מודל מרחבים בניהול עצמי בהובלת התלמידים והצוות

מאת תומר אושרי ואורי בן דוד
זמן קריאה: 2 שניות

מודל עבודה המאפשר מרחב אוטונומי בתוך גבולות ברורים הנקבעים מראש

אודות המודל

מרחבים בניהול עצמי הוא מודל המאפשר למנהלי בתי הספר ולאנשי הצוות לייצר עבור התלמידים ו/או המורים מרחב אוטונומי יזמי ובטוח להובלת תהליכי למידה או כל פעילות אחרת בבית הספר, בתוך מסגרת של גבולות ברורים הנקבעים מראש.

מודל העבודה המתואר ניתן ליישום בבית הספר במגוון זירות: במסגרת הלמידה הפורמלית, התלמידים יקבלו על עצמם אחריות על בניית פרק ממערך הלימודים או מתוכנית לימודים מסוימת, לדוגמה בשיעורי ההשכלה הכללית בכיתות י' או בזמן המוקצה לבחירת בית הספר; במסגרת החינוך החברתי התלמידים יגבשו את תוכנית הטיולים והובלתם, ויהיו שותפים של ממש בתכנון ובהובלת המסעות לפולין, מועצת התלמידים, התנדבות בקהילה, טקסים, מכינה בית ספרית לכתות י"ב ועוד; ובמסגרת ארגון הלמידה המורים ייהנו ממרחב לניהול עצמי בתוך גבולות מוגדרים, על מנת לאפשר לאנשי הצוות להגשים חלומות פדגוגיים וחינוכיים.

יתרונו של המודל בפשטותו, בגמישותו, בשפה הבית ספרית המשותפת שהוא יוצר, אך יותר מכל בהעמקת תחושת השייכות ובהצמחת מרחבים של התנסות, גילוי ופיתוח מסוגלות של אנשי הצוות והתלמידים.

היכולת למסגר מרחבי ניהול עצמי בתוך בית הספר היא בעלת תועלת כפולה: ראשית, לייצר 'גבולות גזרה' בטוחים ומקובלים שלתוכם ניתן לאפשר לתלמידים ולצוות ליצוק תוכן אותנטי; ושנית, להתנסות במודל זה בהדרגה, כדי להשתכנע בכוחו ולהקטין חששות הכרוכים באובדן שליטה.

רפורמת הניהול העצמי שהוביל משרד החינוך בבתי הספר חרטה על דגלה עקרונות יסוד של אמון, האצלת סמכויות ומיקוד שליטה פנימי, ונועדה להגדיל את המרחב האוטונומי של בתי הספר אל מול משרד החינוך והרשויות המקומיות ולהרחיב את הגמישות הפדגוגית, הארגונית והכלכלית של בתי הספר, על מנת שיוכלו לממש את מטרותיהם וצרכיהם החינוכיים והפדגוגיים. מודל מרחבים בניהול עצמי יוצק תוכן נוסף למגמה הזו, הוא מחלחל את התפיסה האוטונומית כלפי מטה ומעביר אותה גם לצוות ולתלמידים.

העידן הנוכחי מציב בפנינו אתגרים חינוכיים וחברתיים גדולים. כאשר קצב השינויים וההתפתחות הטכנולוגית מסחרר, והתנודתיות וחוסר הודאות הם חלק משגרת חיינו, אנו מעוניינים יותר מכל לחנך דור של תלמידים סקרנים, המפתחים כישורים ומיומנויות של שיתוף פעולה, התבוננות רפלקטיבית ומודעות עצמית וחברתית, מגלים אחריות על סביבתם ומפתחים כישורי הובלה ומנהיגות.

הערכה שלפניכם כוללת הסבר מפורט על המודל ושלביו, שלושה פרוטוקולים שיסייעו למנהל ולצוות החינוכי ליישם ולהוביל בהצלחה את פרויקטים בניהול עצמי של תלמידים ואנשי צוות ווידאוקסט אודות חשיבותו ומשמעותו של התהליך בעיקר בתקופה זו.

לצפייה בווידאוקאסט אודות מודל מרחבים בניהול עצמי:

הכלי המלא להורדה ופרוטוקולים לשימוש עצמי:

מקור

מכון אבני ראשה 2021

עריכה מדעית

תמי בורשטיין

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

266

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

466
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

327
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

323

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

317
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

322
1

מאת: רמי אלוני

תחרות טרקטורונים בין שני תלמידי כיתה י"ב סיכנה חיי תלמידים ומורים בדרכם חזרה מבית הספר. הסיפור מתאר את התמודדות בית הספר עם המקרה.

311

מאת: רמי אלוני

בית ספר יפה, מושקע ומטופח, הן מבחינת פיזית הן מבחינת האקלים הבית ספרי; ונדליזם של תלמידי כיתה י"ב בסוף השנה הורס באחת את התמונה הפסטורלית.

310