מנהלת מחלקת החינוך מבקשת לפטר מורה חדשה בגלל לחץ הורים, אך מנהלת בית הספר מתנגדת וזוכה לתמיכה.
נושאים במאמר
בין יתר פעילותיי לאורך השנים, הייתי פעיל בקו"ל – קו ייעוץ למנהלים – אשר נותן מענה לפניות שמתקבלות בטלפון ובדואר אלקטרוני. המרכז לפיתוח עובדי הוראה בכירים העמיד לרשות קו הייעוץ מומחים לפיתוח מנהלים הנמנים עם צוות המרכז, ובכללם גם אני. הפונים לקו"ל יכולים לשמור על אנונימיות, וגם היועצים מחויבים לשמירה על כללי סודיות.
באחד הערבים, בעודי תורן בקו"ל, התקשרה אדוה, מנהלת בית ספר אזורי בצפון הארץ. בקולה של אדוה נשמעו כעס, חוסר ביטחון וחוסר אונים. אדוה חזרה ואמרה שוב ושוב כי היא זקוקה לעזרה ולתמיכה ואני, תוך כדי הקשבה לדבריה, חשבתי לעצמי: עבודת הניהול מלאה אתגרים המתגלגלים לפתחם של המנהלים בסוגיות מתחומים מגוונים, המשימות רבות ותובעניות ומחייבות על פי רוב תגובות מידיות. יתרה מזאת, במצבים רבים מתעצמת תחושת הבדידות של המנהל, וגוברים הרצון והצורך שלו בשיתוף ובהתייעצות עם גורמים נוספים. האם אהיה קשוב, אושיט יד, אתמוך, אציע כיוון נכון, או אתן עצה מועילה?
אדוה זקוקה לייעוץ ואני מתלבט ביני לביני, האם באמת אוכל להיות לה לעזר. וכך סיפרה: "רונית היא בוגרת מכללת אורנים לחינוך, מורה לאנגלית בחטיבת הביניים, וזו לה השנה השנייה לעבודתה בהוראה. בהיותה ילדה, בשנת 1990 עלתה לארץ ממוסקבה שברוסיה.
מחד גיסא, רונית חרוצה, משתדלת, מלאת חן ורצון טוב. אני יודעת שהיא תהיה מורה טובה, ואני בהחלט מאמינה בה. מאידך גיסא, היא נתקלת בקשיים הנובעים מאי-שליטתה בשפה העברית.
נפגשתי עם רחל, מנהלת אגף החינוך בעירייה," ממשיכה אדוה, "והיא דרשה ממני לפטר את רונית לאלתר בגלל לחץ של ההורים. אלה טוענים שרונית היא מורה כושלת, ואין סיכוי שילדיהם יצליחו ללמוד ולעמוד בדרישות וברמה של בחינת הבגרות באנגלית". שוב ושוב חוזרת אדוה ואומרת: "אני מאמינה ברונית ולא רוצה לפטר אותה. מה דעתך, מה עליי לעשות? כיצד עליי לפעול?"
אינני מכיר את אדוה. השיחה בינינו היא טלפונית ורק את קולה אני שומע והיא את קולי. "זו החלטה שאת כמנהלת צריכה לקבל בעצמך", אמרתי לאדוה. "באפשרותך להתייעץ עם מי שאת מוצאת לנכון בבית הספר כדי לקבל החלטה מקצועית ופדגוגית. אך לא יהיה זה נכון שגורם אחר, גם אם הממון בידו, יקבל את ההחלטה או ישפיע עליה. אסור לך להתבלבל בין רצון למעורבות הורים לבין התערבות הורים או מחלקת החינוך של העירייה. היה ותגלי חולשה ותיכנעי לרצונה של רחל, תקבעי נורמה שעל פיה יתנהל בית הספר. בסמכותו של מנהל לקבל החלטה ולעמוד על ביצועה. אני מציע לך לקבוע פגישה עם רחל מנהלת אגף החינוך, ולהסביר לה את הנימוקים להחלטתך. עמדי על שלך בלי חשש וללא פחד".
השיחה עם אדוה על רונית החזירה אותי אחורה, אל שליחותי במוסקבה בשנת 1990 ועבודתי בהוראת העברית, ההיסטוריה והיהדות. לנגד עיניי עמדה כיתת הלימוד, שעל קירותיה מראות ובתוכה זוג פסנתרים, לוח וגיר. בתוך הכיתה ישבו כ-40 ילדים אשר חלקם נושאים כינורות וכלי נגינה אחרים, הורים, סבתות וסבים. נוף אנושי, מגיל שבע עד 80, כולם צמאים ללמוד עברית, יהדות וציונות. התרגשות אחזה בי ולבי התמלא שמחה נוכח הידיעה כי לשליחותי יש המשכיות.
כעבור כשבועיים חזרה אליי אדוה בשיחת טלפון ועדכנה: "בעניין פיטוריה של רונית המורה לאנגלית פעלתי לפי רוח הדברים של שיחתנו הראשונה. עמדתי על דעתי ורחל אכן קיבלה את עמדתי ואת עמדת בית הספר. כערך מוסף התחזק ביטחוני העצמי ואיפשר לי לקבל החלטות כמנהלת".
© כל הזכויות שמורות למכון אבני ראשה, ירושלים
מקור
אלוני, ר' (2011). שיחת טלפון עם מנהל בקו חירום. בתוך: מקלו, קולו ותרמילו: רשימות משדה החינוך (עמ' 88-89). ירושלים: מכון אבני ראשה 2011
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.
זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.
יומן מסע
סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.
סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".
טיול לגיבוש צוות הנהלת בית ספר, בדגש על החיים בארץ בימי העלייה השנייה והעלייה השלישית, על רקע נופיו הקסומים של הגלבוע. נספח – מילות שירים מהתקופה.
תהליך גיבושה של תכנית חינוכית שפותחה כשבית הספר עבר לניהול עצמי; במרכז התכנית – ערכי המנהיגות והאחריות. חקר המקרה מעלה סוגיות ניהול שעמן התמודדו המנהלת וצוות המורים – סוגיות הקשורות בדפוסי ניהול, דפוסי פעולה של המנהל וצוותו,הפתרונות שהוצעו בעניין תרבות הניהול של בית הספר ומידת האפקטיביות של תרבות זו.
סיפור זה מתאר מודל ייחודי של תהליך שינוי בית-ספרי שחברו בו רצון המנהלת להוביל שינוי (מלמעלה למטה) ויזמה חדשנית של מורה (מלמטה למעלה). השינוי התחיל במסגרת כיתות מב"ר ואתג"ר, והצלחתו הביאה לידי אימוץ מודל ההוראה בבית הספר כולו. הוא התאפשר בזכות יכולתה של המנהלת לבזר את מנהיגותה ולהצמיח את דרג מנהיגות הביניים.
הסיפור מתאר תהליך של שינוי ושיפור שהוביל מנהל צעיר בחטיבת ביניים שהוגדרה "בית ספר אדום". בהנהגתו התגייס צוות המורים לשינוי התרבות הפדגוגית והארגונית הבית-ספרית: יצירת סדירויות ארגוניות, העלאת איכות ההוראה ופיתוח צוות מורים לכדי קהילת לומדים התומכים זה בזה. במרכז העשייה – הפרקטיקה של "הליכה לימודית" ששינתה את התרבות הבית-ספרית ושיפרה במובהק את איכויות ההוראה של המורים.