אודות המודל
מרחבים בניהול עצמי הוא מודל המאפשר למנהלי בתי הספר ולאנשי הצוות לייצר עבור התלמידים ו/או המורים מרחב אוטונומי יזמי ובטוח להובלת תהליכי למידה או כל פעילות אחרת בבית הספר, בתוך מסגרת של גבולות ברורים הנקבעים מראש.
מודל העבודה המתואר ניתן ליישום בבית הספר במגוון זירות: במסגרת הלמידה הפורמלית, התלמידים יקבלו על עצמם אחריות על בניית פרק ממערך הלימודים או מתוכנית לימודים מסוימת, לדוגמה בשיעורי ההשכלה הכללית בכיתות י' או בזמן המוקצה לבחירת בית הספר; במסגרת החינוך החברתי התלמידים יגבשו את תוכנית הטיולים והובלתם, ויהיו שותפים של ממש בתכנון ובהובלת המסעות לפולין, מועצת התלמידים, התנדבות בקהילה, טקסים, מכינה בית ספרית לכתות י"ב ועוד; ובמסגרת ארגון הלמידה המורים ייהנו ממרחב לניהול עצמי בתוך גבולות מוגדרים, על מנת לאפשר לאנשי הצוות להגשים חלומות פדגוגיים וחינוכיים.
יתרונו של המודל בפשטותו, בגמישותו, בשפה הבית ספרית המשותפת שהוא יוצר, אך יותר מכל בהעמקת תחושת השייכות ובהצמחת מרחבים של התנסות, גילוי ופיתוח מסוגלות של אנשי הצוות והתלמידים.
היכולת למסגר מרחבי ניהול עצמי בתוך בית הספר היא בעלת תועלת כפולה: ראשית, לייצר 'גבולות גזרה' בטוחים ומקובלים שלתוכם ניתן לאפשר לתלמידים ולצוות ליצוק תוכן אותנטי; ושנית, להתנסות במודל זה בהדרגה, כדי להשתכנע בכוחו ולהקטין חששות הכרוכים באובדן שליטה.
רפורמת הניהול העצמי שהוביל משרד החינוך בבתי הספר חרטה על דגלה עקרונות יסוד של אמון, האצלת סמכויות ומיקוד שליטה פנימי, ונועדה להגדיל את המרחב האוטונומי של בתי הספר אל מול משרד החינוך והרשויות המקומיות ולהרחיב את הגמישות הפדגוגית, הארגונית והכלכלית של בתי הספר, על מנת שיוכלו לממש את מטרותיהם וצרכיהם החינוכיים והפדגוגיים. מודל מרחבים בניהול עצמי יוצק תוכן נוסף למגמה הזו, הוא מחלחל את התפיסה האוטונומית כלפי מטה ומעביר אותה גם לצוות ולתלמידים.
העידן הנוכחי מציב בפנינו אתגרים חינוכיים וחברתיים גדולים. כאשר קצב השינויים וההתפתחות הטכנולוגית מסחרר, והתנודתיות וחוסר הודאות הם חלק משגרת חיינו, אנו מעוניינים יותר מכל לחנך דור של תלמידים סקרנים, המפתחים כישורים ומיומנויות של שיתוף פעולה, התבוננות רפלקטיבית ומודעות עצמית וחברתית, מגלים אחריות על סביבתם ומפתחים כישורי הובלה ומנהיגות.
הערכה שלפניכם כוללת הסבר מפורט על המודל ושלביו, שלושה פרוטוקולים שיסייעו למנהל ולצוות החינוכי ליישם ולהוביל בהצלחה את פרויקטים בניהול עצמי של תלמידים ואנשי צוות ווידאוקסט אודות חשיבותו ומשמעותו של התהליך בעיקר בתקופה זו.