משתנה קבוע – ניהול והדרכה במציאות נזילה
כנס מקוון למדריכים אישיים למנהלים
14.03.2023כ"א אדר התשפ"ג
13:30
- 17:00
מדריכים אישיים
משתנה קבוע - מה זה אומר?
הטכנולוגיה מפתיעה אותנו עם מופעים מגוונים של בינה מלאכותית, החברה האזרחית מיטלטלת במאבק בין ערכים לשאיפות, שוק העבודה מאתגר אותנו בנורמות חדשות, רפורמות באות והולכות, ועוד לא דיברנו על השפעות פוסט הקורונה שאנחנו למדים להכיר. האבנים הגדולות של המציאות הכללית ושל זו הבית ספרית זזות ומשתנות, ואל מול כל זה עומדים המנהלים והמנהלות ועושים כמיטב יכולתם במציאות הנזילה. לכן ולכם, המדריכות והמדריכים האישיים של מנהלי ישראל, המנהלים בתי ספר משל עצמם, המשימה מורכבת כפליים. אם הכל משתנה, מה נשאר קבוע? הכנס ינסה ללכוד את רוח הזמן ויבקש להעניק כלים ונקודות מבט ומרחב לחשיבה משותפת הנחוצים להבניית ידע חדש על בסיס הידע הקיים.
סיכום אירוע הכנס כלל סדנאות מעשיות בנושא הדרכה אישית, מרחב פתוח לשיח של מדריכים ומדריכות בנושאים שעלו מהשטח, פעילויות שיתופיות מגוונות בנושא הבינה המלאכותית וההדרכה האישית והרצאה מסכמת של ד"ר שמעון אזולאי בנושא משמעות במציאות נזילה. בסיום שלחנו אתכם עם צידה לדרך – קישורים לתחילת הכרות עם בינה מלאכותית וכלי "עץ בעיה" לחקר פרקטיקה סביב תופעה בלתי רצויה. באפשרותכם לחזור לסביבת הכנס ולעיין בפעילויות.
ענת גור
מנחה באבני ראשה
תאוריית U
תאוריית U מבית אוניברסיטת MIT מציעה תפיסה חדשנית למנהיגות ולהובלת תהליכים בגישה מערכתית, שיתופית ויצירתית. בסדנה נקבל הצצה לתאוריה, נכיר כלי חדשני ומדויק לעבודה עם אנשים ונתרגל מתודה לשימור צוות.
שייחה חליוה
מנחה באבני ראשה
הילכו שניים יחדיו?
האדם הוא כתב חידה שמבקש פענוח. המפתח להבנתו ולפתרונו נמצא בידיו של האחר. בסדנה נעסוק במפתחות שיכולים להיות בידנו כמדריכים אישיים, על פי הגותו של המדריך הרוחני גלאל אלדין אלרומי.
יאיר אמיתי
מנחה באבני ראשה
אני ו־OECD Education 2030
תוכנית הדגל החינוכית של ארגון ה־OECD מרימה דגל אדום לממשלות, לממשל המקומי ולמנהלים: בצעו עכשיו שינוי רדיקלי בצורת החינוך. מדינת ישראל מצהירה על קבלה ואימוץ מלא של התוכנית. אולם היישום בשטח מצומצם. תוצאות מבחני פיז"ה (חלק קטן מהתוכנית) בארץ נמוכות באופן מדאיג.
מה אנחנו המנהלים רוצים, צריכים ויכולים לעשות בקשר לכך?
ד"ר תמר אוגד
מנחה באבני ראשה
על הריקוד של מדריך ומודרך
בין מדריך למנהל מודרך מתקיימת דינמיקה מרתקת. מי מוביל? מי נמשך? בסדנה נלמד ונדון בחיבור העדין והחשוב שבתוך ההדרכה, בשאלות ההובלה ובהיענות.
חנה גימון ימין
מנחה באבני ראשה
מתרגלים גמישות – מנהלים מתחים
איזה מתח! מנהיגות בעת הזו נדרשת להתמודד עם אתגרים מורכבים, המחזיקים בתוכם בו זמנית סתירות ודרישות מתחרות. מציאות זו מחייבת אותנו לאחוז באופן שוטף בשני הקטבים של מתח נתון ולהתנהל ביניהם, לחשוב עליהם במונחים של 'גם וגם', ולא 'או-או'. במסגרת הסדנה נעמיק את ההבנה בנוגע למצב זה ולדרכי ההתמודדות עמו, דרך יצירת מפת מתחים וניתוח של העולה ממנה.
