מנהיגות מערכתית: לקחים מהספרוּת

מאת דאנקן אוֹלירי, ג'ון קרייג
זמן קריאה: 20 דקות

מנהיגים מערכתיים מכירים בחשיבות הקשרים בין נושאים, אנשים ומוסדות שונים. מנהיגים מערכתיים מבינים כמה חשובים הקשרים שהם יוצרים וכיצד הם יוצרים את המערכות. מאמר זה טוען כי למנהיגות מערכתית יש מערכת עקרונות עקיבה שאפשר וצריך ליישם בתוך ובין מוסדות.

מקור

O’Leary, D., & Craig, J. (2007). System leadership: lessons from the literature. Nottingham, England: National College for School Leadership 2007

תרגום

אסף כהן

עריכה לשונית

גלית שמאע

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1. ​ הערת המתרגם: בשנים 1997–2001.

מקורות

  • Bosma et al., 1997. The Impact of Inequality, London: Routledge (cited in R. Wilkinson 2004).
  • Chapman J., 2002. System Failure: Why Governments Must Learn to Think Differently, London: Demos.
  • Department for Education and Skills, 2004. The Five Year Strategy for Children and Learners: Maintaining the Excellent Progress, Nottingham: DfES.
  • Fielding, M., S. Bragg, J. Craig, I. Cunningham, M. Eraut, S. Gillinson, M. Horne, C. Robinson, and J. Thorp, 2005. Factors Influencing the Transfer of Good Practice, Nottingaham: DfES.
  • Fullan, M., 2004. System Thinkers in Action: Moving Beyond the Standards Plateau, Nottingham: DfES.
  • Hargreaves, A., 2003. Teaching in the Knowledge Society: Education in the Age of Insecurity, Maidenhead: Open University Press.
  • Hargreaves, D. H., 2003. Working Laterally: How Innovation Networks Make an Education Epidemic, Nottingham: DfES.
  • –––, 2004a. Education Epidemic: Transforming Secondary Schools Through Innovation Networks, London: Demos.
  • –––, 2004b. “Personalising Learning”, conference paper at Transformation Through Global Networking, Melbourne, Australia.
  • Iverson, K., 1997. Plain Talk: Lessons from a Business Maverick, London: John Wiley.
  • Leadbeater, C., 2005a., Learning about Personalization. Nottingham: Demos/DfES.
  • –––, 2005b. The Shape of Things to Come: Personalised Learning Through Collaboration, Nottingham: DfES.
  • Lownsbrough, H., and D. O’Leary, 2005. The Leadership Imperative: Reforming Children’s Services from the Ground Up, London: Demos.
  • McKelvey, B., 2000. “Emergent Order and New Science ‘Macro’ Leadership Dynamics: Strategy, Microcoevolution, Distributed Intelligence and Complexity in Firms”, www.psych.lse.ac.uk/complexity/Seminars/2000/report00march.htm.
  • McLuhan, M., and Q. Fiore, 1967. The Medium is the Message: An inventory of Effects, New York: Buchanan (Cited in T. Bentley and J. Wilsdon, The Adaptive State. London: Demos).
  • National College for School Leadership, 2006a, System Leadership in Action: Where Do System Leaders Come From?, Nottingham: NCSL.
  • –––, 2006b. Secondary or Special School Executive Heads: A Study of Heads Who Are Leading More than One School, Nottingham: NCSL.
  • Petit, P., 1997. Republicanism: A Theory of Freedom and Government, Oxford: Clarendon Press.
  • Sacker, A., I. Schoon, and M. Bartley, 2002. “Social Inequality in Educational Achievement and Psychological Adjustment Throughout Childhood: Magnitude and Mechanisms”, Social Science and Medicine 55: 863–880 (cited in C. Desforges with A. Abouchaar, 2003. The Impact of Parental Involvement, Parental Support and Family Education on Pupil Achievements and Adjustment: A Literature Review, Nottingham: DfES).
  • Schön, D. A., and M. Rein, 1994. Frame Reflection: Towards the Resolution of Intractable Policy Controversies. New York: Basic Books (cited in Demos 2004, System Failure: Why Governments must Learn to Think Differently. London: Demos.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: יפה בניה

ל"פדגוגיה של אכפתיות" שפיתחה נל נודינגס יש השלכות חיונוכיות מרחיקות לכת על כל מה שמתרחש בבית הספר - מבנה תוכנית הלימודים, שיטת ההוראה ובעיקר היחסים האנושיים. יש לה גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת. הבית (הטוב), על ערכי הדאגה והאכפתיות המאפיינים אותו, הוא המקום שממנו צריך להתחיל השינוי.

256

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

261

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

254

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

250

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

246