זום אאוט: כיצד מנהיגות הביניים פועלת בבית הספר שלנו?

מאת טובית חקאק – קול
זמן קריאה: 5 שניות

מטרת הפעילות להתבונן באופן ביקורתי ויצירתי באמצעות קלפים המייצגים מטפורות שונות, על פעולתה של מנהיגות הביניים בבית הספר במצב הקיים-המצוי, ולחשוב יחד על אופן בה נרצה שתפעל במצב הרצוי.

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. מטפורות חדשות יוצרות מבנים מנטליים חדשים: "למטפורות חדשות יש כוח ליצור מציאות חדשה… אם מטפורה חדשה נכנסת לתוך המערכת התפיסתית שעליה אנו מבססים את פעולותינו, היא תשנה את אותה מערכת תפיסתית ואת התפיסות והפעולות שאותה מערכת מולידה" (Lakoff & Johnson, 1980: p. 5). שינוי המטפורה יכול אפוא לשנות את החוויה הנחווית במצב מסוים ואת האופן שבו אנו תופסים אותו – ועל-ידי כך להשפיע על החלטותינו ופעולותינו.

פעילות זו היא חלק ממאגר פיתוחים שעוסק בתפקיד המנהל/ת בהובלת מנהיגות הביניים בבית הספר.

קבצי הפעילות לשימושכם:

מקור

מכון אבני ראשה, 2024

מקורות

Lakoff, G. & Johnson, M. (1980)Metaphors we live by. University of Chicago Press

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

158

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

154

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

152

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

146