איך נתכונן באופן מיטבי לערבי החשיפה של בית הספר להורי התלמידים, ומה חשוב שנשים אליו לב מעבר להרצאה ולמצגת?
במהלך השנה מתקיימים בבתי הספר מספר ערבי חשיפה להורים: מפגש לבוגרי כיתות ו' לקראת תהליך ההרשמה לחטיבת הביניים, מפגש לבוגרי כיתות ט' לקראת הבחירה במגמות לימוד, מפגש להורי ילדי כיתות א' החדשים שיגיעו בשנה הבאה לבית הספר, ומפגשים נוספים.
מפגשי החשיפה נועדו כדי להכיר להורים את בית הספר החדש אליו יעברו ילדיהם, כדי לאפשר להם לקבל פרטים על כיתות ומסלולים ייחודיים או מגמות לימוד, וכדי לתת להם דגשים לקראת תהליך ההרשמה.
המשימה של הרצאה לקהל רב של הורים תוך יצירת אווירה מתאימה במהלך כל המפגש – זוהי משימה לא פשוטה כלל גם למנהלים ומרצים מנוסים, וכדאי לתכנן אותה ולהתכונן אליה היטב.
הנטייה הטבעית שלנו כמנהלים ומנהלות היא להתרכז בתוכן ההרצאה ובעיצוב המצגת המלווה, אך ישנם דברים רבים נוספים שכדאי לחשוב עליהם: מה יעבור "בין השורות"; איזו אווירה נרצה לייצר במהלך הערב; מהם הדברים הכי חשובים שאנחנו רוצים שההורים ייקחו מהערב, ועוד.
אם נשוב לתוכן הדברים, כדאי לשים לב למספר דגשים כמו איך להציג את הישגי בית הספר והייחודיות שבו בלי להישמע "שוויצרים" יותר מדי, או איך להשתמש במושגים שעבורינו הם ברורים ויום-יומיים אך ייתכן שקהל ההורים יבין מהם משהו אחר לגמרי.
מסמך טיפים והמלצות
הכנו עבורכם 10 טיפים שיעזרו לכם לארגן את הערב ואת הדברים שתאמרו בו. הם מבוססים על צפייה בערבי חשיפה בבתי ספר ועל ניסיון מצטבר בהכנת מנהלים ומנהלות להרצאות ונאומים.
חשוב שנזכור: מפגש עם הורים, חלקם מתרגשים או חוששים לקראת הגעת ילדם לשלב חדש בחייו, חשוב מכדי שנפספס אותו, שלא נדייק אותו עד הפרט הכי קטן. ממספר הכיסאות באולם, ועד המילים הראשונות שנאמר בפתח הדברים שלנו, מאורך הדברים שנישא ועד גודל הכתב במצגת, מהדרך שבה נתייחס לביקורת שתעלה ושאלות שיישאלו ועד הדרך שבה נתייחס למי ששפת אימו אינה עברית.
השקיעו בחשיבה ובתכנון של הערב כך שתוכלו גם להנות בו וגם להעביר את המסר שאתם רוצים.
בהצלחה!
מסמך טיפים להורדה
לשימושכם הקלטת המפגש המקוון: כיצד להיערך לימי חשיפה של ביה"ס לקראת השנה הבאה?
במסגרת המפגש המקוון שוחחנו על היערכות מיטבית לימי חשיפה בבית הספר.
מקור
מכון אבני ראשה, 2024
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר