תפקיד המנהל בפיתוח צוות

מאת ריצ'רד דו-פור, טימותי ברקי
זמן קריאה: 8 דקות

הצלחתם של מהלכים לשיפור בית-ספרי תלויה באנשי המקצוע בבתי הספר. מנהלים יכולים ליצור תנאים שיבטיחו כי צמיחה מקצועית תהיה חלק מהתרבות הבית-ספרית. במאמר זה ריצ'רד דו-פור וטימותי ברקי מציעים עקרונות פרקטיים בעזרתם ניתן להפוך צמיחה מקצועית מתמשכת לנורמה ארגונית. מנהלים המקווים לקדם סביבה כזאת בבתי הספר שלהם טוענים דו פור וברקי צריכים לשנות את אופן החשיבה על צמיחה מקצועית: לא לחשוב במונחים של השתלמויות חיצוניות, אלא במונחי מקום העבודה שלהם. מנהלים אלו מאמצים אל לבם את תפקידם בתור מפתחי צוות.

מקור

DuFour. R., & Berkey, T. (1995). The principal as staff developer. Journal of Staff Development, 16(4), 2-6 1995

תרגום

אסף כהן

עריכה לשונית

רעיה כהן

עריכה מדעית

יעל עופרים

מקורות

  • The principal as staff developer" By Richard DuFour and Timothy Berkey, Journal of Staff Development, Fall 1995, Vol.16, No. 4.© All rights deserved to the authors.
  • Barth, R. (1990)] . Improving schools from within. San Francisco: Josey-Bass.
  • Bellon, J. (1982). Classroom supervision and instructional improvement: A synergistic process (2nd ed.). Dubuque, IA: Kendall-Hunt.
  • Boyer, E. (1983). High School: A report on secondary education in America. New York: Harper and Row.
  • Cogan, M. (1961). Supervision at the Harvard-Newton summer school. Cambridge: Harvard University Press.
  • Deal, T., & Peterson, K. (1990). The principal's role in shaping school culture. Washington, DC: U.S. Department of Education.
  • Drucker, P. (1992). Managing the future. New York: Dutton.
  • Fielding, G., & Schalock, H. (1985). Promoting the professional development of teachers and administrators. Eugene, OR: Center for Educational Policy and Management.
  • Fullan, M. (1993). Change forces: Probing the depths of educational reform. London: The Falmer Press.
  • Fullan, M. (1994). As interviewed by Dennis Sparks, National Staff Development Council Audiotape. Oxford, Ohio.
  • Gardner, J. (1988). Leadership: An overview. Washington, DC: The Independent Sector.
  • Goodlad, J. (1984). A place called school. New York: McGraw-Hill.
  • Kanter, R. (1983). The change masters: Innovation and entrepreneurship in the American corporation. New York: Simon and Schuster.
  • Levine, D., & Lezotte, L. (1990). Unusually effective schools: A review and analysis of research and practice. Madison, WI: The National Center for Research and Development.
  • Lieberman, A., & Miller, L. (1981). Synthesis of research on effective schools. Educational Leadership, 38(7), 583-86.
  • Sergiovanni, T. (1984). Leadership and excellence in schooling. Educational Leadership, 41(5), 4-13.
  • Showers, B., Joyce, B., & Bennett, B. (1987). Synthesis of research on staff development: A framework for future study and state-of-the-art analysis. Educational Leadership, 45(3) 77-87.
  • Smith, W., & Andrews, R. (1990). Instructional leadership: How principals make a difference. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Sparks, D. (1984). Staff development and school improvement: An interview with Ernest Boyer. Journal of Staff Development, 5(2), 32-39.
  • Sparks, D. (1994). A paradigm shift in staff development. Journal of Staff Development, 15(4), 26-29.
  • Sparks, G. M. (1983). Synthesis of research on staff development for effective teaching. Educational Leadership, 41(3), 65-72.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

34

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

40

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

37

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

37

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

34