מטרת המחקר היתה לתרום לתחום של ניהול בתי ספר אפקטיביים בכלל, ובעיקר לטיוב עבודת המנהל עם דרגי הביניים, ולהתפתחות המקצועית שלהם בבית הספר.
נושאים במאמר
אודות דוח המחקר
הדוח שלפניכם מסכם מחקר מעמיק שנערך על ידי צוות המחקר והפיתוח במכון אבני ראשה בשנת הלימודים תשפ"ב, בשיתוף עם המרכז לחקר הפדגוגיה, שותפויות אקדמיה-שדה, אוניברסיטת בן גוריון.
מטרת המחקר היתה לתרום לתחום של ניהול בתי ספר אפקטיביים בכלל, ובעיקר לטיוב עבודת המנהל עם דרגי הביניים, ולהתפתחות המקצועית שלהם בבית הספר. המחקר בחן מהי תפיסת התפקיד של מנהלי הביניים, מהם מאפייני התפקיד שלהם, אילו רוטינות וסדירויות הם מנהלים, מה הקשיים שלהם ומה הם מחשיבים כהצלחה בתפקיד. המחקר בדק גם מהו חלקו של המנהל בעיצוב תפיסת התפקיד של מנהלי הביניים והפיתוח המקצועי שלהם, ומה הסדירויות שלו בעבודה עימם.
המחקר התקיים בארבעה בתי ספר שש-שנתיים גדולים, המשרתים אוכלוסיות מגוונות. במסגרת המחקר רואיינו מנהלי בתי הספר ובעלי תפקידים המהווים את דרג הביניים ונערכו תצפיות על ישיבות הנהלה ופגישות עבודה.
ממצאים מרכזיים
- בבית הספר ישנן שלוש קבוצות של מנהלי ביניים: מנהלים בכירים, רכזי שכבות ומקצועות, ורכזים אחרים. באופן כללי ניתן לומר שכלל מנהלי הביניים תורמים להתנהלות התקינה של בית הספר, אך הם מתקשים להוביל שיפור משמעותי בהישגים לימודים וחברתיים של תלמידים. הסיבות נעוצות במאפייני התפקיד: מצד אחד הוא מגוון ובעל השפעה רחבה, אך מן הצד השני הגדרתו של התפקיד עמומה. לא קיימת בהירות ביחס לשאלה מה ייחשב להצלחה בתפקיד ואין מדדי הצלחה ברורים ומוסכמים.
- הרוטינות שמנהלי הביניים מובילים מתמקדות בעיקר בפתרון בעיות כאן ועכשיו ופחות בלמידה ארגונית ובתכנון, חסרים משאבים וקיים קושי להוביל תהליכי פיתוח מקצועי של הצוות החינוכי.
- לבסוף נמצא כי תפיסות הניהול של מנהלי בתי הספר משתכפלות בקרב מנהלי הביניים. נוצרת אומנם שפה מקצועית משותפת בקרב חברי הצוות, אך מערכת היחסים בין המנהל/ת לדרגי הביניים מתבססת בעיקר על יחסים בין אישיים הדורשים זמן רב, ומתמקדת הרבה פחות בקידום מומחיות ולמידה ארגונית.
המלצות המחקר מתמקדות בתפקיד המרכזי של מנהל בית הספר בבניית שדרת מנהיגות הביניים ובכללן:
- תכנון מסלולים לקידום מקצועי: על המנהל לתכנן יחד עם המורים את מסלולי הקידום המקצועי שלהם המשלבים תפקידי מנהיגות ביניים, באופן שיענה על צורכי המורים ובית הספר.
- מיקוד העבודה בקידום תהליכי הלמידה וההישגים הלימודיים: על המנהל להוביל בניה מחודשת של הרוטינות הארגוניות שבאחריות מנהלי הביניים כך שהם יתמקדו בקידום הישגים לימודיים וחברתיים של התלמידים והעברת משימות התיאום והניהול שגוזלות זמן רב (אף מעבר לשעות העבודה) לגורמים ייעודיים אחרים.
- פיתוח יכולות ניהוליות של מנהלי הביניים: פיתוח יכולות ניהול מקצועיות של מנהלי הביניים.
- פיתוח היכולת המקצועית של המנהל/ת: פיתוח מיומנויות ניהול מקצועיות של מנהלי בתי הספר כמפתחים של מנהלי הביניים באמצעות הכשרה מתאימה.
פעילות זו היא חלק ממאגר פיתוחים שעוסק בתפקיד המנהל/ת בהובלת מנהיגות הביניים בבית הספר.
דוח המחקר לשימושכם
מקור
המרכז לחקר הפדגוגיה, אוניברסיטת בן גוריון ומכון אבני ראשה, 2024
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר