נושאים במאמר
רקע
- פרק קצר ואינטנסיבי של הכנה לכניסה לתפקיד, שיתקיים במהלך הקיץ
- פרק מתמשך של ליווי והכשרה לאורך השנה הראשונה בתפקיד.
התוכנית פורצת דרך ומביאה לידי ביטוי גישות מתקדמות ללמידת מבוגרים ולהכשרת מנהלי בתי ספר במערכות חינוך איכותיות בעולם.
ייחודיות ההכשרה תוך כדי תפקיד
- נטועה בהקשר, גמישה ורלוונטית
מחקרים רבים על אודות למידת מבוגרים מצביעים על כך שמבוגרים לומדים טוב יותר ומהר יותר כאשר הלמידה מיושמת מיידית בהקשר התפקידי שלהם. יתרונה הגדול של הכשרה תוך כדי תפקיד הוא באפשרות לקיים למידה דו־כיוונית. בכיוון האחד מתקיימת העברה מיידית של ידע, מיומנויות ותפיסות "מהכיתה" לשדה העבודה; מהכיוון השני, הנעשה בשדה משמש בסיס להמשגה תיאורטית, לדיוק התוכנית ולהגמשתה.
- הזדמנות ליצירת תנאים וסביבה מיטיבים (אקוסיסטם)
בשל האתגרים הרבים עימם מתמודדים המנהלים בכניסתם לתפקיד, רבים הם גם בעלי העניין שמבקשיםלסייע להם ולספק להם מסגרות תמיכה. מציאות זו יוצרת עומס רב על המנהלים והמנהלות, בלבול ולעיתים דרישות שונות או סותרות. המעבר להכשרה תוך כדי תפקיד והתפיסה המקצועית של מכון אבני ראשה, כמי שמופקד מטעם מדינת ישראל על ההכשרה המחייבת, מזמנים לראשונה אפשרות להסדיר יחד מערך תמיכה מאוזן ולייצר סביבה ותנאים מיטיבים עבור המנהלים והמנהלות.
מטרת המסמך
הקובץ להורדה
מקור
מכון אבני ראשה, 2023
עריכה לשונית
ליאת אושרי
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
תהליכים מקבילים בהדרכה אישית
'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך
כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.
שאילת שאלות בהדרכה האישית
שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.
"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.
שיקוף בהדרכה אישית למנהלים חדשים
שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.
מטפורות בהדרכה אישית
מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר