ביטחון פסיכולוגי בצוותי עבודה בבית הספר, בצוות ההנהלה ובחדר המורים

מאת עופר פריאל
זמן קריאה: 11 שניות

ביטחון פסיכולוגי בצוות הוא האמונה המשותפת של חברי הצוות בכך שהם נמצאים במקום שבו בטוח להפגין פגיעות ולהיות עצמך, כך שכל אחד ואחת יכולים לשאול שאלות ולהודות בטעויות, להעלות רעיונות ולהציף חששות, להגיד את דעתם ואפילו לערער על הסטטוס קוו מבלי לחשוש שחברי הצוות או המנהל/ת יזלזלו בהם, ילעגו להם, או יענישו אותם בשל כך.

מחקרים מהשנים האחרונות מראים עד כמה ביטחון פסיכולוגי חיוני לעובדים, לצוותים ולארגון כולו כדי להצליח ולשגשג, ועד כמה גבוה המחיר הארגוני של היעדר ביטחון פסיכולוגי בקרב העובדים. בבית הספר, רמה גבוהה של בטחון פסיכולוגי חיונית לקיומן של קהילות למידה, לקיום שגרות של צפיית עמיתים בכיתות ולקיום ברמה גבוהה של פעולות יומיומית של המורים ושל הצוותים השונים.

בית ספר השואף לטייב את תהליכי ההוראה-למידה-הערכה ואת האקלים החינוכי, צריך לעבוד לא רק על האופן שבו התלמידים לומדים והמורים והמורות מלמדים אלא גם על האופן שבו הצוות החינוכי עובד יחד ומתקשר זה עם זה.

למנהלי בית הספר תפקיד מכריע ביצירת ביטחון פסיכולוגי בצוות ההנהלה, בצוותי העבודה השונים ובחדר המורים כולו, הן באמצעות דפוסי התנהגות שהם עצמם מאמצים והן באמצעות יצירת תרבות בית ספרית וסדירויות המעודדות השתתפות ומעורבות של כלל אנשי הצוות, שיתוף בידע, פיצוח אתגרים משותף, למידה מטעויות ומכישלונות, והקצאת זמן ומרחב לקיום שיח לא פורמלי והעמקת ההיכרות בין חברי וחברות הצוות.
המאמר שלפניכם מציג מהו בטחון פסיכולוגי (ומה הוא לא), מחדד את החשיבות שלו לתפקוד מורי בית הספר, ומפרט דרכים שבהן יכולה המנהיגות הבית ספרית לפעול כדי להביא לרמה גבוהה של ביטחון פסיכולוגי בקרב הצוות. לבסוף מוצג גם שאלון למדידה רמת הביטחון הפסיכולוגי בצוות.

להורדת המסמך המלא

לשימושכם מצגת והקלטת המפגש המקוון בנושא ביטחון פסיכולוגי - אוגוסט 2024:

מצגת המפגש לשימושכם

מקור

מכון אבני ראשה, 2024

עריכה לשונית

ליאת אושרי

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

258

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

252

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

248

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

244