מנהיגות מערכתית: לקחים מהספרוּת

מאת דאנקן אוֹלירי, ג'ון קרייג
זמן קריאה: 20 דקות

מנהיגים מערכתיים מכירים בחשיבות הקשרים בין נושאים, אנשים ומוסדות שונים. מנהיגים מערכתיים מבינים כמה חשובים הקשרים שהם יוצרים וכיצד הם יוצרים את המערכות. מאמר זה טוען כי למנהיגות מערכתית יש מערכת עקרונות עקיבה שאפשר וצריך ליישם בתוך ובין מוסדות.

מקור

O’Leary, D., & Craig, J. (2007). System leadership: lessons from the literature. Nottingham, England: National College for School Leadership 2007

תרגום

אסף כהן

עריכה לשונית

גלית שמאע

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1. ​ הערת המתרגם: בשנים 1997–2001.

מקורות

  • Bosma et al., 1997. The Impact of Inequality, London: Routledge (cited in R. Wilkinson 2004).
  • Chapman J., 2002. System Failure: Why Governments Must Learn to Think Differently, London: Demos.
  • Department for Education and Skills, 2004. The Five Year Strategy for Children and Learners: Maintaining the Excellent Progress, Nottingham: DfES.
  • Fielding, M., S. Bragg, J. Craig, I. Cunningham, M. Eraut, S. Gillinson, M. Horne, C. Robinson, and J. Thorp, 2005. Factors Influencing the Transfer of Good Practice, Nottingaham: DfES.
  • Fullan, M., 2004. System Thinkers in Action: Moving Beyond the Standards Plateau, Nottingham: DfES.
  • Hargreaves, A., 2003. Teaching in the Knowledge Society: Education in the Age of Insecurity, Maidenhead: Open University Press.
  • Hargreaves, D. H., 2003. Working Laterally: How Innovation Networks Make an Education Epidemic, Nottingham: DfES.
  • –––, 2004a. Education Epidemic: Transforming Secondary Schools Through Innovation Networks, London: Demos.
  • –––, 2004b. “Personalising Learning”, conference paper at Transformation Through Global Networking, Melbourne, Australia.
  • Iverson, K., 1997. Plain Talk: Lessons from a Business Maverick, London: John Wiley.
  • Leadbeater, C., 2005a., Learning about Personalization. Nottingham: Demos/DfES.
  • –––, 2005b. The Shape of Things to Come: Personalised Learning Through Collaboration, Nottingham: DfES.
  • Lownsbrough, H., and D. O’Leary, 2005. The Leadership Imperative: Reforming Children’s Services from the Ground Up, London: Demos.
  • McKelvey, B., 2000. “Emergent Order and New Science ‘Macro’ Leadership Dynamics: Strategy, Microcoevolution, Distributed Intelligence and Complexity in Firms”, www.psych.lse.ac.uk/complexity/Seminars/2000/report00march.htm.
  • McLuhan, M., and Q. Fiore, 1967. The Medium is the Message: An inventory of Effects, New York: Buchanan (Cited in T. Bentley and J. Wilsdon, The Adaptive State. London: Demos).
  • National College for School Leadership, 2006a, System Leadership in Action: Where Do System Leaders Come From?, Nottingham: NCSL.
  • –––, 2006b. Secondary or Special School Executive Heads: A Study of Heads Who Are Leading More than One School, Nottingham: NCSL.
  • Petit, P., 1997. Republicanism: A Theory of Freedom and Government, Oxford: Clarendon Press.
  • Sacker, A., I. Schoon, and M. Bartley, 2002. “Social Inequality in Educational Achievement and Psychological Adjustment Throughout Childhood: Magnitude and Mechanisms”, Social Science and Medicine 55: 863–880 (cited in C. Desforges with A. Abouchaar, 2003. The Impact of Parental Involvement, Parental Support and Family Education on Pupil Achievements and Adjustment: A Literature Review, Nottingham: DfES).
  • Schön, D. A., and M. Rein, 1994. Frame Reflection: Towards the Resolution of Intractable Policy Controversies. New York: Basic Books (cited in Demos 2004, System Failure: Why Governments must Learn to Think Differently. London: Demos.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

205

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

192

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

191

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

169

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

173

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

171

מאת: יפה בניה

ל"פדגוגיה של אכפתיות" שפיתחה נל נודינגס יש השלכות חיונוכיות מרחיקות לכת על כל מה שמתרחש בבית הספר - מבנה תוכנית הלימודים, שיטת ההוראה ובעיקר היחסים האנושיים. יש לה גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת. הבית (הטוב), על ערכי הדאגה והאכפתיות המאפיינים אותו, הוא המקום שממנו צריך להתחיל השינוי.

435

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

439