דרור בן מרדכי
מנחה באבני ראשה
חקר פרקטיקה באמצעות ייצוגים מצולמים
תיעוד וידאו הוא כלי רב עוצמה לקידום תהליכי למידה ופיתוח מקצועי. במפגש נניח תשתית מושגית לתהליכי חקר פרקטיקה, נכיר את מקומם של ייצוגים מצולמים, ונקַיים התנסות חווייתית בעבודה עם הכלי, המתאים לשימוש במסגרת ההדרכה האישית ובהקשרים נוספים בחיי מנהלים.
ענת שוורץ
מנחה באבני ראשה
שיחה מצמיחה
כיצד יכול מדריך אישי להוביל שיחה מצמיחה ומקדמת עם המנהל המודרך? כיצד אפשר להשתמש בשיחה גם לשם מודלינג, וגם להעניק למנהל המודרך כלי לשיחות מצמיחות? בסדנה נכיר מודל לשיחה פתוחה, ונתרגל מיומנות פרקטית של מסגור מחדש.
שלומית כסלו
מנחה באבני ראשה
פתוח סגור פתוח
האם יש נושאים שכדאי לפתוח במפגש ההדרכה, גם אם המנהל לא הציף אותם? האם יש נושאים שעדיף שלא לעסוק בהם כלל? איך מטפלים ב'תפוח אדמה לוהט' שנזרק במפגש הדרכה? בסדנה ניגע בשאלות אלו וננסה להגדיר עקרונות שימושיים.
חדיג'ה טאהא
מנחה באבני ראשה
אמון במרחב ההדרכה חדיג'ה טאהא, מנחה באבני ראשה
איך יוצרים אמון במרחב ההדרכה? באילו תנאים יהוו מפגשי ההדרכה מרחב מוגן ואינטימי, שמזמין שיתוף בדילמות ובקשיים? בסדנה ניגע במושגים 'אמון' ו'אתיקה'. נתנסה בכלים, וננתח דרכם סוגיות ממרחב ההדרכה.
הילה כץ ברגר
, צוות מו"פ אבני ראשה
מורים הורים ותפקידנו כמנהלים
מנהלות רבות מדווחות על נתח הזמן ההולך וגדל שהן נאלצות להקצות לקונפליקטים עם הורים. במחקר פעולה שערכנו נמצא שאחת הסיבות לכך היא ניסיון להגן על מורות, המעורב בחשש מפני עזיבתן. בסדנה נשתף בממצאים נוספים מהמחקר ונעסוק בשתי שאלות: כיצד מלווים מורות באינטראקציות מורכבות מול ההורים. וכיצד ההדרכה האישית יכולה לסייע להן.
לימור רוזמרין
מנחה באבני ראשה
מנהלים את הפחד בדרך להשגת מטרות
הפילוסוף הרומאי סנקה גרס כי אנחנו סובלים לעיתים קרובות יותר בדמיון מאשר במציאות. על בסיס מודעות עצמית לפחד ונכונות לבחינה שלו, נוכל לתפקד בצורה מיטבית ולבנות תחושת מסוגלות. במהלך הסדנה נתנסה בכלי הדרכתי להצבת פחדים אשר יסייע למנהלים המודרכים להכיר בסיבות להימנעויות וליצור דרכי פעולה מקדמות.
איילת דליות
ראש תחום מפקחים, אבני ראשה
ניהול באקוסיסטם
המנהלים שאנו מלווים פועלים בסביבה מרובת שותפים וגם מתחרים. לכל פעולה יש השפעה על המרחב ועל השחקנים השונים בו. בסדנה נעמיק את ההבנה במושג 'אקוסיסטם', ונכיר דרכים לשכלול עבודתם של מנהלים בתוך זירה רוויה זו.
הקלטות הסדנאות:
לשימושכם מצגות מן הכנס:
קישורים מועילים:
- כניסה לסביבת הכנס להמשך שיטוט בין הפעילויות הא-סינכרוניות
- פאדלט מהפעילות "זהו את הביטוי" – תמונות של הבינה המלאכותית לביטויים שכתבתם בעברית
- פאדלט: למה בחרתי ללוות מנהלים בהדרכה אישית