מפת חשיבה לפתיחת גבולות בית הספר אל העולם שבחוץ

מאת יעקב קורצוייל
זמן קריאה: 3 שניות

תרגיל מחשבתי עם צוות בית הספר אודות תרחישי קיצון שנועד להסיר חסמים לפתיחת גבולות בית הספר

תיאור ומטרות

פתיחת גבולות בית הספר פירושה התמקמות מחדש של בית הספר ביחס לעולם הדינמי שסביבנו, המתחדש ומשתנה ללא הרף. מגפת הקורונה אותה אנו חווים בשנה האחרונה, חייבה אותנו למתוח את גבולות בית הספר ולפתוח אותם בעל כורחנו ולחשוב עליהם מחדש. בכורח הזה טמונה גם הזדמנות גדולה לחשוב אחרת על האופן שבו פועל בית הספר, על הגבולות שהציבו לנו והצבנו בעצמינו ועל ההזדמנויות הרבות ללמידה, שמתאפשרות כאשר הגבולות נפרמים או נפתחים.

 

היום אנחנו כבר יודעים לומר שפתיחת הגבולות מחייבת לא רק שינויים טכניים אלא בעיקר שינויים בתפיסות ועמדות של המנהיגות וצוות בית הספר. לפעמים גבולות בית הספר לא נפתחו באופן שחלמנו ושרצינו כי לא חשבנו שזה באמת חשוב או כי שטף העבודה והשגרות לא אפשרו לנו להקדיש די תשומת לב לסוגיה זו. מפת החשיבה אינה מיועדת למצבים אלו והיא גם איננה יעילה לפתרון בעיות טכניות המעכבות את פתיחת גבולות בית הספר. ברם, כאשר הצוות המוביל כבר השקיע זמן בתכנון ובחשיבה אך נתקל שוב ושוב בחסמים שמנעו את פתיחת הגבולות, עשויה מפת החשיבה לאפשר להתגבר על אותם חסמים .

 

ההנחה המקצועית העומדת בבסיס הפרוטוקול המוצע היא שלעיתים הגבולות לא נפתחים מפאת הנחות יסוד או פרדיגמות שמונעות מאתנו להצליח בפתיחתן.

 

תרגיל מחשבתי אודות תרחישי קיצון ואילוצים מאפשר לזהות הזדמנויות ולערער על הנחות היסוד, הפרדיגמות וההרגלים. באותה מידה, פתיחת גבולות בית הספר עשויה להיות תוצאה של רצון חיובי וחלומות גדולים.

 

המטרה של מפת החשיבה היא לסייע למנהל וצוותו לאתר התנסות ראשונית שמייצרת תהודה ועשויה להוביל תהליך מתקדם יותר לקראת הגשמת תהליך השינוי במלואו לאחר זמן. השימוש במפת החשיבה מיועד לצוות בית ספר שמעוניין לעסוק בסוגיית פתיחת גבולות בית הספר, כמו גם למפגשים של המפקחים ומנהליהם, או קהילת מנהלים. עבודה משותפת תזמן שיח רחב ותאפשר חשיבה לזהות את נקודת הערעור.

 

הכלי פותח ביחד עם מנהלי בתי ספר במסגרת השתלמות מקצועית שהתקיימה במכון בשנת תש"ף.

כלים להורדה לשימושכם

מקור

מכון אבני ראשה 2020

​​כל הזכויות שמורות למכון אבני ראשה.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

80

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

78

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

76

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

72