בהרצאתה, סוקרת דר' טביביאן את מרכיבי האוטונומיה והאמון כמשאבים קריטיים להצלחה והתפתחות של מערכת החינוך. דר' טביבאן בוחנת סוגיות כגון: מה תפקידו של אמון במצבי אי-ודאות וסיכון? ממה מושפע אמון הציבור? כיצד ניתן להגביר אמון? כמו כן, מציגה את מרכיב האמון במעגלי החינוך: מורה-תלמיד, תלמיד- ביה"ס, הורים -ביה"ס, מערכת החינוך - ציבור. לטענתה, רכיב האוטונומיה בחינוך מקבל משמעות שונה במערכת החינוך הישראלית ובא לידי ביטוי בתהליכי קבלת החלטות המגיעים bottom up. בהרצאתה מציגה את תפקיד המפקח כמנהיג פדגוגי המבסס עבודתו על אוטונומיה ואמון ומאפשר למנהל לראות את "התמונה הגדולה".
מקור
טביביאן-מזרחי, מ' (2016). אסטרטגיה בחינוך כמחוללת אוטונומיה ואמון. הסמינר הארצי למפקחים "מסיפור למעשה" [סרטון וידאו]. ירושלים: מכון אבני ראשה
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
הכול מתחיל בבית
ל"פדגוגיה של אכפתיות" שפיתחה נל נודינגס יש השלכות חיונוכיות מרחיקות לכת על כל מה שמתרחש בבית הספר - מבנה תוכנית הלימודים, שיטת ההוראה ובעיקר היחסים האנושיים. יש לה גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת. הבית (הטוב), על ערכי הדאגה והאכפתיות המאפיינים אותו, הוא המקום שממנו צריך להתחיל השינוי.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר