למידה מהצלחה

מאת רמי אלוני
זמן קריאה: 3 שניות

תלמיד הסובל מהפרעות קשב וריכוז חווה הצלחה ומגיש עבודת חקר בהיסטוריה: סרט תיעודי על סליק שגילה בקיבוצו.

גל היה אחד מתלמידיי מקיבוץ שדות ים, השוכן על חוף הים וליד העיר העתיקה קיסריה. הקיבוץ הוא מראשוני יישובי תנועת "המחנות העולים" – תנועת נוער חלוצית ומגשימה אשר עקבותיה נראות על מפת ארץ ישראל ממשגב עם שבצפון ועד בית הערבה בואכה ים המלח.

בתקופת המאבק על הקמת המדינה שימש קיבוץ שדות ים אכסנייה לכוחות הפלמ"ח והפל"ים והיווה בסיס אימונים ויציאה לפעולות מבצעיות, חלקן נועזות ביותר. משדות ים יצאה הצנחנית חנה סנש אל התופת בהונגריה אשר ממנה לא שבה, ושם היה ביתה שבו כתבה את השיר "הליכה לקיסריה" (אלי, אלי שלא ייגמר לעולם…) פעמים רבות שאלתי את עצמי מהיכן שאבו ראשוני היישוב את תעוזת הנפש שהיו דרושות להם, ועל כך ענה לי פעם האלוף יוחאי בן נון, מראשוני וממפקדי הפלי"ם: "התקופה לקחה אותנו".

במסגרת שיעורי ההיסטוריה בכיתה י' העוסקים בתקופת היישוב טרום הקמת המדינה, נתבקשו תלמידיי לכתוב עבודת חקר בנושאים הקשורים לסיטואציה ההיסטורית.

גל סובל מהפרעות קשב וריכוז, השיעורים העיוניים קשים לו, הישגיו הלימודיים נמוכים והוא נעזר במורים מסייעים. באחת מפגישותינו האישיות סיפר לי גל:

"זה היה יום חורף, הרוחות נשבו בעוצמה, עננים שחורים ונמוכים היו תלויים בשמים, גלי ים גבוהים התנפצו על החוף, ובשעות אחר הצהריים כמעט אין איש מהלך בחצר הקיבוץ. שלוליות מים הציפו את השבילים וריחות התחמיץ החריף מהרפת הסמוכה עלו באפי וגם שאון הגשם המקיש על גגות הפח נשמע באוזניי. בלכתי בין השבילים המוצפים במים, גיליתי בור שעומקו כ-20 סנטימטרים. סקרנותי הציקה לי והטרידה את מנוחתי. בעזרת את חפירה ומעדר החלטתי לחפור באותו בור שהיה מלא בגשמי ברכה. סיפרתי את סיפור הבור לחברי ים, שמרנו על סודיות ונזכרנו בסיפורי חסמב"ה – יצירתו של הסופר יגאל מוסינזון.

בהתמדה, בחריצות ובסודיות, פקדנו שוב ושוב את הבור הסמוך לאזור הרפת והלול. חפרנו וחפרנו, התאמצנו והזענו, ולפתע זיהינו קירות עטופים טיח. סקרנותנו גברה. המשכנו לחפור ביתר שאת ובדמיוננו עלו השערות מהשערות שונות: אולי נמצא מטמון של כסף או זהב? לנגד עינינו התגלו ארגז עץ ועוד ארגז, ועוד אחד. הארגזים היו סגורים בעזרת מסמרים ומשקלם רב. בזמן הוצאתם מן הבור המתח גבר. ענני גשם חלפו מעלינו וקולות הפרות הגועות ברפת הסמוכה היו הקול היחיד שנשמע סביבנו. האם אכן מצאנו מטמון?

חלצנו את המסמרים הגדולים והחלודים שסגרו את הארגזים ולתדהמתנו גילינו סליק שלם: סְטנים, אקדחים, רימונים, כדורים ורובים צ'כים, שהובאו ארצה בימי מלחמת השחרור ואולי בעזרתם הוכרעה המלחמה". קולו של גל העיד על התרגשותו ועיניו הירוקות דמעו.

סיפור הסליק שגילו גל וים עבר מפה לאוזן בחצרות הקיבוץ, וילדים, נערים, חברים צעירים, בוגרים וזקנים כאחד פקדו את הבור.

במקביל אריה, עוזי, יגאל ואפרים – מדור מייסדי הקיבוץ, שהיו אנשי ביטחון בשנות ה- 40' וגילם למעלה משמונים שנה – סיפרו בהתרגשות: "זה סליק שהשארנו במתכוון. ידענו עליו ומטרתו הייתה לשמור על ביטחוננו לכל צרה שלא תבוא".

בהמשך בחר גל את סיפור גילוי הסליק, כנושא לעבודת החקר במסגרת שיעורי ההיסטוריה. באותה עת דיווחו כלי התקשורת השונים על הגילוי, גל וים היו מרואיינים מבוקשים וכל המהומה סביבם גרמה להם מבוכה רבה.

גל, תלמיד מגמת תקשורת וטלוויזיה בבית הספר החליט ליצור סרט שנושאו " גילוי הסליק בשדות ים". הוא ביצע תחקיר מקיף שבמהלכו נבר במסמכים, תעודות וצילומים בארכיון "ההגנה" ע"ש גולומב בשדרות רוטשילד בתל אביב, ראיין וצילם את חברי קיבוץ שדות ים שעסקו בביטחון ובעיקר בנושא הסליקים בתקופת המאבק להקמת המדינה ומלחמת השחרור. שעות רבות השקיע גל ביצירתו, וכל בני משפחתו נרתמו גם הם למשימה.

התהליך הלימודי בבית הספר מעולם לא היה מרכז עולמו של גל. יתרה מזאת, אכזבות וכישלונות רבים היו מנת חלקו. אלא שסיפור הסליק עניין את גל, הצילום ריתק אותו, והגילויים העשירו וחיזקו אותו, וגרמו לו ללמוד וליצור מתוך רצון ועניין.

כחלק מתהליך הלמידה הציגו תלמידי הכיתה את עבודותיהם בפני מליאת הכיתה, מי בעזרת מצגת, מי בעזרת מסמכים ותעודות. גל בחר להציג את סיפור גילוי הסליק בעזרת הסרט שיצר. לשיעור זה הוזמנו הוריו ובני משפחתו וכן חברי הקיבוץ הוותיקים – אריה, עוזי, יגאל ואפרים – שבנו את הסליק בימי מלחמת השחרור בשנת 1948, והוסיפו לסרט פן אישי.

גל עמד בפני מליאת הכיתה גאה ונרגש. דממה שררה בכיתה ורק קולות תלמידים החולפים במסדרונות נשמע. תלמידי הכיתה היו קשובים, מחוברים, נרגשים, העירו הערות, שאלו שאלות והכול בחום ובהערכה.

בקיבוץ שדות ים, ביתה של חנה סנש אשר שימש אכסנייה חמה לאנשי הפלמ"ח והפלי"ם, חווה גל חוויה לימודית משמעותית שיש בה מן ההצלחה. 

 

 © כל הזכויות שמורות למכון אבני ראשה, ירושלים.

מקור

אלוני, ר' (2011). למידה מהצלחה. בתוך: מקלו, קולו ותרמילו: רשימות משדה החינוך (עמ' 44-46). ירושלים: מכון אבני ראשה 2011

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: פרופ' מיכל ראזר; ד"ר הילה כ"ץ ברגר עורכים אחראיים

מדוע נוטים מנהלים ומנהלות להתערב במהירות בקונפליקט שנוצר בין מורות להורים ולטפל בו בעצמם? המאמר מציע הבנה של המניעים והשפעותיהם

379

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

266

מאת: יפה בניה

ל"פדגוגיה של אכפתיות" שפיתחה נל נודינגס יש השלכות חיונוכיות מרחיקות לכת על כל מה שמתרחש בבית הספר - מבנה תוכנית הלימודים, שיטת ההוראה ובעיקר היחסים האנושיים. יש לה גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת. הבית (הטוב), על ערכי הדאגה והאכפתיות המאפיינים אותו, הוא המקום שממנו צריך להתחיל השינוי.

256

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

466
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

327
1

מאת: בני פרל

סיפור על הכלתם מצד אחד והדחקתם מצד שני של קשיי השתלבות תלמידים במסגרת החינוכית. מטרתו לעורר דיון על אודות תפקיד המנהל והצוות החינוכי בכל הקשור ברווחת התלמיד וביחסים החברתיים בין כותלי הכיתה ובית הספר. אין כאן פתרונות אלא רק שאלות והצבת מראה מול היחסים בין המערכת לפרט. זהו כלי המיועד למנחים של קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות אלו וכן למנהלים שרוצים לגבש את עמדותיהם הבסיסיות על הכלת השונה ועל רווחת תלמידים בבית ספרם.

326

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

314

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

323