התבוננות ביקורתית כהכנה לקראת השיחה המשולשת (מנהל/ת שש שנתי – מנהל/ת תיכון ומנהל/ת חטיבת ביניים) הניצבת בקודקוד המשולש.

לסייע בהסדרת גבולות הסמכות והאחריות ביניכם.

פעילות זו היא חלק ממאגר פיתוחים שעוסק בתפקיד המנהל/ת בהובלת מנהיגות הביניים בבית הספר. מומלץ להתבסס על עקרונות ניהול מצמיח כהכנה לקראת השיחה המשותפת.

למילוי מקוון של הקובץ יש להורידו למחשב האישי ולפתוח אותו דרך Adobe Acrobat

מתווה השיחה לשימושכם:

מקור

מכון אבני ראשה, 2024

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

232

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

226

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

222

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

218