למידת מבוגרים

מאת צוות מו"פ, מכון אבני ראשה
זמן קריאה: 0 שניות

סקירת תיאוריות ללמידת מבוגרים

​מהם תהליכי הלמידה המתחוללים אצל מבוגרים? ולאורם, כיצד ניתן לחולל למידת מבוגרים מיטבית?

שאלות אלו העסיקו -ועדיין מעסיקות – הוגים, חוקרים, ואנשי חינוך. כיום רווחת ההבנה כי אין תיאוריה אחת "נכונה" שראוי ליישם באופן בלעדי בלמידת מבוגרים. הספרות של מאה השנים האחרונות הניבה מגוון מודלים, הנחות יסוד ועקרונות; ככל שמי שמלמד מבוגרים יהיה בקיא בכל אלו – כך ההוראה שלו תהיה אפקטיבית יותר.

המסמך שלפניכם מציע סקירה של תיאוריות מרכזיות לנושא למידת מבוגרים, אשר התפתחו לאורך המאה ה-20 ואילך. לגבי כל אחת מהגישות, מסומנים הרעיונות המרכזיים; מוצגות תיאוריות בולטות במסגרת אותה הגישה; מצוינות נקודות חשובות של ביקורת אשר עולות מן התיאוריה, וכן מצורף קישור לסרטון קצר רלוונטי.

מפת חשיבה לפיתוח תהליכי למידת מבוגרים

​מפה זו נועדה פיתוח של תהליכי למידת מבוגרים. היא בנויה כסדרת שאלות, אשר כדאי לקחת בחשבון בתהליך התכנון והבנייה של תהליכים אלו.

השאלות נועדו לעורר חשיבה ולעודד בחירה מושכלת – כמובן שאין הכרח לכלול את כל האלמנטים והשיטות, בכל תהליך שמפתחים.

חלק מהשאלות שאובות מתוך ההיגיון שבתיאוריות למידת מבוגרים, ובכך מציעות אפשרות של קריאת המשך – העמקה בתוך התיאוריה.

הקבצים להורדה

מקור

מכון אבני ראשה, 2023

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

7

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

99

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

81

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

64

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

64
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

63
1

מאת: רמי אלוני

תחרות טרקטורונים בין שני תלמידי כיתה י"ב סיכנה חיי תלמידים ומורים בדרכם חזרה מבית הספר. הסיפור מתאר את התמודדות בית הספר עם המקרה.

61

מאת: רמי אלוני

בית ספר יפה, מושקע ומטופח, הן מבחינת פיזית הן מבחינת האקלים הבית ספרי; ונדליזם של תלמידי כיתה י"ב בסוף השנה הורס באחת את התמונה הפסטורלית.

59