איך נתכונן באופן מיטבי לערבי החשיפה של בית הספר להורי התלמידים, ומה חשוב שנשים אליו לב מעבר להרצאה ולמצגת?
במהלך השנה מתקיימים בבתי הספר מספר ערבי חשיפה להורים: מפגש לבוגרי כיתות ו' לקראת תהליך ההרשמה לחטיבת הביניים, מפגש לבוגרי כיתות ט' לקראת הבחירה במגמות לימוד, מפגש להורי ילדי כיתות א' החדשים שיגיעו בשנה הבאה לבית הספר, ומפגשים נוספים.
מפגשי החשיפה נועדו כדי להכיר להורים את בית הספר החדש אליו יעברו ילדיהם, כדי לאפשר להם לקבל פרטים על כיתות ומסלולים ייחודיים או מגמות לימוד, וכדי לתת להם דגשים לקראת תהליך ההרשמה.
המשימה של הרצאה לקהל רב של הורים תוך יצירת אווירה מתאימה במהלך כל המפגש – זוהי משימה לא פשוטה כלל גם למנהלים ומרצים מנוסים, וכדאי לתכנן אותה ולהתכונן אליה היטב.
הנטייה הטבעית שלנו כמנהלים ומנהלות היא להתרכז בתוכן ההרצאה ובעיצוב המצגת המלווה, אך ישנם דברים רבים נוספים שכדאי לחשוב עליהם: מה יעבור "בין השורות"; איזו אווירה נרצה לייצר במהלך הערב; מהם הדברים הכי חשובים שאנחנו רוצים שההורים ייקחו מהערב, ועוד.
אם נשוב לתוכן הדברים, כדאי לשים לב למספר דגשים כמו איך להציג את הישגי בית הספר והייחודיות שבו בלי להישמע "שוויצרים" יותר מדי, או איך להשתמש במושגים שעבורינו הם ברורים ויום-יומיים אך ייתכן שקהל ההורים יבין מהם משהו אחר לגמרי.
מסמך טיפים והמלצות
הכנו עבורכם 10 טיפים שיעזרו לכם לארגן את הערב ואת הדברים שתאמרו בו. הם מבוססים על צפייה בערבי חשיפה בבתי ספר ועל ניסיון מצטבר בהכנת מנהלים ומנהלות להרצאות ונאומים.
חשוב שנזכור: מפגש עם הורים, חלקם מתרגשים או חוששים לקראת הגעת ילדם לשלב חדש בחייו, חשוב מכדי שנפספס אותו, שלא נדייק אותו עד הפרט הכי קטן. ממספר הכיסאות באולם, ועד המילים הראשונות שנאמר בפתח הדברים שלנו, מאורך הדברים שנישא ועד גודל הכתב במצגת, מהדרך שבה נתייחס לביקורת שתעלה ושאלות שיישאלו ועד הדרך שבה נתייחס למי ששפת אימו אינה עברית.
השקיעו בחשיבה ובתכנון של הערב כך שתוכלו גם להנות בו וגם להעביר את המסר שאתם רוצים.
בהצלחה!
מסמך טיפים להורדה
לשימושכם הקלטת המפגש המקוון: כיצד להיערך לימי חשיפה של ביה"ס לקראת השנה הבאה?
במסגרת המפגש המקוון שוחחנו על היערכות מיטבית לימי חשיפה בבית הספר.
מקור
מכון אבני ראשה, 2024
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.
מעברים
שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.
תמונות מחיי המנהל
הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.
זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.
המקום: חדר המנהל
מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.
יומן מסע
סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.
המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.
סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".