מערכת החינוך במחוז הצפון פועלת בסביבה רוויית אתגרים, מורכבויות ומשברים.
במציאות זו, מתחדדת ההכרה בכך שחוסן ניהולי הינו מימד מערכתי שיש לטפח באופן מודע ומתמשך.
מנהלים ומנהלות נדרשים להחזיק את המורכבות, לגלות גמישות מנטלית ורגשית, ולהוות עוגן עבור הצוותים, הקהילות והתלמידים.
להרחבה והעמקה ברציונל לחצו כאן
להרחבה והעמקה ברציונל בשפה הערבית לחצו כאן
יחידות ההנחיה שלפניכם פותחו מתוך תשתית רעיונית שגובשה במודל "חוסן מתוך חיבור" , המשרטט מפת כיוונים לחוסן ניהולי.
ה'מנדלה' שלפניכם, מזמינה מבט הוליסטי על תפקידי המנהל כסוכן חוסן – אישי, צוותי, קהילתי וחינוכי. היא מציעה מבנה מושגי וגמיש, שבתוכו שזורות יחידות התערבות מגוונות המחזקות עולמות של משמעות, שייכות, ביטחון פסיכולוגי, תקווה, גמישות וצמיחה.
בעמוד זה תמצאו מגוון יחידות הנחיה שנועדו לאפשר למפקחות ולמפקחים להנחות קבוצות של מנהלות ומנהלים סביב סוגיות של חוסן ניהולי.
בכל יחידה משולבים היבטים מתוך מרחב ה'מנדלה' – החל מהקשבה ומסגור מחדש, דרך בניית מסוגלות צוותית, טיפוח ביטחון פסיכולוגי ותחושת שייכות, ועד עיסוק בצמיחה מתוך משבר, חקר אמפתי והיוועצות.
היחידות מציעות מסגרת רפלקטיבית, שיתופית ויישומית, ומאפשרות עיבוד חווייתי של אתגרים לצד טיפוח כלים ומודעות.
בכך, הן תומכות בפיתוח ההנהגה החינוכית-פדגוגית של המנהלים והמפקחים כאחד.
בנוסף למוצע, ניתן לפנות אלינו לבחירת תכנים שיש צורך לבצע בהם התאמות למאפייני החברה הערבית, כמו גם לפתח יחידות ייעודיות.
תחום מפקחים – מיטל פלדמן [email protected]
תחום מנהלים – שיח'ה חליווה [email protected]
ביטחון פסיכולוגי בצוות הוא האמונה המשותפת של אנשי ונשות הצוות כי ניתן להפגין פגיעות ולהיות עצמך, לשאול שאלות, להודות בטעויות, להעלות רעיונות ולהציף חששות – ללא חשש מזלזול, לעג או ענישה. סביבה בטוחה זו מאפשרת לכולם/ן להתמודד טוב יותר עם אתגרי השגרה, לחצים ומשברים.
יחידת הלימוד שלפניכם כוללת כלים מעשיים להעמקת ההבנה והיישום של ביטחון פסיכולוגי בצוותים, ובהם שאלון אישי, כלי יישומי למנהל/ת, מצגת ומתווה לסדנה.
תחושת מסוגלות משותפת היא האמונה של חברי הקבוצה או הצוות, שבכוחות משותפים הם יצליחו להשיג מטרות ויעדים משותפים, לצלוח אתגרים ולהשיג תוצאות רצויות. מסתבר שכאשר חברי הצוות מאמינים בכך הצוות אכן נעשה אפקטיבי יותר. הסדנה עוסקת בניתוח סיפורי הצלחה הקשורים לתחושת מסוגלות צוותית -> חילוץ עקרונות -> תכנון התמודדות עם אתגר באמצעות חיזוק תחושת המסוגלות הצוותית.
הסדנה עוסקת בפיתוח מיומנויות הקשבה ככלי חיוני בעבודת המנהל. מטרת הסדנה היא לטפח שיח מקצועי אמפתי ולבסס מנהיגות תומכת הקשבה. המשתתפים יתנסו בזיהוי חסמים, בתרגול דיאלוגים ובשימוש בעקרונות של הקשבה פעילה להתמודדות עם מצבים מורכבים.
סדנה זו מזמינה מנהלים להתבוננות רפלקטיבית באירועים מערערים ולפיתוח שיח שמחזק חוסן אישי וצוותי. המשתתפים רוכשים כלים למסגור מחודש של מצבים מאתגרים תוך טיפוח הקשבה אמפתית, הכרה ברגשות והצעת דרכי פעולה חדשות.
סדנה זו מציעה הזדמנות למנהלים לספר את הסיפור שלהם בתקופה מאתגרת זו ולזהות את הדברים שמעניקים להם משמעות. המהלך מציע דרך להתחבר מחדש לסיפור קוהרנטי ומסתגל הבונה חוסן ניהולי – החשוב כל כך גם בימי שיגרה, אך חיוני באופן מיוחד בעת משבר.
בשנים האחרונות, הולכת וגוברת ההכרה בכך שחוסן אינו רק תכונה אישית אלא מיומנות נלמדת, מערכתית, ונחוצה במיוחד למובילי שינוי ומנהיגים חינוכיים. מודל גש"ר מאח"ד, שפותח על ידי פרופ' מולי להד, מציע מסגרת אינטגרטיבית להבנת דרכי התמודדות של אנשים עם לחץ, אי־ודאות וטראומה. המודל כולל שישה ערוצים מגוונים: גופני, שכלי, רגשי, מערכת אמונות, חברתי ודמיוני אשר יחד מרכיבים את ארגז הכלים הפנימי והחיצוני של כל אדם בהתמודדות עם מצוקה.
היחידות שבפניכם נועדו:
להעמיק בהבנת כל אחד מהערוצים.
לזהות את סגנון ההתמודדות האישי והמקצועי שלכם.
להרחיב את מגוון האפשרויות והתגובות שלכם למצבים מורכבים.
לתרגם את המודל לשפה חינוכית־יישומית בבית הספר.
המודל נוגע בחיים עצמם — בגוף, במחשבה, ברגש, בקהילה, ובדמיון ומציע גישה שלמה ואנושית לפיתוח חוסן תוך כדי תנועה.
במהלך היחידות תוזמנו לחקור, להתבונן, לחוות ולבנות מתוך עצמכם ועם סביבתכם כלים מעשיים למנהיגות חוסנית בעולם משתנה.
סדנה זו מציגה את אתגרי הניהול כמסע ארוך הדורש חוסן והתמדה, תוך שימוש בדימויים מעולם הריצה. המשתתפים ממפים את מסלול ההתמודדות האישי, מזהים תחנות משמעותיות בדרך, ולומדים כיצד לתחזק אנרגיה ומקורות תמיכה לאורך זמן.
סדנה זו מזמינה צוותי הנהלה להתבוננות מערכתית מחודשת בתפקוד בית הספר בזמן משבר, באמצעות מטאפורות מהטבע להתחדשות לאחר אסון. המשתתפים בוחנים עקרונות פעולה אפקטיביים כמו סדרי עדיפויות, הקצאת משאבים, גמישות ותקשורת צוותית, תוך שיח אישי וקבוצתי המוביל לחשיבה מחודשת וצמיחה ארגונית.
בעולם חינוכי המבוסס על יחסים, משמעות והובלה רגשית, חוסן הוא מרכיב חיוני בהתמודדות עם מצבי משבר, שינוי ואי-ודאות.
יחידה זו מזמינה את המשתתפים למסע אישי ומקצועי להבנת מושג החוסן, דרך סיפורים, מחקרים ותובנות מהעולם, ולתרגומו לתפיסה מעשית שמחזקת את בית הספר כמרחב מגן וגמיש.
פרוטוקולים של היוועצות לשילוב בכל אחד מהמפגשים בהתאם לצרכים העולים ולמאפייני הקבוצה.
לעזור לחברים בקבוצה בחשיבה ובבחינה של הנושא/שאלה/דילמה שהם מעלים, תוך ניהול דיון יעיל ואפקטיבי, השומר על תרבות הדיון.
מודל חקר פרקטיקה המשלב הבנה רגשית עם גישה מערכתית לביסוס סמכות מכילה ומצמיחה. ניתן לשלב בכל אחד מהמפגשים כדי לאפשר למשתתפים לנתח מצבים מורכבים תוך מתן תוקף לרגשות, זיהוי מקורות כוח וניסוח חלופות אמפתיות להתמודדות.