כלי מעשי להתבוננות על מערכות היחסים עם הצוות החינוכי כדי לקדם ניהול מצמיח
נושאים במאמר
ככל הנראה הצרכים הבסיסיים המובילים לשגשוג ולתפקוד מקצועי, רגשי וחברתי מיטבי של הצוות החינוכי אינם מושגים חדשים למנהיגות הבית ספרית: הצורך בקשר, ביטחון, שייכות, תחושת מסוגלות, חופש מכפייה וגיבוש ומימוש מצפן פנימי. אולם, פעמים רבות המנהיגות הבית ספרית עוסקת בהם יותר ברגעים של התבוננות על תלמידים ותלמידות ופחות על צוותי החינוך וגם על עצמה. היות ואנחנו כל כך מורגלים לדבר על צרכים בהקשר של תלמידים, נניח כאן את המובן מאליו – כשם שתלמידים נמצאים במיטבם כאשר הם מקבלים מענה לצרכים הללו, כך גם צוותי חינוך וכך גם מנהלים ומנהלות ומפקחים ומפקחות. ויותר מכך, כאשר צוותי חינוך מקבלים מענה לצרכים אלו, הם יכולים לספק אותם לתלמידיהם בצורה טובה יותר.
ההיכרות המסודרת עם הצרכים מספקת לכם כלי ניהולי חשוב באמצעותו תגלו כי כל מיני רגעים בחיי הניהול שהבנתם אותם היום באופן אחד מקבלים פתאום משמעות חדשה אם מעבירים אותם דרך פילטר צרכים.
באמצעות הכלי שלפניכם 'פילטר תנאים מצמיחים' תוכלו לא רק לצקת משמעות חדשה למערכות היחסים שלכם עם הצוות החינוכי שאתם מנהלים ומנהלות, אלא מתוך ההבנות שצומחות מפילטר הצרכים הזה, תוכלו לעשות עבודה יישומית לנסח פעולות ניהוליות שיסייעו לכם לקדם באופן יעיל ומצמיח את המטרות החינוכיות שלכם.
להרחבה על מהם הצרכים הבסיסיים שמענה להם מוביל לשגשוג ותפקוד מיטבי של כלל באי בית הספר אתם מוזמנים לקרוא את מאמר התשתית שנכתב במיוחד עבור המנהיגות הבית ספרית על אתגריה והסביבה הייחודית לה.
להורדה:
מקור
מכון אבני ראשה, 2020
עריכה מדעית
גילי לייבושור
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר