מטרת המחקר היתה לתרום לתחום של ניהול בתי ספר אפקטיביים בכלל, ובעיקר לטיוב עבודת המנהל עם דרגי הביניים, ולהתפתחות המקצועית שלהם בבית הספר.
נושאים במאמר
אודות דוח המחקר
הדוח שלפניכם מסכם מחקר מעמיק שנערך על ידי צוות המחקר והפיתוח במכון אבני ראשה בשנת הלימודים תשפ"ב, בשיתוף עם המרכז לחקר הפדגוגיה, שותפויות אקדמיה-שדה, אוניברסיטת בן גוריון.
מטרת המחקר היתה לתרום לתחום של ניהול בתי ספר אפקטיביים בכלל, ובעיקר לטיוב עבודת המנהל עם דרגי הביניים, ולהתפתחות המקצועית שלהם בבית הספר. המחקר בחן מהי תפיסת התפקיד של מנהלי הביניים, מהם מאפייני התפקיד שלהם, אילו רוטינות וסדירויות הם מנהלים, מה הקשיים שלהם ומה הם מחשיבים כהצלחה בתפקיד. המחקר בדק גם מהו חלקו של המנהל בעיצוב תפיסת התפקיד של מנהלי הביניים והפיתוח המקצועי שלהם, ומה הסדירויות שלו בעבודה עימם.
המחקר התקיים בארבעה בתי ספר שש-שנתיים גדולים, המשרתים אוכלוסיות מגוונות. במסגרת המחקר רואיינו מנהלי בתי הספר ובעלי תפקידים המהווים את דרג הביניים ונערכו תצפיות על ישיבות הנהלה ופגישות עבודה.
ממצאים מרכזיים
- בבית הספר ישנן שלוש קבוצות של מנהלי ביניים: מנהלים בכירים, רכזי שכבות ומקצועות, ורכזים אחרים. באופן כללי ניתן לומר שכלל מנהלי הביניים תורמים להתנהלות התקינה של בית הספר, אך הם מתקשים להוביל שיפור משמעותי בהישגים לימודים וחברתיים של תלמידים. הסיבות נעוצות במאפייני התפקיד: מצד אחד הוא מגוון ובעל השפעה רחבה, אך מן הצד השני הגדרתו של התפקיד עמומה. לא קיימת בהירות ביחס לשאלה מה ייחשב להצלחה בתפקיד ואין מדדי הצלחה ברורים ומוסכמים.
- הרוטינות שמנהלי הביניים מובילים מתמקדות בעיקר בפתרון בעיות כאן ועכשיו ופחות בלמידה ארגונית ובתכנון, חסרים משאבים וקיים קושי להוביל תהליכי פיתוח מקצועי של הצוות החינוכי.
- לבסוף נמצא כי תפיסות הניהול של מנהלי בתי הספר משתכפלות בקרב מנהלי הביניים. נוצרת אומנם שפה מקצועית משותפת בקרב חברי הצוות, אך מערכת היחסים בין המנהל/ת לדרגי הביניים מתבססת בעיקר על יחסים בין אישיים הדורשים זמן רב, ומתמקדת הרבה פחות בקידום מומחיות ולמידה ארגונית.
המלצות המחקר מתמקדות בתפקיד המרכזי של מנהל בית הספר בבניית שדרת מנהיגות הביניים ובכללן:
- תכנון מסלולים לקידום מקצועי: על המנהל לתכנן יחד עם המורים את מסלולי הקידום המקצועי שלהם המשלבים תפקידי מנהיגות ביניים, באופן שיענה על צורכי המורים ובית הספר.
- מיקוד העבודה בקידום תהליכי הלמידה וההישגים הלימודיים: על המנהל להוביל בניה מחודשת של הרוטינות הארגוניות שבאחריות מנהלי הביניים כך שהם יתמקדו בקידום הישגים לימודיים וחברתיים של התלמידים והעברת משימות התיאום והניהול שגוזלות זמן רב (אף מעבר לשעות העבודה) לגורמים ייעודיים אחרים.
- פיתוח יכולות ניהוליות של מנהלי הביניים: פיתוח יכולות ניהול מקצועיות של מנהלי הביניים.
- פיתוח היכולת המקצועית של המנהל/ת: פיתוח מיומנויות ניהול מקצועיות של מנהלי בתי הספר כמפתחים של מנהלי הביניים באמצעות הכשרה מתאימה.
פעילות זו היא חלק ממאגר פיתוחים שעוסק בתפקיד המנהל/ת בהובלת מנהיגות הביניים בבית הספר.
דוח המחקר לשימושכם
מקור
המרכז לחקר הפדגוגיה, אוניברסיטת בן גוריון ומכון אבני ראשה, 2024
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.
מעברים
שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.
תמונות מחיי המנהל
הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.
זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.
המקום: חדר המנהל
מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.
יומן מסע
סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.
המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.
סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".