פיתוח והנהגת צוות

תפקיד המנהל/ת בהובלת מנהיגות הביניים בבתי ספר שש-שנתיים

7 פריטים בסוגיה

מטרת הלמידה והפעילות: לסייע למנהלות ולמנהלים לשפר ולמקד את עבודת מנהיגות הביניים בבית הספר. ממחקר שערכנו באבני ראשה בשותפות עם המרכז לחקר הפדגוגיה, שותפויות אקדמיה שדה באוניברסיטת בן גוריון, למדנו שיש הבדל בין מנהיגי ביניים שעושים עבודה מצוינת כפרטים לבין מנהיגות ביניים שפועלת יחד כמערכת משומנת ואורגנית. רק מערכת שפועלת כך, תוכל לקדם באופן יעיל מטרות חינוכיות, לימודיות וחברתיות-רגשיות בבית הספר. אחד מן הממצאים המשמעותיים שעלו מדוח המחקר, הצביע על כך שמרבית הפעילות של דרג הביניים מתמקדת בפתרון בעיות "כאן ועכשיו" ולא בלמידה ארגונית ובתכנון וקידום של מטרות חינוכיות ולימודיות לטווח ארוך. אין די בבחירה במנהיגי ביניים מוכשרים לתפקיד .נדרש מיקוד בהגדרת התפקיד, בבניית הרוטינות הניהוליות ובהתפתחות המקצועית שלהם על מנת שיוכלו להוביל את צוות המורים לקידום מטרות בית הספר. מכאן, שעבודה אפקטיבית של דרג הביניים איננה מתרחשת באופן אוטומטי. נדרשת התבוננות ביקורתית מתמשכת על דרכי העבודה ובנית סדירויות ורוטינות יעילות. מן המחקר עלה באופן מובהק שלכם המנהלות והמנהלים, תפקיד מפתח בהובלתה של מנהיגות הביניים להצלחה.

כל התכנים בנושא תפקיד המנהל/ת בהובלת מנהיגות הביניים בבתי ספר שש-שנתיים

מאת: ערן ברק-מדינה, רותי אבני, יואב בן-אריה

זהו מודל לתהליך עבודה שתכליתו לחזק את מנהיגות הביניים בבית הספר. מטרת התהליך לתת בידי המנהל כלים לפיתוח שדרת מנהיגות הביניים כדי לספק לבית הספר יכולות טובות יותר להשגת מטרותיו בתחום הלמידה וההוראה. המודל כולל תהליך חניכה אישי ותהליך גיבוש קבוצתי, מותאמים לתכנית העבודה הבית ספרית.

226

מאת: ערן ברק-מדינה, רותי אבני, יואב בן-אריה

לפניכם כלי לגיבוש יעדים שמטרתו לסייע למנהיגות בית הספר בכלל ולמנהיגות הביניים בפרט (רכזי שכבה, רכזי מקצוע, בעלי תפקידים מובילים ועוד) לנסח יעדים טובים בתחום אחריותם ולהגדיר תהליך אופרטיבי להשגתם

207

מאת: ניהול המחקר וכתיבת הדו"ח המלא: פרופ' דורית טובין, המרכז לחקר הפדגוגיה אוניברסיטת בן גוריון. כתיבת התקציר: עופר פריאל, טובית חקאק-קול

מטרת המחקר היתה לתרום לתחום של ניהול בתי ספר אפקטיביים בכלל, ובעיקר לטיוב עבודת המנהל עם דרגי הביניים, ולהתפתחות המקצועית שלהם בבית הספר.

751

מאת: עופר פריאל, אריאב יוסט, טובית חקאק - קול

המתווים שלפניכם יסייעו לכם המנהלים והמנהלות לקיים שיח מקצועי עם בעלי תפקידים מרכזיים במנהיגות הביניים

846

מאת: טובית חקאק - קול

מטרת הפעילות: לחדד ולדייק את התפיסות והפרקטיקות של צוות ההנהלה בנוגע לתפקידה והפעלתה של מנהיגות הביניים בבית הספר

251

מאת: עופר פריאל, אריאב יוסט, טובית חקאק - קול

המתווה יסייע בהגדרת גבולות הסמכות והאחריות, וחידוד התרומה הייחודית של כל אחד ואחת ליצירת מערכת מקצועית שעובדת טוב יותר

230

מאת: טובית חקאק – קול

מטרת הפעילות להתבונן באופן ביקורתי ויצירתי באמצעות קלפים המייצגים מטפורות שונות, על פעולתה של מנהיגות הביניים בבית הספר במצב הקיים-המצוי, ולחשוב יחד על אופן בה נרצה שתפעל במצב הרצוי.

222

7 מתוך 7 פריטים

מטרת הלמידה והפעילות: לסייע למנהלות ולמנהלים לשפר ולמקד את עבודת מנהיגות הביניים בבית הספר

ממחקר שערכנו באבני ראשה בשותפות עם המרכז לחקר הפדגוגיה, שותפויות אקדמיה שדה באוניברסיטת בן גוריון, למדנו שיש הבדל בין מנהיגי ביניים שעושים עבודה מצוינת כפרטים לבין מנהיגות ביניים שפועלת יחד כמערכת משומנת ואורגנית. רק מערכת שפועלת כך, תוכל לקדם באופן יעיל מטרות חינוכיות, לימודיות וחברתיות-רגשיות בבית הספר.

אחד מן הממצאים המשמעותיים שעלו מדוח המחקר, הצביע על כך שמרבית הפעילות של דרג הביניים מתמקדת בפתרון בעיות "כאן ועכשיו" ולא בלמידה ארגונית ובתכנון וקידום של מטרות חינוכיות ולימודיות לטווח ארוך.

אין די בבחירה במנהיגי ביניים מוכשרים לתפקיד .נדרש מיקוד בהגדרת התפקיד, בבניית הרוטינות הניהוליות ובהתפתחות המקצועית שלהם על מנת שיוכלו להוביל את צוות המורים לקידום מטרות בית הספר. מכאן, שעבודה אפקטיבית של דרג הביניים איננה מתרחשת באופן אוטומטי. נדרשת התבוננות ביקורתית מתמשכת על דרכי העבודה ובנית סדירויות ורוטינות יעילות. מן המחקר עלה באופן מובהק שלכם המנהלות והמנהלים, תפקיד מפתח בהובלתה של מנהיגות הביניים להצלחה.

 

הפעילויות מזמינות לעבודה בשלושה ממדים:

  • ממד ראשון – הזמנה להתבוננות אישית על דרכי העבודה שלך כמנהל או מנהלת עם מנהיגות הביניים.
  • ממד שני – הזמנה ללמידה משותפת של צוות ההנהלה.
  • ממד שלישי – הזמנה לניהול שיח מקצועי של המנהל או המנהלת עם בעלי תפקידים מרכזיים במנהיגות הביניים.

 

פירוט הפעילויות

  • כיצד פועלת מנהיגות ביניים יעילה בבית הספרמידע קצר, בהיר ומונגש המתבסס על מחקר שנעשה בבתי ספר שש־שנתיים בישראל. 
  • מחשבה על מעשה – פעילות משחקית להתבוננות מעמיקה בעזרת שאלות מנחות על דרך העבודה שלנו כצוות הנהלה.
  • זום אאוט – ערכת קלפים להתבוננות באמצעות מטפורות על עבודת מנהיגות הביניים בבית הספר.
  • הזמנה לשיח – מתווים שיסייעו לך המנהל/ת לנהל שיח מקצועי עם רכזי ורכזות השכבה והרכזים המקצועיים.
  • החוט המשולש – מתווה לשיח מקצועי על מערכת היחסים המקצועית בין שלושת המנהלים בבית הספר השש־שנתי: מנהלי החטיבות (חט"ב ותיכון) והמנהל/ת השש־שנתי.

המחקר נערך על ידי צוות המחקר והפיתוח במכון אבני ראשה, בשיתוף המרכז לחקר הפדגוגיה שותפויות אקדמיה-שדה באוניברסיטת בן גוריון.

כהכנה לפעילויות, מומלץ לעיין בעקרונות ניהול מצמיח.

לשימושך הקלטת מפגש מקוון שבו הוצגו מסקנות המחקר והכלים שפותחו.