מטרת המחקר היתה לתרום לתחום של ניהול בתי ספר אפקטיביים בכלל, ובעיקר לטיוב עבודת המנהל עם דרגי הביניים, ולהתפתחות המקצועית שלהם בבית הספר.
נושאים במאמר
אודות דוח המחקר
הדוח שלפניכם מסכם מחקר מעמיק שנערך על ידי צוות המחקר והפיתוח במכון אבני ראשה בשנת הלימודים תשפ"ב, בשיתוף עם המרכז לחקר הפדגוגיה, שותפויות אקדמיה-שדה, אוניברסיטת בן גוריון.
מטרת המחקר היתה לתרום לתחום של ניהול בתי ספר אפקטיביים בכלל, ובעיקר לטיוב עבודת המנהל עם דרגי הביניים, ולהתפתחות המקצועית שלהם בבית הספר. המחקר בחן מהי תפיסת התפקיד של מנהלי הביניים, מהם מאפייני התפקיד שלהם, אילו רוטינות וסדירויות הם מנהלים, מה הקשיים שלהם ומה הם מחשיבים כהצלחה בתפקיד. המחקר בדק גם מהו חלקו של המנהל בעיצוב תפיסת התפקיד של מנהלי הביניים והפיתוח המקצועי שלהם, ומה הסדירויות שלו בעבודה עימם.
המחקר התקיים בארבעה בתי ספר שש-שנתיים גדולים, המשרתים אוכלוסיות מגוונות. במסגרת המחקר רואיינו מנהלי בתי הספר ובעלי תפקידים המהווים את דרג הביניים ונערכו תצפיות על ישיבות הנהלה ופגישות עבודה.
ממצאים מרכזיים
- בבית הספר ישנן שלוש קבוצות של מנהלי ביניים: מנהלים בכירים, רכזי שכבות ומקצועות, ורכזים אחרים. באופן כללי ניתן לומר שכלל מנהלי הביניים תורמים להתנהלות התקינה של בית הספר, אך הם מתקשים להוביל שיפור משמעותי בהישגים לימודים וחברתיים של תלמידים. הסיבות נעוצות במאפייני התפקיד: מצד אחד הוא מגוון ובעל השפעה רחבה, אך מן הצד השני הגדרתו של התפקיד עמומה. לא קיימת בהירות ביחס לשאלה מה ייחשב להצלחה בתפקיד ואין מדדי הצלחה ברורים ומוסכמים.
- הרוטינות שמנהלי הביניים מובילים מתמקדות בעיקר בפתרון בעיות כאן ועכשיו ופחות בלמידה ארגונית ובתכנון, חסרים משאבים וקיים קושי להוביל תהליכי פיתוח מקצועי של הצוות החינוכי.
- לבסוף נמצא כי תפיסות הניהול של מנהלי בתי הספר משתכפלות בקרב מנהלי הביניים. נוצרת אומנם שפה מקצועית משותפת בקרב חברי הצוות, אך מערכת היחסים בין המנהל/ת לדרגי הביניים מתבססת בעיקר על יחסים בין אישיים הדורשים זמן רב, ומתמקדת הרבה פחות בקידום מומחיות ולמידה ארגונית.
המלצות המחקר מתמקדות בתפקיד המרכזי של מנהל בית הספר בבניית שדרת מנהיגות הביניים ובכללן:
- תכנון מסלולים לקידום מקצועי: על המנהל לתכנן יחד עם המורים את מסלולי הקידום המקצועי שלהם המשלבים תפקידי מנהיגות ביניים, באופן שיענה על צורכי המורים ובית הספר.
- מיקוד העבודה בקידום תהליכי הלמידה וההישגים הלימודיים: על המנהל להוביל בניה מחודשת של הרוטינות הארגוניות שבאחריות מנהלי הביניים כך שהם יתמקדו בקידום הישגים לימודיים וחברתיים של התלמידים והעברת משימות התיאום והניהול שגוזלות זמן רב (אף מעבר לשעות העבודה) לגורמים ייעודיים אחרים.
- פיתוח יכולות ניהוליות של מנהלי הביניים: פיתוח יכולות ניהול מקצועיות של מנהלי הביניים.
- פיתוח היכולת המקצועית של המנהל/ת: פיתוח מיומנויות ניהול מקצועיות של מנהלי בתי הספר כמפתחים של מנהלי הביניים באמצעות הכשרה מתאימה.
פעילות זו היא חלק ממאגר פיתוחים שעוסק בתפקיד המנהל/ת בהובלת מנהיגות הביניים בבית הספר.
דוח המחקר לשימושכם
מקור
המרכז לחקר הפדגוגיה, אוניברסיטת בן גוריון ומכון אבני ראשה, 2024
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
תהליכים מקבילים בהדרכה אישית
'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך
כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.
שאילת שאלות בהדרכה האישית
שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.
"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.
שיקוף בהדרכה אישית למנהלים חדשים
שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.
מטפורות בהדרכה אישית
מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר