מה ניתן ללמוד מהרכב ג'אז כמטאפורה למנהיגות?
נושאים במאמר
הקדמה
השנה הנוכחית ערערה את חיינו ברמות שונות, הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית. בחלקים מסוימים מהשנה חלקנו הרגשנו שרויים בין מצב של כאוס למצב של סדר בצל הקורונה. לפניכם מודל לחשיבה על המרחב שבין הסדר לכאוס שיעזור לכם להתבונן בהשארת עקרונות הג'אז על השנה החולפת ולתכנן את שנת הלימודים הבאה.
שנת הקורונה זימנה לנו לאמץ גישות הוראה חדשות, ליישם יוזמות שונות, לגלות חוזקות של אנשים בצוות, לאלתר, לפעול בגמישות ולחשוב על עבודתנו כמנהיגים. התקופה מהווה הזדמנות להפיק לקחים, לאסוף תובנות ולתת ביטוי לשלל הגילויים החדשים בשנה הבאה.
ההיערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ב תזמן העלאה של דעות וקולות מגוונים, תאחד ותאפשר לחברי הצוות להתקשר ביניהם, לחשוב יחד על צמתי עבודה שיצרו סדר או ערערו ועל בסיסם ניתן ליזום חיבורים, פעולות וקשרים יצירתיים וחדשניים. הפעילות והכלי שלפניכם יסייעו לכם לעשות זאת.
הפעילות מיועדת למנהלים ולצוותם ומתמקדת בפיתוח תהליך תכנון בית ספרי בהשראת עקרונות הג'אז.
אודות הפעילות – פיתוח של תהליך תכנון בית ספרי בהשראת עקרונות הג'אז
הפעילות מתמקדת בפיתוח של יצירה משותפת בצוות ובהיערכות לקראת שנת הלימודים הבאה מבחינה מנהיגותית-אישית ומבחינה צוותית. בבסיס הפעילות ניצבת מטאפורת הג'אז, אשר מסייעת לנו ללמוד מעולם ששונה מההקשר החינוכי על מרכיבים מנהיגותיים וצוותיים שמתאפיינים באלתור ויצירה משותפת במצבים מערערים. מטאפורה זו מקבלת משמעות ורלוונטיות בייחוד לאור התמורות הרבות שהתחוללו בשנת הלימודים המאתגרת בצל הקורונה.
הערכה לפעילות כוללת:
- מודל לחשיבה על מנהיגות והמרחב שבין הסדר לכאוס בעידן של תמורות – מושגים והנחות יסוד
- הנחיות לפעילות עבור המנהל וצוותו
- כלי לפיתוח ותכנון – פיתוח של תהליך תכנון בית ספרי בהשראת עקרונות הג'אז
- קישור לסרטון של ד"ר רז יצחקי ביוטיוב בנושא "חופש וסדר בג'אז"
*הפעילות נכתבה בלשון זכר אך מיועדת לשני המינים.
מוזמנים לשתף בתגובות ולהגיב על הפעילות או לשתף לאחר התנסות בה עם צוותכם.
כלים להורדה לשימושכם:
חופש וסדר בג'אז, ד"ר רז יצחקי
מקור
מכון אבני ראשה 2021
עריכה מדעית
אריאב יוסט
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
תהליכים מקבילים בהדרכה אישית
'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך
כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.
שאילת שאלות בהדרכה האישית
שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.
"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.
שיקוף בהדרכה אישית למנהלים חדשים
שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.
מטפורות בהדרכה אישית
מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר