מודל לשיחת משוב דיאלוגית

מאת רותם טרכטנברג ואדם לפסטיין
זמן קריאה: 8 דקות

לעִתים קרובות מנציחה שיחת המשוב יחסים היררכיים בין נותן המשוב ה"מומחה" למקבל המשוב ה"מתמחה". רשימה זו מציעה מודל אחר לשיחת משוב: שיחה ששני הצדדים בה נתפסים כבעלי ידע שהם חולקים זה עם זה בדרך של דיאלוג. אחד התנאים לקיומה של שיחה מעין זו הוא ששני הצדדים יהיו גם צופים וגם נצפים.

מקור

מנדל-לוי נ' ובוזו-שוורץ מ' (עורכות) (2016). עושים בית ספר: ידע מעשי על מנהיגות פדגוגית. ירושלים: מכון אבני ראשה. 2016

עריכה לשונית

ורדה בן יוסף

עריכה מדעית

ד"ר נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1. המחברים מבקשים להודות לקרן ישראל למדע על התמיכה במחקר זה (מענק מס' 208/12).
  2. שם בית הספר וכל שאר השמות בדויים.
  3. ניתוח תפקודי התנהגות – תהליך לקביעת גורמים או נסיבות של התנהגות מסוימת. תוצאות הניתוח מסייעות לאיתור תנאים המשמרים התנהגות רצויה אצל הפרט, ובעקבות זאת – לבחירת דרכי טיפול וכלים מתאימים (אלדר, 2002).

 

מקורות

  • אלדר, א'
    (2002). ניתוח יישומי של התנהגות: עקרונות והליכים. הוצאת ניתוח התנהגות.
  • Brookhart, S. M., & Moss, C. M. (2015). How to give professional feedback. Educational Leadership, 72(7), 24-30.

  • Copland, F., & Mann, S. (2010). Dialogic talk in the post-observation conference: An investment in reflection. In G. Park, H. P., Widodo, & A. Cirocki (Eds.), Observation of teaching: Bridging theory and practice through research on teaching. Muenchen: Lincom Europa Publishing.

  • Glickman, C. D., (2002). Leadership for learning: How to help teachers succeed. Alexandria, Virginia, ASCD.

  • Vásquez, C. & Reppen, R. (2007). Transforming practice: Changing patterns of participation in postobservation meetings. Language Awareness, 16(3), 153-172.

  • Waite, D. (1992). Supervisors' talk: Making sense of conferences from an anthropological linguistic perspective. Journal of Curriculum and Supervision, 7(4), 349–371.

  • Waite, D. (1995). Rethinking instructional supervision: Notes on its language and culture. London: Falmer Press.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

246

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

240

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

234

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

230

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

226