ניהול צוות או ניהול צוותים

מאת מלכה וידיסלבסקי, רונית זכאי, סיגל רם
זמן קריאה: 13 דקות

גיליון זה של ירחון 4 הממ"ים מציע דרכים לקידום עבודת הצוות בבית הספר – אמצעי להשגת יעדיו כארגון חינוך–למידה. בגיליון הגדרות והמשגות תאורטיות – מהו צוות ומהי עבודת צוות – וכן מיפוי של סוגי צוותים ומרחבי הפעולה המתאימים לכל אחד מהם. לאחר דיון ביתרונות שבעבודת צוות ובקשיים, מוצעת התבוננות במאפיינים של צוותים ברמת תפקוד גבוהה ובתפקידם של המנהלים בבנייתם ובניהולם.

מקור

4 הממ"ים, 29, 2011 2011

הערות שוליים

  1. The Wallace Foundation (2008). Becoming a leader: preparing school principals for today's schools. http://www.wallacefoundation.org/Pages/default.aspx
  2. Parker, G. M., Team players and teamwork. San Francisco: Jossey-Bass, 1990.
  3. Dyer. G. (1987). Team Building by William, Paperback.
  4. לפי שיין (1970), יש צורך בשלושה אנשים בצוות, לפחות, כי רק משלושה ומעלה מתאפשרת שונות שבאה לידי ביטוי בתהליך שבו יש קואליציה מול אופוזיציה.
  5. Larson E.C.& La Fasto F. (1989). Team Work, New York, Mc-Graw Hill.
  6. Katzenbach, J.R. & Smith, D.K. (1999). The wisdom of teams, NY: Harper Collins.
  7. Feenstra. K. Study Skills: Team Work Skills for Group Projects. http://powertochange.com/students/academics/groupproject/
  8. אדיג'ס. י'. (2010). ניהול מהו? צה"ל – הוצאת מערכות משרד הביטחון.
  9. בלאנצ'ארד. ק' (2008). תורת המנהיגות של בלאנצ'ארד. מטר הוצאה לאור.
  10. סומך, א' ודרך-זהבי, ע'. (2005). המעבר לעבודת צוות בבתי ספר: בחינת הגורמים ברמת הארגון, הצוות והפרט המעכבים או המעודדים אפקטיביות עבודת צוות. …cms.education.gov.il/NR/…6B81
  11.  Drach-Zahavy, A. & Somech, A. (2001). Understanding team's innovation: The Role of team processes and structures. Group Dynamics, 5, 111-123. Drach-Zahavy, A. & Somech, A. (2002). Coping with health problems: The distinctive relationships of Hope sub-scales with constructive thinking and resource allocation. Personality and Individual Differences, 33, 103-117.
  12. בלאנצ'ארד. ק'. קאריו. ד'. קאריו. י'. (2000) מנהל ברגע בונה צוות ברמת תפקוד גבוהה. מודן הוצאה לאור.
  13. Gallimore, R., Ermeling, B.A., Saunders, W.M., & Goldenberg, C. (May, 2009,). "Moving the Learning of Teaching Closer to Practice: Teacher Education Implications of School-based Inquiry Teams." Elementary School Journal (special issues)/
  14. שרן, ש'. שחר, ת' ולוין, ת'. (1998). בית הספר החדשני ארגון והוראה. תל-אביב: רמות
  15.   בלאנצ'ארד. ק'. (2008). תורת המנהיגות של בלאנצ'ארד. מטר הוצאה לאור.
  16. Nada AbiSamra. Team Building Workshop. Benefits of "Organized" TEAMWORK. http://nadabs.tripod. com/team/benefits.html
  17. וידיסלבסקי, מ',קרלמן, מ'. (תשס"ט). מי אני המורה? ירחון 4 המ"מים גיליון מספר 24. http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/30FB0425-3CDB-4467 B5F0– E63A88728FE4/106696/24.pdf
  18. Kruse, S. D. & Louis, K. S. (1997). Teacher teaming in middle schools: Dilemmas for a schoolwide community. Educational Administration Quarterly, 33, 261-289.
  19. Hammonds.B. (2010). "An idea whose time has come; schools and teachers working together", leading and learning blog, posted on Friday, December 03, 2010.
  20. גלעד. י (2011). מצוינות בעבודת צוות – תנאי קריטי להצלחת בית הספר, בתוך: gilaad1.co.il

מקורות

  1. ​אבני, א'. (2000). מדדי תרבות פדגוגית בבתי ספר .www.myeda.co.il/Uploads/2828pedagogic(1).doc
  2. אדיג'ס. י'. (2010). ניהול מהו? צה"ל – הוצאת מערכות משרד הביטחון.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: יפה בניה

ל"פדגוגיה של אכפתיות" שפיתחה נל נודינגס יש השלכות חיונוכיות מרחיקות לכת על כל מה שמתרחש בבית הספר - מבנה תוכנית הלימודים, שיטת ההוראה ובעיקר היחסים האנושיים. יש לה גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת. הבית (הטוב), על ערכי הדאגה והאכפתיות המאפיינים אותו, הוא המקום שממנו צריך להתחיל השינוי.

39

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

44

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

41

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

41

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

38