ביטחון פסיכולוגי בצוות הוא האמונה המשותפת של חברי הצוות בכך שהם נמצאים במקום שבו בטוח להפגין פגיעות ולהיות עצמך, כך שכל אחד ואחת יכולים לשאול שאלות ולהודות בטעויות, להעלות רעיונות ולהציף חששות, להגיד את דעתם ואפילו לערער על הסטטוס קוו מבלי לחשוש שחברי הצוות או המנהל/ת יזלזלו בהם, ילעגו להם, או יענישו אותם בשל כך.
מחקרים מהשנים האחרונות מראים עד כמה ביטחון פסיכולוגי חיוני לעובדים, לצוותים ולארגון כולו כדי להצליח ולשגשג, ועד כמה גבוה המחיר הארגוני של היעדר ביטחון פסיכולוגי בקרב העובדים. בבית הספר, רמה גבוהה של בטחון פסיכולוגי חיונית לקיומן של קהילות למידה, לקיום שגרות של צפיית עמיתים בכיתות ולקיום ברמה גבוהה של פעולות יומיומית של המורים ושל הצוותים השונים.
בית ספר השואף לטייב את תהליכי ההוראה-למידה-הערכה ואת האקלים החינוכי, צריך לעבוד לא רק על האופן שבו התלמידים לומדים והמורים והמורות מלמדים אלא גם על האופן שבו הצוות החינוכי עובד יחד ומתקשר זה עם זה.
למנהלי בית הספר תפקיד מכריע ביצירת ביטחון פסיכולוגי בצוות ההנהלה, בצוותי העבודה השונים ובחדר המורים כולו, הן באמצעות דפוסי התנהגות שהם עצמם מאמצים והן באמצעות יצירת תרבות בית ספרית וסדירויות המעודדות השתתפות ומעורבות של כלל אנשי הצוות, שיתוף בידע, פיצוח אתגרים משותף, למידה מטעויות ומכישלונות, והקצאת זמן ומרחב לקיום שיח לא פורמלי והעמקת ההיכרות בין חברי וחברות הצוות.
המאמר שלפניכם מציג מהו בטחון פסיכולוגי (ומה הוא לא), מחדד את החשיבות שלו לתפקוד מורי בית הספר, ומפרט דרכים שבהן יכולה המנהיגות הבית ספרית לפעול כדי להביא לרמה גבוהה של ביטחון פסיכולוגי בקרב הצוות. לבסוף מוצג גם שאלון למדידה רמת הביטחון הפסיכולוגי בצוות.
להורדת המסמך המלא
לשימושכם מצגת והקלטת המפגש המקוון בנושא ביטחון פסיכולוגי - אוגוסט 2024:
מצגת המפגש לשימושכם
מקור
מכון אבני ראשה, 2024
עריכה לשונית
ליאת אושרי
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
תהליכים מקבילים בהדרכה אישית
'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך
כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.
שאילת שאלות בהדרכה האישית
שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.
"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.
שיקוף בהדרכה אישית למנהלים חדשים
שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.
מטפורות בהדרכה אישית
מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר