מה ניתן ללמוד מהרכב ג'אז כמטאפורה למנהיגות?
נושאים במאמר
הקדמה
השנה הנוכחית ערערה את חיינו ברמות שונות, הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית. בחלקים מסוימים מהשנה חלקנו הרגשנו שרויים בין מצב של כאוס למצב של סדר בצל הקורונה. לפניכם מודל לחשיבה על המרחב שבין הסדר לכאוס שיעזור לכם להתבונן בהשארת עקרונות הג'אז על השנה החולפת ולתכנן את שנת הלימודים הבאה.
שנת הקורונה זימנה לנו לאמץ גישות הוראה חדשות, ליישם יוזמות שונות, לגלות חוזקות של אנשים בצוות, לאלתר, לפעול בגמישות ולחשוב על עבודתנו כמנהיגים. התקופה מהווה הזדמנות להפיק לקחים, לאסוף תובנות ולתת ביטוי לשלל הגילויים החדשים בשנה הבאה.
ההיערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ב תזמן העלאה של דעות וקולות מגוונים, תאחד ותאפשר לחברי הצוות להתקשר ביניהם, לחשוב יחד על צמתי עבודה שיצרו סדר או ערערו ועל בסיסם ניתן ליזום חיבורים, פעולות וקשרים יצירתיים וחדשניים. הפעילות והכלי שלפניכם יסייעו לכם לעשות זאת.
הפעילות מיועדת למנהלים ולצוותם ומתמקדת בפיתוח תהליך תכנון בית ספרי בהשראת עקרונות הג'אז.
אודות הפעילות – פיתוח של תהליך תכנון בית ספרי בהשראת עקרונות הג'אז
הפעילות מתמקדת בפיתוח של יצירה משותפת בצוות ובהיערכות לקראת שנת הלימודים הבאה מבחינה מנהיגותית-אישית ומבחינה צוותית. בבסיס הפעילות ניצבת מטאפורת הג'אז, אשר מסייעת לנו ללמוד מעולם ששונה מההקשר החינוכי על מרכיבים מנהיגותיים וצוותיים שמתאפיינים באלתור ויצירה משותפת במצבים מערערים. מטאפורה זו מקבלת משמעות ורלוונטיות בייחוד לאור התמורות הרבות שהתחוללו בשנת הלימודים המאתגרת בצל הקורונה.
הערכה לפעילות כוללת:
- מודל לחשיבה על מנהיגות והמרחב שבין הסדר לכאוס בעידן של תמורות – מושגים והנחות יסוד
- הנחיות לפעילות עבור המנהל וצוותו
- כלי לפיתוח ותכנון – פיתוח של תהליך תכנון בית ספרי בהשראת עקרונות הג'אז
- קישור לסרטון של ד"ר רז יצחקי ביוטיוב בנושא "חופש וסדר בג'אז"
*הפעילות נכתבה בלשון זכר אך מיועדת לשני המינים.
מוזמנים לשתף בתגובות ולהגיב על הפעילות או לשתף לאחר התנסות בה עם צוותכם.
כלים להורדה לשימושכם:
חופש וסדר בג'אז, ד"ר רז יצחקי
מקור
מכון אבני ראשה 2021
עריכה מדעית
אריאב יוסט
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר