פריט זה פותח במקור עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם. עם זאת הוא עשוי לעניין גם מנהלים ומנחי מנהלים. שני סיפורי המקרה המוצגים כאן מאפשרים הצצה לעולמן של מנהלות חדשות בתהליך כניסתן לתפקיד: הסוגיות המעסיקות אותן, פעולותיהן הראשונות בתור מנהלות וסגנונות המנהיגות שלהן. עוד מוצעת כאן המשגה והעמקה בסיפורים: זיקות בין תפיסת התפקיד והביוגרפיה האישית לבין שנות הניהול הראשונות; שלבי הכניסה לתפקיד; מיפוי המטרות שהמנהלות מציבות לעצמן והפעולות שהן נוקטות להשגתן.
נושאים במאמר
©כל הזכויות שמורות למכון אבני ראשה ולמכללת בית ברל.
לצפיה במאמר המלא
מקור
פלודה, כ', אלטרץ, ח', גינת כ' ועמית א' (2010). מנהלים מתחילים: מנהלות וכניסתן לתפקיד. בתוך כ' כרמלה וא' עמית (עורכות), מנהיגות פדגוגית בפעולה: לקט מקרים. מכון אבני ראשה ומכללת בית ברל 2010
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר